Metodologia de instruire se
caracterizează printr-o permanentă deschidere la înnoire, la inovaţie.
Transformările progresive prin care a trecut învăţământul au impus o evoluţie
ascendentă şi metodologiei, laturii lui procesuale. Reconsiderarea
finalităţilor şi conţinuturilor învăţământului a fost dublată de reevaluarea şi
înnoirea metodelor folosite în practica instructiv-educativă. Metode, care cu timpul
s-au dovedit perimate, au fost treptat abandonate; altele, mai elaborate, au
fost supuse înnoirii şi revitalizării; concomitent s-au constituit şi tehnici noi
de instruire. Această selecţie şi promovare în timp s-a soldat, până la urmă,
cu reconsiderări periodice ale întregului complex de metode viabile la un
moment dat.
Acelaşi proces se petrece şi
astăzi, cu o vigoare incomparabil mai puternică decât oricând altădată.
Pedagogia contemporană este adepta promovării cu tot curajul în învăţământ a
unor metode active şi a unor metode de muncă, fundamentate însă pe o nouă
concepţie filozofică, umanistă, în esenţă pe ideea unităţii dintre teorie şi
practică, dintre şcoală şi viaţă, dintre cunoaştere şi acţiune.
Tendinţele principale de înnoire şi modernizare a
metodologiei de instruire sunt:
·
VALORIFICAREA DEPLINĂ A METODELOR ÎN DIRECŢIA
ACTIVIZĂRII ELEVILOR. Activismul ca
orientare a metodelor presupune stimularea şi dezvoltarea eforturilor elevilor
nu numai pentru a reproduce cunoştinţele, şi mai ales pentru a opera cu ele.
·
APLICAREA CU PRIORITATE A METODELOR
ACTIV-PARTICIPATIVE, centrate pe elev, pe transformarea elevului în
coparticipant al propriei instruiri şi educaţii. Creşterea ponderii metodelor
activ-participative nu înseamnă renunţarea la metodele clasice de învăţământ
(observaţia, expunerea, conversaţia, demonstraţia, exerciţiul), la cele de
transmitere şi asimilare a informaţiei. Metodologia modernă operează schimbări
care ţin de pondere şi valorizare, de sporire a potenţialului formativ al
metodelor clasice, prin accentuarea caracterului lor euristic şi
activ-participativ. Nu se poate spune că metodele
tradiţionale sunt ineficiente şi cele moderne eficiente. Totul trebuie adaptat
la contextul în care sunt folosite. O învăţare activă angajează operaţiile de
gândire şi de imaginaţie, apelează la structurile mintale – structurile
operatorii şi structurile cognitive de care dispune elevul şi de care el se foloseşte
ca de nişte instrumente în susţinerea unei noi învăţări. Metodele active
stimulează strângerea de informaţii, prelucrarea şi sintetizarea informaţiilor,
asocierea de informaţii, prelucrarea şi sintetizarea informaţiilor, asocierea
de informaţii, producerea de idei, căutarea de soluţii, organizarea şi
reorganizarea progresivă a ideilor, interpretare, reflecţie personală,
comunicare, interacţiuni libere, inventivitate şi creaţie etc. Deci, acţiuni
care presupun un efort propriu de transformare a reprezentărilor, de producere
a unor noi informaţii şi structuri mintale pentru cel care învaţă.
·
ACCENTUAREA CARACTERULUI FORMATIV a tuturor metodelor de instruire utilizate în
activitatea de predare-învăţare (clasice, clasice-renovate sau moderne). Elevul
trebuie să fie capabil de a opera cu informaţiile asimilate, de a investiga, de
a căuta soluţii. Formative sunt acele metode care caută să respecte condiţiile
dezvoltării fiecărui copil sau tânăr şi să intervină activ în direcţia
optimizării capacităţilor şi structurilor lui mintale, a intereselor şi
aspiraţiilor sale personale, să dezvolte capacităţi şi aptitudini superioare
pentru a face faţă unei societăţi ce cunoaşte schimbări rapide. Metodele numite “active” sau “simulative” sunt, de regulă, metode
formative.Acestea se caracterizează prin:
-
produc în practica educativă reală, la nivelul
relaţiei educator-educat, o schimbare radicală de accent. Cel care învaţă
devine centrul activităţii. Spre
deosebire de metodele informative care sunt magistrocentriste, metodele
formative sunt puerocentriste;
-
de asemenea,
unele dintre metodele formative permit diferenţierea şi chiar individualizarea
pregătirii, întrucât permit învăţarea în grupuri mici şi chiar studiul
individual;
-
metodele
formative permit în mai mare măsură respectarea “legii efectului” (Thorndike,
1901) care arată că numai comportamentele de învăţare care se încheie cu o
stare de satisfacţie tind să se repete. Pregătirea cu metode formative
este în general agreată de elevi, apropiindu-se adesea de activităţile ludice;
-
metodele formative implică, în aparenţă, un mare
consum de timp în raport cu cele informative. Dar procesele de formare se
realizează, în general, în timp îndelungat. Ele nu se bazează exclusiv pe
stocarea unor informaţii în memorie, ci pe structurarea unor abilităţi,
priceperi şi capacităţi care solicită o perioadă extinsă pentru exersare şi
întărire;
-
metodele
formative permit inter-învăţarea. Elevii pot învăţa unii de la alţii, sunt
puternic inter-active;
-
metodele
formative sunt incomode pentru profesor. Acesta este rareori în situaţia de a
dispune de materiale didactice prefabricate pentru desfăşurarea activităţii. De
cele mai multe ori el trebuie să le creeze, să le redacteze într-o formă
adecvată, să le multiplice etc. Această activitate obositoare se adaugă eforturilor
propriu-zise de proiectare a activităţilor didactice. Ceea ce, bineînţeles,
este încă un motiv de a face metodele interactive antipatice educatorului
magistrocentrist obişnuit cu rutina lecţiei bazate pe verificarea cunoştinţelor
memorate de elevi şi expunerea de către el a altora noi.Totuşi, fără metode
formative nu se pot stimula cele mai multe dintre capacităţile psihice
superioare care intervin în procesul de învăţare (gândire, euristică,
imaginaţie etc.).
·
CARACTERUL EURISTIC ce se cere a fi imprimat metodelor, exprimă
crearea unor condiţii favorabile care să favorizeze elevilor învăţarea prin
problematizare şi descoperire. Mai presus de transmiterea informaţiei, şi mai
importantă decât acest deziderat, este necesitatea de a-i învăţa pe elevi să
utilizeze informaţiile primite şi de a ajunge, prin intermediul lor, la noi
informaţii. Principalul este ca elevul să fie pus în situaţia să facă apel la
propriile lui informaţii, pe cât posibil, din proprie iniţiativă, profesorului
revenindu-i sarcina să sprijine prin întrebări “de descoperire” efortul
acestuia, să provoace contradicţii în mintea elevului şi să-l înveţe să
exploreze aceste contradicţii din gândirea lui, dintre cunoştinţele sale.
Metodologia euristică incită activitatea intelectuală a elevului, îl obligă să
gândească şi să reflecteze în cursul învăţării, stimulează capacitatea de
asociaţie, dă loc la noi asociaţii, face să se nască noi idei şi prilejuieşte o
învăţare mai bogată în asociaţii.
·
FOLOSIREA METODELOR CARE COMBINĂ ÎNVĂŢAREA INDIVIDUALĂ
(lectura, documentarea, observaţia proprie, exerciţiul personal, tehnica muncii
cu fişe) CU MUNCA ÎN ECHIPĂ de genul dezbaterii colective, asaltului de idei
(brainstorming-ul), a jocurilor, studiului de caz etc. Un asemenea mod de a se
proceda implică şi promovează cu adevărat personalitatea, potenţează
dezvoltarea gândirii creatoare, cultivă spiritul de echipă atât de necesar
formaţiei omului modern care acţionează tot mai mult prin cooperare cu alţii;
învăţarea în grup exersează capacitatea de decizie şi de iniţiativă, dă o notă
mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare a aptitudinilor şi
talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai activă, susţinută de
foarte multe elemente de emulaţie, de stimulare reciprocă, de cooperare
fructuoasă.
·
FOLOSIREA UNOR METODE CARE SĂ
FAVORIZEZE RELAŢIA NEMIJLOCITĂ A ELEVULUI CU OBIECTELE CUNOAŞTERII (SAU CU
MODELELE LOR). Deoarece societatea noastră are nevoie de oameni activi,
dinamici, capabili să stăpânească cunoştinţe active, pricepere, şi voinţa
necesară de a le transpune în practică, în acţiune, se impune aplicarea cu şi
mai multă insistenţă a unor metode cu un pronunţat caracter aplicativ, în
esenţă metodele practice (de învăţare prin acţiune), cu caracter practic-aplicativ,
practic-experimental, practic-demonstrativ.
·
ÎNSUŞIREA METODELOR DE STUDIU, DE INFORMARE ŞI DOCUMENTARE,
A METODELOR ŞI TEHNICILOR DE MUNCĂ INTELECTUALĂ INDEPENDENTĂ, care oferă
deschiderea spre autoinstruire, spre învăţarea continuă de-a lungul întregii
vieţi. Sarcina unei activităţi moderne de predare nu este de a da un sistem
gata de cunoştinţe de transmis elevului, ci de a-i transmite bazele şi metodele
autoformării lui pentru o viaţă întreagă; în special pentru perioada în care nu
se va mai putea sprijini pe educatorul său. Şcoala viitorului trebuie să
transforme obiectul educaţiei de până acum în subiectul autoeducaţiei, pe omul
de educat în omul care se educă pe sine, instruirea în autoinstruire. ” Învăţarea
învăţării” devine astfel un obiectiv prioritar al instrucţiei şcolare actuale. Elevii trebuie ajutaţi să
deprindă o serie de tehnici de muncă intelectuală, să înveţe cum să reexamineze
valorile acumulate, cum să renunţe la unele date şi idei care se învechesc, să
privească problemele sub un unghi nou, să restructureze cu uşurinţă fondul
vechi de cunoştinţe, să prelucreze în mod creator noile informaţii şi să le
implementeze în energie acţională, în fapte, în acţiuni. În concluzie, de la
metodele practicate în şcoală se aşteaptă o mai bună pregătire a absolvenţilor
pentru un efort neîntrerupt de autoinstruire şi autocultivare în cele mai
variate condiţii de viaţă, pentru a face ulterior faţă cerinţelor educaţiei
permanente.
·
EXTINDEREA UTILIZĂRII UNOR COMBINAŢII ŞI ANSAMBLURI
METODOLOGICE, prin renunţarea la o metodă dominantă
în favoarea unei varietăţi şi flexibilităţi metodologice, care să fie adecvate
permanent la noile situaţii de învăţare.
·
INSTRUMENTALIZAREA OPTIMĂ A METODOLOGIEI, prin integrarea unor mijloace de învăţământ
adecvate, care au un aport autentic în eficientizarea predării-învăţării. În instituţiile de învăţământ şi-a făcut prezenţa o gamă
extrem de variată şi de complexă de mijloace audio-vizuale, expresie a tehnicii
moderne de comunicare-televiziune, video, radio, filme şi diafilme didactice,
diapozitive, imprimări pe bandă magnetică şi discuri, înregistrări
video-casetă, videofon, videodisc, aparatură cu căşti de ascultare etc.,
completată cu diferitele “maşini de instruit” cu reacţie inversă a
informaţiilor, cu laboratoare electronice lingvistice, dispozitive automate de
exerciţii şi testare, calculatoare, săli specializate de cursuri cu
documentaţie tehnicizată, etc. Activităţile din şcoală încep să se desfăşoare
tot mai mult în contextul unui “sistem muti-media”.
În
faţa învǎţǎtorului se ridică permanent
problema alegerii unei strategii didactice adecvate unei anumite situaţii de
predare. Această alegere este influenţată de numeroase variabile: punctul de
vedere al acestuia faţă de disciplina predată, punctul său de vedere asupra
obiectivelor predării în general şi a educaţiei muzicale în special, punctul
său de vedere asupra elevilor (posibilităţile lor, aşteptările lor…), imaginea
pe care el şi-o face despre aşteptările instituţiei în care predă (explicite,
implicite sau presupuse), cererea socială a părinţilor etc.
O
situaţie de predare poate fi privită prin prisma relaţiilor ce se stabilesc
între cei trei poli: profesor, elev, cunoştinţe.
Se pot identifica trei modele de referinţă:
1.
modelul aşa-zis “normativ” (centrat
pe conţinut) în care învǎţǎtorul comunică elevilor noi informaţii, prezintă
diverse conţinuturi ale disciplinei susţinându-şi predarea prin exemplificări
muzicale. Elevul
mai întâi ascultă, apoi reproduce, se perfecţionează prin exersare şi în
sfârşit aplică. În acest tip de model se înscriu
metodele numite dogmatice sau maieutice.
2. modelul aşa-zis “incitativ” (centrat pe elev) în care învǎţǎtorul
ascultă intenţiile, dorinţele, motivaţiile elevului şi îi incită curiozitatea,
îl ajută să-şi valorifice cunoştinţele, răspunde la întrebările sale, îl
orientează către noi conţinuturi, caută o mai bună motivaţie. Elevul este solicitat să
identifice noul conţinut prin valorificarea unor cunoştinţe anterioare şi având
ca suport creaţia muzicală, să-l studieze, să-l aprofundeze şi să-l aplice
creator în exerciţii şi cântece. În acest tip de model se înscriu metodele
active.
3. modelul aşa-zis
“apropriativ” (centrat pe construcţia cunoştinţelor de către elev) în care învǎţǎtorul
solicită elevii în desfăşurarea unor activităţi de creaţie prin intermediul
cărora elevii să-şi valorifice cunoştinţele şi deprinderile muzicale dobândite,
creaţii care reflectă în ultimă instanţă nivelul capacităţii lor de a se exprima prin intermediul limbajului
muzical.
Trebuie menţionat însă că
nici un cadru didactic nu foloseşte în mod exclusiv unul dintre modele, că
actul pedagogic în complexitatea sa utilizează elemente relevante din fiecare
dintre modele, profesorul optând, conştient sau nu, pentru unul sau altul
dintre acestea.
Studiul acestor modele
poate furniza învǎţǎtorului un bun
instrument de analiză a situaţiilor didactice şi poate oferi un punct de
sprijin în dificila sa misiune de
identificare a metodelor specifice educaţiei muzicale, ca disciplină de
învăţământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu