5.1. METODE
BAZATE PE ACŢIUNE REALĂ
5.1.1. EXERCIŢIUL
EXERCIŢIUL constituie
o modalitate de efectuare a unor operaţii şi acţiuni mintale sau motrice, în
chip conştient şi repetat, în vederea achiziţionării sau consolidării unor
cunoştinţe şi abilităţi. Exerciţiul presupune o suită de acţiuni ce se reiau
relativ identic şi care determină apariţia unor componente acţionale
automatizate ale elevilor.
Pe lângă formarea şi consolidarea unor
deprinderi, exerciţiul poate realiza şi alte sarcini ca: adâncirea înţelegerii
cunoştinţelor învăţate, consolidarea cunoştinţelor şi deprinderilor muzicale, dezvoltarea operaţiilor mintale,
sporirea capacităţii operatorii a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor,
prevenirea uitării şi evitarea confuziilor, dezvoltarea unor capacităţi şi
aptitudini intelectuale şi muzicale, a unor calităţi morale şi trăsături de
voinţă şi de caracter.
Clasificarea exerciţiilor :
·
după
funcţiile îndeplinite : introductive, de
bază de consolidare, operatorii, structurale;
·
după
numărul de participanţi : individuale, de echipă, colective;
·
după
gradul de intervenţie al cadrului didactic :
dirijate, semidirijate, autodirijate, combinate;
Exerciţiul
este metoda cea mai intim împletită cu celelalte metode de predare şi învăţare.
În lecţia de educaţie muzicală se utilizează în mod deosebit în formarea
priceperilor şi deprinderilor muzicale.
Exerciţiile
muzicale conduc la formarea capacităţii de a intui, executa, recunoaşte un
anumit element muzical şi de a-l valorifica creativ. În funcţie de elementul
muzical la care se referă acestea pot fi: melodice, ritmice, psiho-motrice, de
cultură vocală, de formare a deprinderilor de interpretare expresivă, de
diferenţiere a timbrului muzical, de audiere, de formare a deprinderilor
armonico-polifonice etc. În funcţie de sarcina pe care o au de îndeplinit, ele
se clasifică în: exerciţii de execuţie, de recunoaştere şi de creaţie. Unele
exerciţii îndeplinesc funcţii de familiarizare cu noile acţiuni şi operaţii de
însuşire, altele asigură execuţia repetată a acestora, până se constituie
automatismele dorite sau până se ajunge la consolidarea deprinderilor formate. Exersarea devine eficientă atunci când profesorul respectă următoarele cerinţe:
-
Să
cunoască posibilităţile şi limitele exerciţiilor;
-
Să aplice exerciţiile diferenţiat, în funcţie de
nivelul de dezvoltare muzicală a
elevilor;
-
Exerciţiile
să fie precedate de demonstraţia corectă, cu precizie şi claritate a acţiunii
de realizat;
-
Să
crească treptat gradul de independenţă a elevilor în executarea exerciţiilor;
de la exerciţii dirijate, conduse pas cu pas de învǎţǎtor, să se ajungă la
exerciţii autodirijate, independente;
-
Elevul să fie conştient de scopul exerciţiului şi să
înţeleagă bine modul de realizare;
-
Exerciţiile
să aibă o varietate suficientă;
-
Să respecte o anumită gradaţie de dificultate;
-
Să aibă
o durată optimă şi continuitate în timp;
-
Să se evite efectuarea de repetări greşite, deoarece
cunoştinţele şi deprinderile eronate se corectează şi se înlătură cu
dificultate, cerând eforturi de timp mari;
-
Exersarea
să fie însoţită permanent de corectură şi autocorectură.
5.1.2. COOPERAREA
– TEHNICILE DE GRUP
COOPERAREA – TEHNICILE DE GRUP – este modalitatea
de a studia o temă complexă teoretică sau practică în echipă sau în grup,
îmbinând inteligenţa şi efortul individual cu inteligenţa şi eforturile
grupului. Poate fi folosită în diverse momente ale predării-învăţării din
timpul lecţiilor, la lucrările ce necesită eforturi de echipă, de exemplu în
studiul unei bibliografii mai vaste legate de viaţa şi creaţia compozitorilor.
Dinamica învăţării
prin cooperare:
a) stabilirea conţinutului de învăţare în
echipă: temă, obiective, acţiuni de îndeplinit, etc.;
b) împărţirea sarcinilor de învăţare pe echipe
şi stabilirea coordonatorului (liderului) echipei, iar în cadrul echipelor,
stabilirea sarcinilor pe persoane, asigurându-se ca rezolvarea lor să se facă
în funcţie de obiectivele generale ale temei şi ale tuturor echipelor;
c) discutarea mai întâi în echipe a rezultatelor
obţinute, efectuându-se operaţiile de clasificare şi interpretare a datelor şi
de stabilire a concluziilor (soluţiilor);
d) discutarea, corectarea, completarea şi
omologarea acestora în cadrul întregului grup (clasă);
e)
verificarea experimentală a concluziilor
(soluţiilor)-dacă este cazul.
Cerinţele
realizării invăţării prin cooperare:
-
formarea capacităţii şi deprinderii elevilor de a se
organiza pe echipe şi de a-şi desemna coordonatorii acestora;
-
formarea capacităţii elevilor de a împărţi materia de
studiu în module coerente şi de a le repartiza pe echipe şi pe fiecare membru
al echipei;
-
asigurarea cunoaşterii de către coordonatorii
echipelor, dar şi de către membrii lor, atât a obiectivelor generale ale temei,
cât şi ale fiecărei echipe în parte;
-
luarea în considerare în împărţirea sarcinilor de
învăţare a posibilităţilor reale ale echipelor dar şi ale fiecărui membru în
parte, asigurând rotaţia raţională în îndeplinirea sarcinilor de învăţare (documentare,
experimentare, prelucrare a datelor, stabilirea concluziilor etc., inclusiv a
rolului de coordonare);
-
cooperarea trebuie să îmbine în mod armonios învăţarea
în echipă dirijată de învǎţǎtor, învăţarea în cooperare cu învǎţǎtorul, cu
învăţarea independentă a echipei, dirijată de liderul echipei, care să dezvolte
iniţiativa creatoare a elevilor;
-
asigurarea unui climat deschis, colegial, democratic
în dezbaterea problemelor, în care să conducă şi să hotărască numai criteriile
ştiinţifice;
-
învǎţǎtorul trebuie să ajute la omologarea
rezultatelor corecte, dinamizând manifestarea capacităţilor elevilor de a le
omologa singuri, de a-şi asuma răspunderea corectitudinii ştiinţifice, a
concluziilor, dezvoltând prin acestea capacităţile de autoinstruire, autoconducere,
autocontrol şi autoevaluare;
-
învăţarea prin cooperare poate duce la autorul
colectiv anonim, care la un moment dat nu mai poate reprezenta un criteriu de
stimulare puternică a învăţării; de aceea, este necesar ca în contextul
dinamizării învăţării prin cooperare să se asigure îmbinarea aprecierilor
colective, cu cele individuale, evidenţiind şi apreciind obiectiv aportul
fiecărui membru al echipei.
Metoda se
aplică şi în cazul interpretării cântecelor în grup în variantele: în dialog,
pe roluri, în canon, cu ison ritmic sau ritmico-melodic, cu acompaniament
instrumental, pe două sau trei voci şi deasemenea în însuşirea tehnicii
dirijorale, la tema dirijat intuitiv. Este o metodă specifică activităţilor desfăsurate în orele de
ansamblu coral sau instrumental.
.5.1.3. METODA STUDIULUI DE CAZ
METODA STUDIULUI DE CAZ este o metodă ce constă în confruntarea elevului cu
situaţii tipice, reprezentative, prin a căror observare, înţelegere,
interpretare, urmează să realizeze un progres în cunoaştere. Un caz poate servi
atât pentru cunoaşterea inductivă (de la premise particulare se trece la
concluzii generale), cât şi pentru cunoaşterea deductivă, prin particularizări
şi concretizări ale unor aspecte generale.
În lecţiile de educaţie muzicală, cazurile propuse
de profesor pot constitui o modalitate de abordare aprofundată a vieţii şi
creaţiei unor mari compozitori. Pornind de la analiza creaţiei lui W.A.Mozart,
de exemplu, elevii pot desprinde trăsăturile caracteristice ale clasicismului
muzical.
Rolul învǎţǎtorului este să prezinte cazul,
să organizeze şi să conducă întregul proces de analiză multilaterală a
acestuia, susţinând activitatea elevilor prin audiţii muzicale reprezentative
cazului abordat, să dirijeze cu
abilitate, discreţie şi competenţă dezbaterile ce au loc, să stăpânească
situaţia ce s-ar putea ivi în timpul discuţiilor. El joacă mai mult un rol de
animator ce impulsionează discuţiile, imprimându-le un curs vioi şi fructuos,
menţinute pe un făgaş corect şi la obiect; în intervenţiile sale trebuie să
manifeste răbdare, abţinându-se de a anticipa ipotezele, opiniile şi soluţiile
la care pot ajunge elevii prin propriile lor raţionamente. Accentul cade,
deci, pe participarea activă şi productivă a întregului grup.
Metoda cazurilor
poate fi abordată în mai mute variante:
-
cazul este dat în cercetare întregii clase de elevi cu
care se poartă discuţii colective la început şi la final;
-
cadrul
didactic alcătuieşte la nivelul unei clase o grupă mai restrânsă de elevi,
care, sub conducerea unui lider, preia discuţia cazului şi adoptă hotărârea
corespunzătoare. Ceilalţi elevi urmăresc discutarea cazului făcând la final
observaţii critice;
-
se poate
aborda procedeul “Phillips-66”;
-
fiecare elev primeşte sarcina să studieze cazul;
-
elevii unei clase pot să primească mai multe cazuri spre
cercetare.
Fie că se aplică
o procedură sau alta, este important ca la sfârşitul fiecărui studiu care s-a
întreprins, să se treacă la analiza şi evaluarea activităţii desfăşurate.
Principalele
argumente în favoarea utilizării acestei metode sunt:
-
situarea
elevului în contact direct cu creaţia muzicală;
-
caracterul
prin excelenţă activ al metodei, atâta vreme cât toţi elevii se pot angaja în
rezolvarea cazului;
-
cultivă
spiritul de responsabilitate în grup şi capacitatea de iniţiativă;
-
favorizează
socializarea elevului şi capacitatea de colaborare.
Studiul de caz se poate combina cu jocul simulativ, cu interpretarea de
roluri şi cu dezbaterea în grup.
5.1.4. PROIECTUL SAU TEMA DE CERCETARE – ACŢIUNE
Metoda
proiectelor susţinută de W. Kilpatrick, reprezenta, un mod mai cuprinzător de
organizare a procesului de învăţământ, după care materia de studiu era
împărţită într-un ansamblu de proiecte, pe care elevii urmau să le realizeze
efectiv, într-un termen determinat, ajungând astfel să rezolve probleme
autentice, din lumea reală, să dobândească cunoştinţe şi abilităţi practice
utile.
Spre
deosebire de studiul de caz, proiectul – tema de cercetare – devine astfel
concomitent şi acţiune de cercetare, şi acţiune practică, subordonată, bineînţeles,
îndeplinirii unor sarcini concrete de instrucţie şi educaţie. Proiectul poate
lua forme variate, în funcţie de natura activităţii, de gradul de complexitate
al temei, de vârsta şcolară.
Învǎţǎtorul
poate stabili ca temă de cercetare în domeniul muzical, întocmirea unor
culegeri de creaţii muzicale folclorice specifice zonei în care îşi desfăşoară
activitatea, prin realizare de înregistrări audio şi consemnarea unor date
specifice cercetării folclorice. Elevii
pot realiza deasemenea studii privind istoricul unor instituţii artistice
muzicale, portofolii muzicale, medalioane muzicale în care să prezinte anumite
personalităţi ale vieţii muzicale. Activitatea elevilor se mai poate concretiza
în materiale didactice (planşe, pseudo-instrumente muzicale etc.) confecţionate
în scopul dotării cabinetului de muzică
din şcoală.
Proiectul
pune elevul într-o situaţie autentică de cercetare şi acţiune, în care acesta
se vede confruntat cu o problemă autentică, cu rezolvarea unei sarcini
concrete, ce are o finalitate reală. Efortul elevului se materializează într-o “lucrare ştiinţifică”
prezentată la sfârşit de an şcolar, simpozion, sesiune de comunicări etc. Este
o metodă globală, cu caracter de interdisciplinaritate, susceptibilă să
stimuleze şi să dezvolte pe multiple planuri personalitatea în curs de formare
a elevilor. Este în acelaşi timp o metodă excelentă de testare şi
de verificare a capacităţilor intelectuale şi a aptitudinilor creatoare ale
acestora, ale energiei şi forţei lor de voinţă.
În
organizarea proiectelor, accentul trebuie să cadă pe stimularea efortului
propriu al elevilor, pe încurajarea iniţiativei, lăsând acestora cât mai multă
libertate de rezolvare a problemelor pe care le ridică organizarea activităţii.
Învǎţǎtorul
are rolul, de a fi mereu prezent ca un animator, consultant sau for de avizare
şi sancţionare a rezultatelor parţiale şi finale.
5.2. METODE DE SIMULARE
5.2.1. METODA JOCURILOR
1
Jocurile didactice;
2
Jocurile simulative – jocurile de rol.
Jocurile didactice – vizează realizarea
obiectivelor pedagogice, elevilor li se sugerează jocuri în care, pentru a
reuşi, trebuie să asimileze anumite cunoştinţe sau să aplice anumite cunoştinţe
în contexte diferite. Încorporate în activităţile muzicale, elementele de joc
imprimă acestora un caracter mai viu şi
mai atrăgător, aduc varietate şi o stare de bună dispoziţie, de veselie şi de
bucurie, de divertisment şi de destindere, ceea ce previne apariţia monotoniei,
a plictiselii şi oboselii. Astăzi se
susţine cu toată convingerea că o situaţie de joc se poate converti într-o
situaţie de învăţare; că elevii pot să fie foarte bine plasaţi într-o situaţie
ludică cu caracter de instruire. Experienţa practică şi cercetările demonstrază
că jocul poate să capete o finalitate precisă şi un conţinut instructiv bine
determinat; că procesele instructive, îndeosebi cele cu caracter de exerciţiu,
pot îmbrăca forme de joc. Jocul a devenit astăzi una din principalele
metode active, atractive, extrem de eficace în munca instructiv-educativă nu
numai cu preşcolarii şi şcolarii mici.
Jocurile
simulative – jocurile de rol – participanţii sunt invitaţi să se implice,
jucând anumite roluri, într-o situaţie problematică reală sau imaginară.
Rolurile sunt tocmai sarcinile de învăţare, participanţii exersează
capacităţile necesare îndeplinirii în realitate a unei asemenea
responsabilităţi. delimitează aria de probleme în cadrul căreia se va desfăşura
jocul.
În cazul
educaţiei muzicale, jocul de rol poate simula comportamente ale coristului,
interpretului vocal sau instrumental, dirijorului, profesorului, a altor elevi,
prin imitarea unor comportamente pozitive sau negative. Se poate improviza un
interviu pe marginea unui spectacol muzical. Profesorul poate implica
deasemenea elevii în simularea unui
concurs de interpretare muzicală, repartizând roluri diferite de prezentatori,
interpreţi şi examinatori. Se poate
aborda jocul de-a ghidul şi vizitatorii în care să se imagineze de exemplu
vizitarea muzeului “George Enescu”. Clasa va fi împărţită în două grupe: ghizi
şi vizitatori, cei din prima grupă vor răspunde la întrebările şi curiozităţile
vizitatorilor, elevii valorificându-şi astfel într-un mod plăcut cunoştinţele
dobândite la clasă.
Etapele unui joc de rol sunt :
-
prezentarea
situaţiei problematice a obiectivelor şi a regulilor;
-
distribuirea rolurilor şi gruparea elevilor, stabilirea
conducătorului fiecărei echipe. Se definesc sarcinile şi se indică materialele
de care vor avea nevoie. După caz, fiecare grupă primeşte în scris descrierea
situaţiei traduse în roluri, modul cum va evolua acţiunea, inclusiv unele
indicaţii şi explicaţii pentru fiecare grupă;
-
însuşirea rolurilor prin studiu individual şi pe baza
discuţiilor de grup;
-
simularea
propriu-zisă a activităţii de soluţionare a situaţiei problematice – învǎţǎtorul nu intervine. Pe măsură ce jocul se
derulează, grupurile şi personajele se identifică cu rolurile ce le revin.
-
evaluarea
rezultatelor, corecţii asupra modului de îndeplinire a rolurilor şi a sarcinii
colective.
După opinia specialiştilor, jocul de rol
conduce la realizarea următoarelor obiective: învăţarea modului de gândire,
trăire şi acţiune specifice unui anumit statut; dezvoltarea capacităţii de
înţelegere a opiniilor, trăirilor şi aspiraţiilor altora; simularea atitudinii
de a surprinde, înţelege şi evalua orientările valorice ale partenerilor de
interacţiune; formarea experienţei şi competenţei de a rezolva situaţiile
problematice dificile; verificarea corectitudinii comportamentelor formate şi
renunţarea la cele formate greşit.
Învǎţǎtorului i
se cere să dea dovadă de multă abilitate în dirijarea activităţii. El joacă
aici numai un rol de coordonator: alege subiectul care devine pretextul
jocului, delimitează aria de probleme în cadrul căreia se va desfăşura jocul.
Principala condiţie a jocului este aceea de a
face ca elevii să-şi dea seama că ei se află într-o situaţie de învăţare, că
primează aspectul cognitiv, şi ca atare, acesta trebuie să se desfăşoare cu
toată seriozitatea; altfel, ei sunt înclinaţi să vadă în acesta un moment de
divertisment, de amuzament, ceea ce prejudiciază atingerea sarcinilor
stabilite.
5.2.2. METODA DRAMATIZĂRII
Ca tip specific de simulare, dramatizarea se
bazează, în esenţă, pe utilizarea adecvată a mijloacelor şi procedeelor artei
dramatice. Iniţial, metoda dramatizării a fost utilizată în instruirea
şcolarilor mici, cu scopul de a le stimula participarea afectivă la
activităţile şcolare. Progresiv, s-a ajuns ca dramatizarea să fie preferată în
numeroase situaţii pedagogice care urmăresc să antreneze imaginaţia şi gândirea
creatoare a elevilor de toate vârstele.
Dramaturgia
muzicală se materializează în creaţii şi interpretări muzical-literare bazate
pe gândire esenţialmente transdisciplinară. Învǎţǎtorul organizează materialul
sonor şi poetic în forme, structuri şi genuri expresive conform unui scenariu
dinainte stabilit, asemănător teatrului muzical. Spectacolul trebuie să îmbine recitarea cu cântecul vocal şi
instrumental cu dansul artistic şi ambianţa
scenică. Fondul muzical poate fi realizat prin acompaniere instrumentală
realizată de profesor sau apelând la înregistrări. O altă formă o poate
constitui procesul muzical, cu mari posibilităţi de sensibilizare a elevilor la
o receptare creatoare a spectacolului de operă. Este în fond, o dezbatere
problematizată a universului unei creaţii de
operă, în care elevii se antrenează ca inculpaţi, acuzatori sau
apărători ai destinelor personajelor operei respective.
Dramatizarea se
apropie de particularităţile învăţării prin descoperire, asigurând o percepere
creatoare a muzicii, ca obiect de
învăţământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu