1. DE LA METODELE CLASICE LA CELE MODERNE
În general,
pentru şcoala modernă, metodele tradiţionale sau didacticiste, bazate pe
comunicarea directă, pe argumentarea demonstraţiilor etc., cu toată valoarea
lor pozitivă care le-a asigurat un loc binemeritat în istoria şcolii, prezintă
numeroase neajunsuri şi rămâneri în urmă faţă de cerinţele şi nivelul la care a
ajuns dezvoltarea învăţământului.
Ioan Cerghit, în
lucrarea sa Metode de învăţământ,
foloseşte procedeul contrapunerii pentru a evidenţia principalele neajunsuri şi
critici aduse metodelor clasice cât şi caracteristicile şi principalele
direcţii de înnoire a metodologiilor pe care le încearcă învăţământul de
astăzi.
METODELE CLASICE
|
METODELE MODERNE
|
-
acordă prioritate instrucţiei;
|
-
trec educaţia înaintea instrucţiei;
|
- pun accent pe însuşirea materiei; au o
orientare intelectualistă;
|
- dau întâietate dezvoltării personalităţii,
exersării şi dezvoltării capacităţilor şi aptitudinilor;
|
-
sunt
centrate pe activitatea profesorului;
|
-
sunt
axate pe activitatea elevului;
|
-
pun
accentul pe predare;
|
-
tind
să deplaseze accentul pe învăţare, concomitent cu ridicarea exigenţelor faţă
de predare;
|
-
elevul
este privit mai mult ca obiect al instruirii;
METODELE CLASICE
|
-
elevul devine, deopotrivă, obiect şi subiect al actului
de instruire şi educare, al propriei sale formări;
METODELE MODERNE
|
-
neglijează însuşirea metodelor de studiu
personal; de muncă independentă;
|
-
sunt subordonate principiului educaţiei
permanente urmărind însuşirea unor tehnici de muncă independentă, de
autoinstruire continuă;
|
-
sunt centrate pe cuvânt; sunt dominant comunicative,
verbaliste şi livreşti;
|
-
sunt centrate pe acţiune, pe cercetare; unei ştiinţe
comunicate sau unei ştiinţe livreşti i se preferă ştiinţa din experienţă
dobândită prin explorare, experimentare, cercetare şi acţiune;
|
-
sunt
receptive şi pasive, bazate pe memorie şi reproducere;
|
-
sunt
preferate metodele active, participative; adică în locul unei cunoaşteri
căpătate este de dorit o cunoaştere cucerită prin efortul propriu;
|
-
sunt
orientate spre produs; prezintă ştiinţa ca o sumă de cunoştinţe finite;
|
-
îşi îndreaptă atenţia spre proces; spre elaborările
personale;
|
-
sunt abstracte, orientate spre aspectul formal al
realităţii; au prea puţin un caracter aplicativ (menţin o legătură sporadică
cu activitatea practică);
|
-
pun
accentul pe contactul direct cu problemele vieţii, ale muncii practice; sunt
concrete, cultivă spiritul aplicativ, practic şi experimental;
|
-
impun
o conducere rigidă a instrucţiei;
|
-
încurajează munca independentă, iniţiativa,
inventivitatea, creativitatea;
|
-
impun
un control formal;
|
-
stimulează
la elevi efortul de autocontrol, de autoevaluare, de autoreglare;
|
-
promovează
competiţia;
|
-
stimulează
cooperarea şi ajutorul reciproc;
|
-
cad fie într-o individualizare excesivă, fie
într-o socializare exagerată a învăţării;
|
-
caută să îmbine armonios învăţarea
individuală cu învăţarea socială; munca individuală cu munca în echipă şi în
colectiv;
|
-
se bazează pe o motivaţie exterioară
(extrinsecă) cu evidente elemente de reprimare, de frică şi de constrângere;
|
-
dezvoltă o motivaţie interioară (intrinsecă)
ce izvorăşte din actul învăţării, din satisfacţiile depăşiri dificultăţilor
şi bucuria succeselor obţinute;
|
-
întreţin relaţii rigide, autocratice, între profesor şi
elevi;
|
-
raporturile profesor-elev se apropie de condiţiile vieţii
sociale şi de cerinţele psihologice ale tânărului în dezvoltare; promovează
relaţii democratice, ce intensifică aspectele integrative (de cooperare);
|
-
conferă profesorului calitatea mai mult a unui purtător
şi transmiţător de cunoştinţe;
|
-
rezervă profesorului un rol de organizator al
condiţiilor de învăţare, de îndrunător şi animator, ce catalizează energiile
celor care învaţă;
|
-
disciplina
învăţării este impusă prin constrângere.
|
-
disciplina
învăţării derivă din organizarea raţională a activităţii.
|
Se consideră, totuşi, că unele metode “vechi”
departe de a-şi fi relevat până în prezent marile lor capacităţi informative şi
formative sunt succeptibile de evoluţie; ele dispun încă de numeroase resurse
proprii de revitalizare în perspectiva unui învăţământ modern, activ, euristic
şi intensiv, promotor al personalităţii plenare, ceea ce le va menţine viabile
încă multă vreme, probabil de aici înainte.
Astăzi însă, nu se mai poate acţiona exclusiv
după modelele istoriceşte constituite, De aceea, paralel cu acest efort de
optimizare, şi nu de părăsire totală şi nejustificată a aşa-ziselor metode
“clasice” sau “tradiţionale”, atâta timp cât ele mai pot fi recuperate pentru
nevoile actuale, este necesar să se reînoiască şi mai mult spiritul predării,
să se modernizeze întregul sistem de metode şi de mijloace de învăţământ,
făcând loc şi cu mai multă hotărâre unor noi metode, mai eficiente, creaţie a
epocii în care ne aflăm.
2. METODA ASALTULUI DE IDEI
BRAINSTORMING-UL – METODA ASALTULUI DE IDEI,
iniţiată de către Alex. F. Osborn, nu este practic o metodă didactică, ci o
metodă de stimulare a creativităţii ce poate apărea în discuţii, dezbateri, în
general atunci când se urmăreşte formarea la elevi a unor calităţi imaginative,
creative şi chiar a unor trăsături de personalitate (spontaneitate). Este
modalitatea complexă de a elabora în cadrul unui grup, în mod spontan şi în
flux continuu anumite idei, soluţii, noi şi originale necesare rezolvării unor
probleme teoretice sau practice. Principala sa caracteristică este separarea
procesului de producere a ideilor de procesul de valorizare, de evaluare a
acestora. De aceea este numită şi METODA EVALUĂRII AMÂNATE sau METODA MARELUI
“DA”, deoarece pe moment este reţinută orice idee şi nu se respinge nimic.
Evaluarea propriu-zisă a soluţiilor se realizează după un anumit timp, prin
compararea şi selectarea ideilor valabile sau prin combinarea acestora în
complexe operaţionale sau explicative, adecvate pentru problema pusă.
Brainstorming-ul
se poate realiza pe grupe omogene sau
eterogene, în primul caz fiind mai puţin eficient în ceea ce priveşte
originalitatea ideilor. Grupul poate reuni un număr de 5-12 persoane. Este bine ca între membrii
grupului să nu existe antipatii sau ostilităţi.
Etapele de
desfăşurare:
a)
anunţarea temei (problemei) de rezolvat, a importanţei
şi obiectivelor ei;
b)
emiterea (elaborarea) de către participanţi a ideilor,
formulelor, soluţiilor, etc. de abordare sau rezolvare a temei (problemei),
fără nici o restricţie;
c)
încheierea şedinţei de asalt de idei, atunci când
grupul de experţi consideră că s-a emis un număr relativ suficient de date
necesare rezolvării problemei pusă în discuţie;
d) evaluarea datelor şi stabilirea concluziilor
(soluţiilor) de rezolvare a temei (problemei).
Condiţiile de realizare sunt:
a)
şedinţa de asalt de idei se desfăşoară sub forma unei
mese rotunde sau simpozion şi este condusă de un grup de experţi;
b)
la şedinţă participă un număr important de persoane,
care au tangenţă sau chiar cunoştinţe şi experienţă în domeniul temei (problemei)
abordate;
c)
şedinţa se desfăşoară în linişte, într-o atmosferă
deschisă, propice creaţiei;
d)
nu se admite intervenţia critică asupra ideilor,
soluţiilor emise, evaluarea critică fiind amânată după şedinţă (de aici, metoda
se defineşte şi ca modalitate de creaţie cu evaluare amânată); aceasta înlătură
inhibiţia participanţilor şi dinamizează spiritul de iniţiativă şi independenţă
în elaborarea de idei, soluţii, etc. în număr cât mai mare şi originale;
e)
ideile antevorbitorilor pot fi, însă, continuate,
completate, combinate sau ameliorate de către cei ce urmează la dezbateri;
f)
când se constată că s-au diminuat intervenţiile şi se
consideră că mai sunt necesare idei, soluţii, variante etc. de abordare
(rezolvare), grupul de experţi intervine spre a reanima pe participanţi pentru
elaborarea de noi idei, soluţii, variante de rezolvare;
g)
înregistrările de date se pot face pe video-casete, benzi
magnetice, etc. sau sub formă de stenograme, fapt ce oferă posibilitatea
reluării, prelucrării ideilor, soluţiilor, etc.;
h)
după încheierea şedinţei se clasifică şi se ierarhizează
valoric ideile, soluţiile, variantele emise de participanţi în: foarte bune
(strălucite) sau bune (valoroase) pentru abordarea temei (problemei), dar care
mai cer completări şi prelucrări, în utile rezolvării altor teme (probleme) de
pe agenda grupului de experţi şi în neutilizabile (nevaloroase), care se
elimină;
i)
în
timpul şedinţei participanţii pot folosi pentru emiterea ideilor, soluţiilor, -
demonstraţii, experimente, modelarea, studiul de caz, simularea, operaţiile
logice – judecăţiile şi raţionamentele.
Brainstorming-ul se foloseşte mai puţin în
lecţiile obişnuite şi mai mult în cadrul unor lecţii de sinteză cu caracter
aplicativ sau în activităţile de cerc. O condiţie esenţială este necesitatea
cunoaşterii de către elevi a problematicii ce urmează să se discute în cadrul
sesiunii de brainstorming. Metoda se poate aborda pentru identificarea unor idei sau soluţii noi de
abordare a educaţiei muzicale în şcoală, în identificarea unor resurse proprii
de autodotare a cabinetului de muzică, în analiza valorii unor interpretări sau
creaţii muzicale ale elevilor, în identificarea unor idei şi soluţii cu privire
la organizarea şi desfăşurarea unor spectacole muzicale organizate cu elevii
şcolii. Pornind de la audierea unei lucrări muzicale, învǎţǎtorul poate cere
elevilor să decodifice mesajul artistic şi să găsească un titlu sugestiv.
Practica la catedră a evidenţiat faptul că
elevilor le vine destul de greu să se integreze rapid şi eficient într-o
asemenea activitate. Climatul pozitiv de lucru din care critica de orice
tip este complet eliminată este o situaţie nefamiliară elevilor noştri. Aş dori să
menţionez şi alte dezavantaje ale metodei: consumă o importantă cantitate de
timp şi poate produce o inhibare a elevilor ce au un ritm de crativitate mai
scăzut.
3. SYNECTICA
SYNECTICA
este o modalitate de creaţie în cadrul grupului ca urmare a unor
analogii eterogene (fără o legătură evidentă sau chiar fantastice). A fost
elaborată de J.J.Gordon în anul 1961. Se pot distinge trei tipuri de analogii:
analogia personală, analogia directă şi analogia simbolică.
Analogia personală constă în capacitatea
elevului de a se transpune în situaţia şi elementele problemei, modalitate pe
care indivizii, de obicei, nu o fac datorită unui control foarte rigid, al unui
comportament raţional excesiv.
Analogia directă se referă la comparaţia
faptelor, ideilor, a descoperirilor ştiinţifice, aparţinând a două domenii
diferite dar în acelaşi timp foarte asemănătoare. De exemplu asemănarea
unei orgi cu o maşină de scris. Cadrul didactic poate solicita elevilor în
orele de educaţie muzicală realizarea unor analogii directe prezentând, de
exemplu, o electrocardiogramă, modele geografice ale unor forme de masivi
muntoşi, desene familiare copiilor care nu prezintă la prima vedere nici o
legătură cu arta muzicii.
Pornind de la
imaginile prezentate elevii trebuie să descopere anumite similitudini cu arta
sonoră în general sau cu anumite elemente muzicale care se pot reda prin
acelaşi tip de reprezentare. Se poate ajunge astfel la conturarea liniei
melodice a unei inimi, a unui lanţ muntos etc.
Analogia
simbolică impune elevului renunţarea la simbolurile obişnuite şi crearea de noi
simboluri prin care să se reprezinte elementele unei situaţii-problemă. În
analogia simbolică este vorba de utilizarea de imagini poetice şi simbolism, de
înlocuirea obiectului printr-o imagine, de comprimarea elementelor problemei
într-un cuvânt sau frază.
Generarea
de idei şi soluţii după metoda synectică implică următoarele etape:
-
se prezintă problema ce urmează a fi soluţionată într-un
mod original;
-
se stabileşte elementul straniu în problematica abordată
şi prin jocul liber al imaginaţiei, straniul este transformat într-un fenomen
familiar;
-
problema
este înţeleasă;
-
intervin mecanismele operatorii (tipurile de analogii);
-
familiarul este transformat în straniu, în sensul că
elementele familiare din sfera tematicii sunt transformate în contrariul lor,în
anticonvenţionale;
-
soluţiile găsite sunt evaluate şi se adoptă aceea ce
corespunde cel mai bine unor criterii stabilite în prealabil (estetice).
Metoda se
aseamănă cu Brainstorming-ul în ceea ce priveşte desfăşurarea şedinţei de
creaţie, interpretare şi stabilire a concluziilor.
Se
deosebeşte prin următoarele:
-
dinamizează
subconştientul şi inconştientul în actul de creaţie;
-
analogiile eterogene, fantastice stimulează creaţia;
-
admite
evaluarea critică în timpul elaborării ideilor, fiind denumită şi METODA DE
EVALUARE IMEDIATĂ, fără să limiteze însă iniţiativa şi independenţa în creaţie.
În condiţiile evaluării critice imediate a
ideilor, soluţiilor, elaborate, este nevoie ca profesorul să asigure
desfăşurarea unor dezbateri critice, colegiale, pentru a evita tensiunile
negative şi inhibiţia elevilor, pentru o atmosferă competitivă şi constructivă.
Prin synectică ne putem familiariza cu tot ce
este neconvenţional în muzică, netradiţional sau chiar antitradiţional, ne
poate forma ca să la respingem ca necorespunzătoare toate fenomenele muzicale,
stilurile, acceptabile în prealabil ca pozitive şi invers.
4. REUNIUNEA “PHILLIPS 66”
Creată de către J. Donald Phillips, metoda
deschide posibilităţi multiple de abordare în practica şcolară. În funcţie de
complexitatea subiectului luat în discuţie, a problemei de rezolvat sau a
cazului de analizat, cadrul didactic poate să împartă clasa de elevi în mai
multe grupe de discuţii pentru abordarea mai multor aspecte ale problemei date.
Metoda se poate aborda eficient în ciclul
gimnazial, prin realizarea, de exemplu, a unor sinteze la nivelul perioadelor
istorice muzicale, având ca suport o bibliografie avansată în prealabil de
către profesor. Fiecare grup va surprinde aspecte importante legate fie de
viaţa şi creaţia compozitorilor reprezentativi, fie de genuri, forme, stil de creaţie
etc. Metoda se poate aborda şi în activitatea de analiză a unei creaţii
muzicale pe mai multe componente, în funcţie de anumite criterii precizate de
profesor.
Pentru fiecare grup se desemnează un
conducător de discuţii care supraveghează şi dirijează dezbaterea, intervenind
numai când se simte nevoia. După discutarea în grupe, conducătorul de discuţii
al fiecărei grupe raportează în faţa întregii clase asupra concluziilor sau
soluţiilor adoptate. În seama cadrului didactic rămâne ansamblarea concluziilor,
iar dacă există puncte de vedere diferite, el are sarcina să asigure,
identificarea hotărârii optime şi să releve motivele pentru care au fost
respinse celelalte variante. Avantajele metodei: se asigură o participare
colectivă şi activă la rezolvarea cazului; dezavantaje: cadrul didactic nu
poate participa la discuţiile din fiecare grupă, în plus, este nevoie de un
timp suplimentar ca fiecare grupă să-şi poată prezenta concluziile. Există de
asemenea pericolul ca grupele să se deranjeze reciproc atunci când se lucrează
în aceeaşi sală de clasă.
5. CONTROVERSA CREATIVĂ
Este o
metodă apropiată reuniunii Phillips 66, dar prezintă unele caracteristici
specifice, nefiind centrată doar pe o problemă şi pe rezolvarea acesteia, ci şi
pe regăsirea întregului prin examinarea părţilor uneori contradictorii.
Metoda
presupune divizarea clasei în microgrupuri care conţin patru persoane, fiecare
microgrup astfel constituit susţine cu fermitate o poziţie într-un caz
controversat. Cadrul didactic poate lansa, de exemplu, întrebarea: Ludvig van Beethoven este reprezentant al
clasicismului sau al romantismului muzical ?
Cele două echipe se vor afla
într-o evidentă opoziţie şi concurenţă, ceea ce cultivă spiritul de
competiţie, de implicare profundă şi completă. Grupurile identifică avantajele
şi dezavantajele propriei poziţii, speculând punctele slabe ale echipei
concurente.
Este bine
ca elevii să exploreze anterior orei respective posibilităţile argumentative
ale propriei poziţii împreună cu grupul de colegi, pentru ca argumentele să fie
bine conturate şi să fie prezentate la oră în mod coerent de către conducătorul
fiecărui grup. În timpul prezentării fiecărei poziţii, ceilalţi colegi vor lua
notiţe după care vor adresa întrebări. Cadrul didactic poate opta pentru o
inversare a poziţiei celor două grupe care vor argumenta acum poziţia grupei
iniţial opuse. După acest moment, grupele vor căuta împreună argumentele,
avantajele fiecărei poziţii încercând să ajungă la o perspectivă comună care să
combine poziţiile exprimate, într-o perspectivă unitară. Astfel elevii vor
înţelege mai bine fiecare poziţie în parte şi vor descoperi că adevărul nu este niciodată într-o singură
parte, ci se dezvoltă succesiv din mai multe perspective.
6. TEHNICA FOCUS-GRUP
Metoda
utilizează potenţialul de învăţare şi producţia de idei în cadrul grupurilor şi
constă într-o discuţie focalizată, care furnizează un complex informaţional ca
rezultat al unei construcţii de grup. Focus grupul urmăreşte mai mult
colectarea de date şi analiza procesului complex de influenţare a opiniilor în
cadrul grupului. Participanţii îşi pot modifica sau chiar schimba total
părerile până la finalul discuţiilor.
Poate avea un
aport deosebit în dezvoltarea creativităţii de grup, atunci când elevii primesc
de exemplu ca sarcină redarea mesajului
muzical al unei creaţii muzicale prezentate sub formă de audiţie, prin
intermediul unor creaţii literare în proză sau versuri sau prin intermediul
desenului.
Cadrul
didactic trebuie să răspundă următoarelor cerinţe:
-
să stabilească
împreună cu elevii un set de reguli;
-
să prezinte subiectul ce urmează a fi abordat;
-
să ofere spre audiţie o lucrare muzicală, fără a oferi
date suplimentare ce ar putea influenţa elaborarea ideilor în cadrul grupului
-
să insiste asupra faptului că nu există poziţii bune sau rele şi că o poziţie exprimată nu
este o replică la poziţia exprimată de altcineva, ci o idee nouă;
-
să-şi
precizeze propriul rol în sensul că nu va aduce contribuţii de substanţă la
desfăşurarea focus grupului.
Metoda pune un
accent deosebit de important pe interacţiunea dintre grupuri, care va determina
în ultimă instanţă succesul realizării sarcinii. Elevii vor prezenta în final
propriile creaţii de grup, acestea fiind supuse analizei şi aprecierii
colective. Se va ajunge în final la o
poziţie unitară cu privire la natura mesajului muzical şi a stării afective
predominante, percepute la nivelul
întregii clase.
Activitatea de
grup ridică unele probleme în ceea ce priveşte participarea completă şi activă
a tuturor elevilor ce compun grupul. Dacă această condiţie nu se îndeplineşte,
ne putem trezi în situaţia paradoxală a unei metode ce consumă mult timp şi
care nu depăşeşte prea mult eficienţa metodelor expozitive.
7. DISCUŢIA PANEL
Metoda constă în utilizarea unui grup restrâns
de elevi, elevi cu aptitudini muzicale şi o pregătire teoretică superioară, un
eşantion reprezentativ la nivelul clasei, în vederea studierii unei probleme,
în timp ce colegii lor ascultă în tăcere, intervenind prin mesaje scrise. Cei
cinci, şase elevi ce alcătuiesc “panelul” se aşează în jurul catedrei sau al
unei mese, iar ceilalţi elevi în semicerc în spatele grupului, alcătuind
auditoriul. Elevii care asistă primesc foi mici de hârtie pe care vor nota
întrebări, impresii, sugestii, informaţii suplimentare etc., acestea
constituind mesajele lor către grupul “panel”. Mesajele vor fi preluate de
către un elev care le va înainta învǎţǎtorului şi care le va adresa grupului
atunci când discuţia o permite. La sfârşit, învǎţǎtorul va încerca să facă o sinteză
a discuţiilor purtate.
Discuţia panel
valorifică competenţele unor persoane dintr-o colectivitate dată, respectiv
elevii cu aptitudini muzicale, stimulând participarea, din umbră, a tuturor
participanţilor. Se poate porni de la un solfegiu solicitând elevilor prin
întrebări să vină cu modificări sau interpretări, ajungându-se în final chiar
la transformarea radicală a acestuia. Învǎţǎtorul poate adresa
întrebări de tipul: cum ar putea
fi modificat?; ce schimbări putem opera?;
să-i mărim dimensiunea?; să-l
micşorăm?; să divizăm valorile?; să le augmentăm?; să schimbăm ordinea de derulare a măsurilor?;
să combinăm altfel măsurile?; fragmentele?; ce să înlocuim?; ce idei sugerează?;
să identificăm un titlu sugestiv pentru creaţia dată?; să găsim un text?; să îi
schimbăm tempoul şi nuanţele?; să identificăm alte posibilităţi de
interpretare? Nu sunt un îndemn la plagiat sau contrafacere. Este o activitate de creaţie
în care elevii se inspiră din ceea ce au creat alţii.
Important este
că rezultă un act creativ, un produs inedit, creaţie a imaginaţiei elevilor. Se
poate realiza la final o paralelă între creaţia iniţială şi cea rezultată în
urma activităţii elevilor.
8. TEHNICA ACVARIULUI (FISHBOWL)
Această
tehnică presupune extinderea rolului observatorului în grupurile de
interacţiune didactică. Îvǎţǎtorul va aşeza scaunele din clasă în două cercuri,
unul din cercuri incluzându-l pe celălalt. Această dispunere se va realiza înainte ca elevii să intre în încăpere.
Ei îşi vor alege după preferinţe, un loc într-unul dintre aceste cercuri. Cei din cercul
interior au la dispoziţie 8-10 minute pentru a discuta o problemă
controversată. Tema discuţiei poate fi dată dinaine elevilor pentru ca aceştia
să-şi concretizeze ideile cu privire la problema ridicată.
Învǎţǎtorul va stabili câteva reguli de bază:
-
ideile vor fi susţinute prin argumentare;
-
în acord
cu antevorbitorul se pot aduce argumente suplimentare;
-
în
dezacord cu acesta trebuie să prezint argumente care să-mi susţină poziţia;
-
necesitatea unei comunicări utile, plăcute şi eficiente.
În timpul
discuţiei care are loc în cercul din interior, elevii din cercul exterior fac
obserervaţii pe marginea activităţii desfăşurate de colegii lor, pe nişte fişe
de observare întocmite în prealabil de către cadrul didactic, special în acest
scop. Elevii vor nota modul şi gradul de contribuţie a celor din cercul
interior la soluţionarea problemei, tipuri de reacţii, amploarea acestora,
modul în care fiecare a încurajat contribuţia celorlalţi, tipul de
concluzionare etc. După ce aceştia şi-au expus observaţiile, urmează schimbarea
locurilor, cei care s-au situat în cercul exterior trec în cercul interior şi
invers. Fiecare grup este pe rând, în ipostaza de observator, dar şi în cea de
observat.
Activitatea
poate fi condusă în aşa fel încât elevii să se afle pe rând în ipostaza de
interpreţi sau de auditoriu, în această ultimă ipostază elevii putând observa
şi analiza interpretarea muzicală a colegilor din mai multe puncte de vedere:
ţinută, emisie vocală, dicţie, respiraţie, corectitudinea interpretării din
punct de vedere al liniei ritmico-melodice, expresivitate, gestică etc., aceste
observaţii fiind deosebit de utile în vederea corectării unor deprinderi
greşite de cânt, în vederea ameliorării interpretării în general.
Rolurile
cadrului didactic pot să îmbrace un evantai extrem de mare de forme:
învǎţǎtor-observator, învǎţǎtor-participant, învǎţǎtorul -consultant,
învǎţǎtor-arbitru, învǎţǎtor-supraveghetor etc. şi de aici apar nenumărate
variaţii ale tehnicii fishbowl.
9. METODA REZOLVĂRII CREATIVE DE PROBLEME
Cel care a
definit fundamentele importanţei imaginaţiei şi creativităţii în rezolvarea de
probleme a fost Alex. F.Osborn. Iniţial, el a găsit două principii primordiale
şi anume:
-
amânarea evaluării care pune accentul pe nevoia de a
separa procesul de generare a ideilor de cel de evaluare a acestora;
-
principiul “cantitatea hrăneşte calitatea”, conform
căruia, cu cât sunt mai multe idei adunate, cu atât creşte probabilitatea de a
fi găsite idei mai bune.
Învǎţǎtorul poate
opta pentru abordarea acestei metode, atunci când vizează dezvoltarea
creativităţii muzicale a elevilor, solicitând de exemplu, crearea unei lucrări
muzicale, pornind de la anumite fragmente ritmico-melodice oferite de acesta
sau create de elevi, fragmente ce se cer ansamblate într-un întreg. Creaţia
muzicală a elevilor va fi interpretată şi analizată după anumite criterii
stabilite în prealabil de către învǎţǎtor.
Metoda poate fi
utilizată şi în predarea unor noi conţinuturi, datorită caracterului concentric
de eşalonare a conţinuturilor educaţiei muzicale, care reia anumite teme de
studiu din anii anteriori sau se bazează pe ele, întregindu-le, continuându-le,
aprofundându-le. În această manieră se pot aborda diverse teme de studiu, cum
ar fi: semnele de notaţie muzicală ale principalelor elemente de limbaj
muzical, elementele de ritmică şi metrică muzicală etc. Se vizează de fapt,
evitarea predării unor cunoştinţe pe care elevii deja le deţin (acest fapt
fiind obositor, monoton, plictisitor), urmărindu-se doar reactualizarea şi completarea acestora cu noi date.
Învǎţǎtorul va
trebui să organizeze clasa în grupuri alcătuite din şase elevi, care se pot
grupa şi după propria dorinţă, explicându-se însă importanţa omogenităţii şi
coeziunii grupului.
La nivelul
fiecărui grup se pot stabili pentru fiecare elev anumite funcţii:
1.
Lider –
cel care se bucură de cea mai mare apreciere în grupul respectiv; este ales în
mod democratic de membrii componenţi şi i se respectă decizia în cazul în care
apar opinii contradictorii în timpul activităţii. Calităţi: capacităţi
muzicale deosebite, personalitate puternică, capacitate de analiză şi sinteză;
2. Secretar – cel care se asigură că grupul are
toate materialele necesare desfăşurării activităţii (hârtie, instrumente de
scris, bibliografie, alte materiale). Calităţi: spirit de organizare;
3.
Scrib – cel care consemnează cunoştinţele, opiniile…
Calităţi: scris lizibil, rapid, cu abrevieri;
4.
Timer – cel care cronometrează, dozează şi anunţă
scurgerea timpului. Calităţi: să deţină un ceas, să ştie să aprecieze şi să
dozeze timpul acordat activităţii;
5. Animator – cel care, mai ales prin exemplul
personal, antrenează pe toţi membrii grupului. Calităţi: spirit energic,
stimulator;
6. Raportor – cel
care la sfârşitul activităţii va trebui să prezinte lucrarea, concluziile,
deciziile grupului. Calităţi:
deprinderi corecte de cânt, interpretare expresivă, dicţie bună.
În procesul de rezolvare creativă a
problemelor, se parcurg şase faze importante şi anume:
·
descoperirea
“dezordinii”
·
descoperirea
datelor;
·
descoperirea
problemelor;
·
descoperirea
ideilor;
·
descoperirea
soluţiilor;
·
descoperirea
acceptării.
Descoperirea “dezordinii” este o primă etapă,
în care învǎţǎtorul prezintă tema ce urmează a fi abordată iar elevii acceptă
provocarea. În acest moment se evită tendinţa naturală de a emite soluţii din
start. Această tendinţă este unul dintre principalii factori inhibitori în ceea
ce priveşte creativitatea elevilor la activitate. Centrarea prematură pe
soluţii lipseşte elevul de viziunea întregului şi poate duce la emiterea unui
evantai de idei sărac din punct de vedere cantitativ şi calitativ.
Descoperirea datelor este o etapă ce
presupune acumularea unor informaţii iniţiale-elemente din experienţa personală
a elevilor, impresii care se compun din ipoteze intuitive, bănuieli şi noţiuni
vagi. Elevii inventariază cunoştintele legate de problema supusă atenţiei,
notând ce cunosc şi ce trebuie sau ar dori să cunoască în legătură cu tema
dată.
Descoperirea
problemei este cea mai dificilă etapă în cadrul metodei de rezolvare creativă
de probleme. Elevii identifică situaţia problematică.
Descoperirea ideii se poate sprijinii pe
logică, elevii aşezaţi în semicerc emit în flux continu idei de rezolvare a
problemei de creativitate. Ideile se vor nota pe un flipchart cu markerul,
numerotate, pentru a se putea face uşor referiri la acestea în timpul
activităţii.
Descoperirea
soluţiei presupune mai multe etape:
-
compararea
mai multor alternative;
-
determinarea
punctelor tari şi punctelor slabe ale ideilor;
-
selectarea
şi deciderea asupra celor mai promiţătoare posibilităţi etc.
Învǎţǎtorul poate interveni acum, în cazul
predării unor noi cunoştinţe, prin înaintarea unor fişe ce conţin datele
necesare aprofundării temei de studiu.
Descoperirea acceptării este ultima etapă
care include ansamblarea elementelor într-un tot şi verificarea rezultatului
obţinut. Acesta va identifica împreună cu elevii anumite criterii de evaluare a
soluţiilor oferite.
10. CONCASAREA
Prin concasare se înţelege fragmentarea sau
“spargerea” problemei, în scopul căutării unor utilizări noi, combinări etc.,
adică printr-o tehnică aparent distructivă se realizează un act creativ.
Este o metodă analitică ca se bazează în
principal pe liste şi presupune disecarea problemei de rezolvat în toate componentele
sale, considerarea ei din toate unghiurile posibile, pentru ca apoi să se
abordeze pe rând fiecare criteriu de analiză în parte. Listele sunt un
instrument ce orientează efortul imaginativ şi ajută la cuprinderea unui număr
cât mai mare de aspecte. Ele pot fi utilizate în toate fazele cercetării:
găsirea unei probleme, stimularea imaginaţiei pentru emiterea de soluţii
posibile, aplicarea în practică. Important este ca la întocmirea listei să se
noteze cât mai multe elemente ale subiectului în discuţie.
În muzică se poate aborda prin fragmentarea
unei creaţii muzicale şi reasamblarea acesteia într-o altă variantă. Se poate
utiliza, de exemplu, la studiul formelor muzicale. Elevii pot ajunge, la noi
forme de organizare a materialului sonor, în funcţie de anumite criterii
stabilite în prealabil de către învǎţǎtor, valoarea estetică a acestora fiind
determinată da capacităţile lor muzicale în general şi a celor creative în
special.
Această activitate aparent lipsită de respect
faţă de creaţia în sine ajută la flexibilizarea personalităţii creatoare, la
dezvoltarea originalităţii în gândire, a discernământului dintre convenţional
şi neconvenţional, a spiritului critic de specialitate. Pornind de la
elementele unei creaţii acum fărâmiţate, elevul edifică o nouă construcţie de
pe poziţia creatorului muzical.
11. METODA “6-3-5”
Este o
metodă de creativitate de grup. Cifra 6 indică numărul de membri ai grupului.
Fiecare persoană împarte o coală de hârtie în trei coloane. Învǎţǎtorul anunţă
problema şi fiecare din cei 6 notează trei idei pentru rezolvarea acesteia, în
cele trei coloane. În etapa următoare fiecare participant transmite colegului
din dreapta foaia sa şi în acelaşi timp o primeşte pe cea a colegului din
stânga. Fiecare reia cele trei idei emise iniţial şi le completează, le
îmbunătăţeşte, le precizează diferite amănunte, le modifică sau îşi scrie
părerea sa despre ele. Urmează o nouă deplasare a foilor, până când ideile
iniţiale au trecut pe la toţi ceilalţi cinci membri ai grupului. Învǎţǎtorul strânge
foile, după care urmează o discuţie pe marginea activităţii desfăşurate.
Metoda se
numeşte 6-3-5 pentru că primele trei idei ale celor şase elevi sunt prelucrate
de alte cinci persoane. Metoda valorifică experienţe şi puncte de vedere
diferite în scopul identificării soluţiei optime la tema prezentată.
Cadrul didactic
poate oferi elevilor un anumit material muzical (valori de note, pauze,
înălţimi, scheme figurative pentru desfăşurarea duratelor sau a liniei
discursului melodic), peicizând date cu privire la sonoritate, caracter etc.
(trei variante), solicitând elevilor implicaţi să creeze trei discursuri
muzicale reduse ca dimensiune, în concordanţă cu cerinţele enunţate.
Producţiile
muzicale iniţiale ale elevilor vor fi supuse unui proces de prelucrare de către
colegi, rezultatul final constituind deci, o creaţie muzicală de grup.
Metodele moderne
au un aport deosebit în dezvoltarea creativităţii elevilor. Pentru a influenţa,
antrena şi cultiva abilităţile creative ale elevilor se cer respectate unele
cerinţe specifice învăţării creative:
-
învǎţǎtorul să insufle elevilor – prin modul de
prezentare a informaţiilor, prin stilul său de gândire, prin specificul
solicitărilor formulate pentru elevi – o atitudine şi un stil de gândire
creator, liber, independent;
-
să
stimuleze, orienteze şi să incite gândirea elevilor spre nou, spre neexplorat;
-
să
asigure o atmosferă permisivă care să ofere elevilor acel climat optim pentru
manifestarea liberă, spontană, fără frica de a greşi, de a primi sancţiunea,
aprecierea critică imediată;
-
să
direcţioneze potenţialul creativ al elevilor spre acele zone în care ei au
şansele cele mai mari de manifestare eficientă, de realizare efectivă;
-
să cultive încrederea în sine, să încurajeze
efortul creator al elevilor încă de la primele lor manifestări;
-
să
activeze permanent gândirea care nu poate fi un stil obositor ci un efort
intelectual ce produce satisfacţie, contribuie la cultivarea spiritului de
iniţiativă, la formarea abilităţii de a aborda problemele întreprinzător şi
dinamic.
Utilizarea acestor metode şi tehnici nu
trebuie făcută însă în lipsa unor combinări şi armonizări cu metodele
aşa-numite tradiţionale deoarece, după cum se poate observa, avantajele şi
dezavantajele lor sunt complementare.
Imaginea
secolului XXI este încă neclară; se pot concretiza însă două tendinţe majore:
-
centrarea pe elev, pe nevoile acestuia, elevul fiind un
partener al nostru în propria formare;
-
folosirea
unor tehnici moderne şi a unei palete de metode foarte variată care să acopere
cât mai bine întreaga sferă de interes a persoanei educate, persoană care va
reprezenta resursa şi creatorul de resurse pentru anii viitori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu