6.1.
METODA ACTIVITĂŢII CU FIŞELE
Metoda se
utilizează în special în ciclul primar şi presupune: organizarea sistematică a
procesului de educaţie muzicală pornindu-se de la analiza conţinutului şi a
dificultăţilor pe care acesta le prezintă; împărţirea conţinutului pe secvenţe,
fiecare secvenţă fiind jalonată de una sau mai multe întrebări, secvenţele sunt
prezentate pe fişe; fiecare fişă solicită răspunsuri corespunzătoare, ceea ce
permite controlul imediat. Metoda
poate fi utilizată în vederea individualizării învăţării, în sensul adaptării
conţinuturilor pentru fiecare elev.
Există o
mare varietate de fişe:
-
fişe de
cunoştinţe, care pot deveni pentru elev, fişe de autoinstruire (fişe cu date
biografice ale compozitorilor, fişe-dicţionar muzical etc.);
-
fişe de
exerciţii, cu grad progresiv de dificultate, destinate aplicării şi
consolidării noţiunilor şi deprinderilor muzicale;
-
fişe de control, utilizate în etapa de reactualizare a
noţiunilor studiate;
-
fişe de
dezvoltare, utilizate de elevii care nu au comis greşeli, în vederea
perfecţionării cunoştinţelor muzicale.
Această metodă poate fi folosită în momente
diferite şi în perspective diferite, atât în şcolile obişnuite cât şi în
şcolile cu un singur cadru didactic, cu activitate simultană la mai multe
clase. Pe baza lor se pot urmări progresele înregistrate de fiecare elev în
parte.
6.2. ALGORITMIZAREA
ALGORITMIZAREA – metodă de predare-învăţare,
constând din utilizarea şi valorificarea algoritmilor. Algoritmii se prezintă
ca o succesiune aproximativ fixă de operaţii, prestabilită de către profesor
sau presupusă de logica intrinsecă a disciplinei. Prin intermediul
algoritmizării se rezolvă o serie mai largă de probleme asemănătoare, se
realizează rezolvări operative şi economicoase în timp a unor sarcini didactice
determinate. Acestei succesiuni i se asociază o serie de instrucţiuni,
indicaţii, comenzi, reguli, condiţii de urmat în vederea îndeplinirii
operaţiilor determinate. Îndeplinind o prescripţie algoritmică, elevul ştie cu
exactitate ce trebuie să facă pentru a realiza sarcina respectivă, pentru a
rezolva problema ridicată, neavând nici un dubiu cu privire la modul de a
acţiona.
În lecţiile de
educaţie muzicală se poate stabili un algoritm al momentului de pregătire a
vocii pentru cânt, anumiţi algoritmi de execuţie şi recunoaştere a exerciţiilor
muzicale, un algoritm de solfegiere. Se poate discuta despre algoritmizarea unei activităţi muzicale, în
sensul parcurgerii unor operaţii relativ fixe care se succed în procesul de
predare-învăţare, acestea asigurând o învăţare eficientă într-un timp relativ
scurt. Un exemplu edificator ar fi algoritmul solfegierii precizat dealtfel şi
prin tehnologia didactică a învăţării unui cântec în etapa notaţiei muzicale.
Se conturează următoarele etape
principale:
-
analiza solfegiului pe toate componentele, prin
conversaţie cu elevii, evidenţierea noii probleme teoretice ce se constituie ca
subiect al lecţiei;
-
citire ritmică cu marcarea timpului;
-
citire ritmică cu tactarea măsurii;
-
citire
ritmică cu tactarea măsurii şi cu denumirea notelor;
-
exerciţii
melodice pregătitoare având ca suport scara muzicală corespunzătoare, eventual
reprezentată pe verticală pentru ca elevii să poată vizualiza mai bine
distanţele dintre sunete.
Sunetele se vor intona la început treptat
ascendent şi descendent ca apoi învǎţǎtorul să le solicite intonarea unor
intervale şi tronsoane reprezentative pentru solfegiul ce urmează a fi predat.
Este necesar să se insiste pe aspectul intonaţional deoarece acesta ridică
probleme deosebite elevilor. Învǎţǎtorul nu va demonstra în prealabil, ci doar
va corecta greşelile de inţonaţie ce pot apare pe parcurs.
-
Citire
melodică a sunetelor cu durate egale, pentru ca
atenţia elevilor să se îndrepte spre o intonare corectă şi conştientă.
Se va da tonul în prealabil;
-
Citire
ritmico-melodică pe fragmente şi integral;
-
Interpretarea cântecului cu text de către învǎţǎtor;
-
Discuţii
pe marginea textului, explicare cuvinte necunoscute;
-
Exerciţii
de dicţie dacă textul ridică probleme de pronunţie;
-
Reluarea cântării model-este suficient o strofă;
-
Interpretarea
cântecului cu text, pe fragmente şi integral;
-
Interpretare
expresivă-nuanţe, tempo;
-
Consolidarea cântecului prin interpretarea sa în diverse
variante: cu solist, pe roluri, în dialog, în lanţ, cu acompaniament-în diverse
variante, cu mişcări etc.
Se pot aduce şi unele
observaţii critice metodei algoritmizării:
-
se poate ajunge la un dirijism pedagogic exagerat;
-
nu totul
poate fi algoritmizat;
-
riscă să ducă la o stereotipizare opunându-se astfel
euristicii şi creativităţii.
În faza de
început a învăţării se recurge la algoritmi, ca apoi prin repetare şi
conştientizare, elevii să identifice şi alte soluţii algoritmice, ajungându-se
astfel la o fază nouă de învăţare, cea euristică. Sarcina învǎţǎtorului este să
sesizeze momentul când trebuie să renunţe la însuşirea algoritmică a
cunoştinţelor şi să impună tactica euristică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu