4.1. METODE DE EXPLORARE DIRECTĂ A REALITĂŢII
OBSERVAREA constă din urmărirea sistematică de
către elev a obiectelor şi fenomenelor ce constituie conţinutul învăţării, în
scopul surprinderii însuşirilor semnificative ale acestora. Observaţia este de
două feluri: sistematică (sub îndrumarea cadrului didactic) şi independentă (efectuată doar de elev). În funcţie de timp, observaţiile pot fi de scurtă sau de lungă durată.
În cazul
disciplinei educaţie muzicală, o observare presupune parcurgerea mai multor
etape: organizarea observării, observarea propriu-zisă, prelucrarea datelor
culese şi valorificarea observării. Explicitarea datelor observării se face cu
ajutorul unor suporturi materiale: referate, cronici muzicale, culegeri de
creaţii muzicale diverse, înregistrări etc., toate acestea putând fi strânse
într-un portofoliu muzical, ce va putea fi valorificat fie la clasă, fie în
activităţile de cerc muzical. Este o metodă de învăţare prin cercetare şi
descoperire care îl introduce pe elev în
cercetarea ştiinţifică. Această metodă conduce şi la formarea unor calităţi
comportamentale cum ar fi: consecvenţa, răbdarea, perseverenţa, imaginaţia. O
modalitate de abordare a metodei, ar putea constitui observarea şi culegerea de
către elevi a unor creaţii integrate folclorului copiilor, specifice zonei.
A determina
elevii să cunoască realitatea sonoră
înseamnă, înainte de toate, a-i ajuta să intre în contact direct cu
lunea sonoră, în contact cu creaţia artistică. Experienţa proprie ce
derivă din contactul direct cu realitatea sonoră constituie una din
principalele surse de obţinere a unor noi cunoştinţe. În urma acestei
experienţe, capacităţile şi aptitudinile sale muzicale şi de creaţie vor
înregistra un mai accentuat grad de dezvoltare. Angajaţi într-un asemenea
efort, elevii sunt învăţaţi să observe, să experimenteze, să întreprindă o
anchetă, să compare, să analizeze, să sintetizeze, să explice etc., să-şi
însuşească de fapt anumite îndemânări şi calităţi specifice cercetătorului. Se
pot deasemenea observa şi consemna obiceiuri, datini, tradiţii şi manifestări
muzicale locale într-un “ calendar
muzical”.
Descrierea etapelor:
-
prezentarea
problemei care s-a ridicat în cursul activităţii concrete de învăţare;
-
discuţia
problemei în comun până ce ea devine clară pentru toţi elevii; se precizează
obiectivele şi sarcinile concrete de urmărit;
-
se pot
formula ca repere anumite întrebări-problemă şi se stabilesc anumite criterii
sau indicatori de observare;
-
se va
asigura o etapizare a observării după un plan elaborat de către elevi ;
-
aspectul organizatoric privind angajarea efectivă a
elevilor în sarcina de observare;
-
creaţiile
culese se înregistrează şi se consemnează sistematic în caiete de observaţii,
în fişe speciale sau protocoale de observare;
-
pe
parcursul observării, elevii urmează să recurgă la diverse operaţii de
identificare, de discriminare, de comparaţie, de ordonare şi clasificare;
-
în
partea finală, datele obţinute se supun analizei şi prelucrării, interpretării
şi explicaţiei etc.;
-
rezultatele
se vor prezenta oral sau scris şi vor fi supuse atenţiei şi dezbaterii
colective a întregii clase;
-
noile
achiziţii vor fi valorificate în cuprinsul activităţilor de cerc, serbări şi
alte activităţi extracurriculare.
În educaţia muzicală, prin observare
independentă se poate înţelege şi participarea sistematică a elevilor la
concerte şi spectacole muzicale, audierea independentă a unor emisiuni
radiofonice, vizionarea unor emisiuni muzicale, urmărirea unor cronici
muzicale, mai exact integrarea vieţii muzicale în activitatea independentă a
elevilor.
Cadrul didactic are menirea de a trezi
interesul şi curiozitatea elevilor pentru cunoaşterea tezaurului artei
muzicale, de a orienta interesul elevilor spre spectacole muzicale care
corespund nivelului lor de dezvoltare muzicală şi care se caracterizează prin
valoare estetică şi educativă.
4.2. METODE DE EXPLORARE INDIRECTĂ A REALITĂŢII
4.2.1. DEMONSTRAŢIA
DEMONSTRAŢIA este metoda didactică prin care
învǎţǎtorul dovedeşte, pe bază de material concret, intuitiv, exemple,
argumente logice, realitatea unui obiect, fenomen, proces sau a unor adevăruri
sau afirmaţii. A demonstra înseamnă a dovedi, a convinge, a prezenta.
Demonstraţia este metoda didactică prin care
se asigură prezentarea sistematică şi organizată a unor obiecte, procese,
fenomene, acţiuni cu scopul învăţării lor corecte. Ea este importantă
pentru că asigură cunoaşterea în condiţii optime a realităţii pe bază de
material concret, exemple, argumente logice. Tipuri de demonstrare:
·
demonstrarea
concretă a obiectelor şi fenomenelor naturale;
·
demonstrarea
pe baza experimentului de laborator;
·
demonstrarea acţiunilor;
·
demonstrarea figurativă (tablouri,
fotografii, planşe);
·
demonstrarea
cu ajutorul desenelor pe tablă;
·
demonstrarea cu ajutorul modelelor: similare,
analoage;
·
demonstrarea cu ajutorul mijloacelor tehnice
audio-vizuale (proiecţii fixe, dinamice, filme);
·
demonstrarea
întemeiată pe documente auditive;
·
demonstrarea prin exemple, prin argumente
pentru a dovedi justeţea unor afirmaţii sau fapte.
În predarea muzicii, această metodă se
regăseşte în toate verigile lecţiei, indiferent de tipul acesteia. Se poate
aborda atât în activităţile de predare-învăţare cât şi în cele de evaluare.
Prin această metodă învǎţǎtorul prezintă elevilor în mod intuitiv problemele ce
se studiază în lecţie, cu scopul de a uşura înţelegerea şi realizarea lor
practică. Deci, aceasta se împleteşte în mod organic cu principiul intuitiv,
potrivit căruia elevii descoperă şi asimilează cunoştinţele muzicale prin
contactul viu cu materialul muzical. Practica la catedră confirmă faptul că, în
general, este bine ca demonstraţia să preceadă explicaţia. Dacă în momentul
predării noilor cunoştinţe, demonstraţia este abordată mai mult de învǎţǎtor, în momentul consolidării şi
verificării acestora, metoda este preluată de către elev, care prin
demonstraţie integrează noile cunoştinţe într-un context muzical, dovedind
totodată nivelul capacităţilor sale muzicale de a opera cu noile cunoştinţe, în
sensul valorificării lor prin activităţi concrete de cânt. Funcţiile
demonstrării:
·
Rol important în dezvoltarea vocii şi a
auzului muzical, în formarea deprinderilor muzicale şi asimilarea cunoştinţelor
aferente, în dezvoltarea capacităţilor
de interpretare şi de receptare a muzicii;
·
Oferă
elevilor o privire de ansamblu asupra unei creaţii muzicale prezentată integral
sau pe părţi componente;
·
Oferă modele de interpretare şi execuţie;
·
Arată
nivelul de performanţă ce trebuie atins;
·
Dezvoltă
spiritul de observaţie, capacitatea de analiză şi sinteză, de generalizare, de
comparare, de descoperire, de investigare, de concluzionare.
Cerinţe generale de abordare eficientă:
-
demonstrarea
unui material muzical să se facă numai în momentul în care se urmăreşte
perceperea lui de către elevi;
-
materialul
intuitiv să permită înţelegerea problemei teoretice vizate;
-
demonstrarea
învǎţǎtorului să fie
corectă şi expresivă;
-
materialul demonstrat să fie perceput cu uşurinţă de
către elevi;
-
perceperea să fie realizată prin câţi mai mulţi
analizatori dar în primul rând pe cale
auditivă;
-
perceperea materialului muzical nu trebuie să solicite de
la început atenţia distributivă a elevilor. Se recomandă ca acesta să fie
prezentat în părţile sale componente, mai ales în ciclul primar, urmărindu-se
perceperea separată a elementelor ritmice, apoi a celor melodice şi de natură
dinamică, urmând ca într-un stadiu mai avansat să se recurgă la demonstrarea
unor materiale muzicale mai complexe;
-
cadrul didactic să conducă observaţia elevilor asupra
elementelor caracteristice, esenţiale, prin întrebări, sublinieri, indicaţii,
întărirea vocii;
-
cadrul didactic să solicite acţiune din partea elevilor
cărora li se demonstrează: preluarea demonstrării de către elevi, analiza
materialului muzical prezentat etc.;
-
pregătirea materialului cu ajutorul căruia se va face
demonstrarea, să se facă din timp, în cele mai mici amănunte, temeinic, pentru
a evita incidente neplăcute, neprevăzute;
-
pe
timpul demonstrării să se respecte cu stricteţe cerinţele metodice generale, a
principiilor didactice;
-
materialele şi mijloacele folosite să fie bine alese,
adecvate temei;
-
menţinerea unui contact permanent cu clasa, stimularea
atenţiei;
-
îmbinarea
demonstraţiei cu alte procedee didactice: expunerea, explicaţiile, convorbirea;
-
să nu se
uite obiectivele didactice stabilite, să se aibă în vedere că demonstrarea,
indiferent de modul în care se face, urmăreşte o fixare, o aplicare, o
verificare a cunoştinţelor.
În funcţie de materialul abordat se pot
defini mai multe tipuri de demonstraţii ce pot fi utilizate în cadrul lecţiei
de educaţie muzicală: prin cânt, prin scriere, prin gesturi sau cu obiecte.
Demonstrarea
prin cânt vizează însăşi
esenţa muzicii, care este o artă a sunetelor cântate. Demonstraţia prin cânt,
cu vocea sau cu diferite instrumente se poate realiza în mod direct sau în mod
indirect, atunci când învǎţǎtorul apelează la imprimări audio, respectiv la
audiţia muzicală. Demonstrarea prin cântare vocală este forma cea mai frecventă
în şcoală Se concretizează încă din etapa prenotaţiei muzicale sub forma
interpretării de către învăţător a cântecelor ce urmează a fi însuşite după
auz. Cadrul didactic trebuie să realizeze întotdeauna o interpretare model cât
mai corectă şi mai expresivă. În activitatea de formarea a deprinderilor
muzicale este deasemenea indispensabilă. De exemplu în activităţile destinate
formării deprinderilor de cânt, învǎţǎtorul trebuie să demonstreze în
permanenţă modalitatea de realizare a unei respiraţii corecte, a emisiei vocale, a dicţiei şi chiar poziţia
corectă de cânt. Demonstraţia este o metodă indispensabilă lecţiilor de
educaţie muzicală, indiferent de etapă sau temă de studiu. În lecţiile
destinate formǎrii capacitǎţii de receptare a muzicii, ea îmbracă frecvent forma audiţiilor muzicale, care
dezvoltă atitudinea estetică muzicală a elevilor, dragostea pentru muzică în
general, favorizând totodată înţelegerea operei de artă şi a conţinutului de
idei întruchipat în imaginile artistice muzicale.
Metoda
demonstraţiei utilizată fără discernământ poate avea efecte negative. De
exemplu, în tinpul învăţării unui cântec după auz, cadrul didactic nu trebuie
să cânte tot timpul cu elevii sub pretext că îi ajută, deoarece în cazul acesta
elevii nu mai susţin cântarea prin efort personal. În formarea deprinderii de
solfegiere, de asemenea, nu este recomandată abordarea metodei, deoarece
sprijină solfegierea prin imitaţie în locul solfegierii conştiente şi
independente.
Demonstrarea prin scris îmbracă
forme variate: reprezentări grafice ale semnelor de notaţie muzicală,
reprezentări lineare ale duratelor prin linii de lungimi diferite-în etapa
prenotaţiei muzicale, scări şi linii poziţionate diferit pentru redarea
înălţimilor etc. Se cere subliniat însă faptul ca muzica operează în primul
rând cu sunete muzicale şi prin urmare materialul demonstrativ în predarea
muzicii trebuie să constituie cântecul
sau creaţia muzicală în general, ce poate fi abordată în întregime sau pe părţi
componente. Schemele care se referă la teoria muzicală nu sunt decât imaginea
materialului muzical şi prin urmare nu se pot substitui cântecului, căci ar
trebui să pornim în procesul cunoaşterii de la abstractizare către intuirea vie
a elementului muzical şi ar fi nefiresc. Dacă rezultă însă, din analiza
auditivă a unor elemente muzicale, ele sunt foarte utile pentru fixarea
percepţiilor şi reprezentărilor auditive.
O altă
formă a demonstraţiei prin scris este demonstraţia cu ajutorul desenelor şi
planşelor. În ciclul primar, se pot utiliza pentru a realiza momentul
familiarizării copiilor cu coţinutul cântecului sau pentru a vizualiza diferite
elemente ale discursului muzical. Se pot utiliza, de asmenea, planşe cu imagini
de compozitori sau planşe ce prezintă diverse ansambluri vocale, instrumentale
sau vocal-instrumentale
Demonstraţia prin gesturi îşi
găseşte aplicabilitatea în formarea deprinderilor psiho-motrice şi în mod
deosebit în predarea deprinderilor ritmice. Învǎţǎtorul poate apela la acest
tip de demonstraţie atunci când explică marcarea timpului, marcarea unor
formule ritmice, gestualitatea tactării măsurilor, a tehnicii dirijorale în
general, a paşilor de dans, a anumitor mişcări sugerate de textul cântecului
sau de linia ritmico-melodică (sensul ascendent şi descendent, durate), maniera
de cânt specifică unor instrumente muzicale, toate acestea, printr-o
vizualizare directă, apelând la gesturi. În abordarea acestui tip de
demonstraţie se cer respectate anumite cerinţe:
·
pregătirea
detaliată a demonstrării pentru ca acţiunea să constituie un model;
·
demonstrarea
mişcării să se facă frontal, din profil sau chiar din spate când mişcarea este
complicată;
·
prezentarea mişcării în formula “acţiune-inversă”.
·
respectarea
pe timpul demonstrării acţiunilor a succesiunii:
-
demonstrarea întrunită în ritm regulamentar, model
-
demonstrarea
pe părţi ;
-
demonstrarea
pe părţi (faze) în ritm încetinit cu explicaţii, evidenţiind anumite secvenţe,
părţi ale execuţiei, punctele cheie ale acţiunii;
-
revenirea la prezentarea întrunită în ritm regulamentar.
·
asigurarea
condiţiilor ergonomice care să permită o observare perfectă a mişcării;
·
evitarea prezentării mai multor acţiuni deodată, ceea ce
ar duce la dispersarea atenţiei şi la pierderea esenţialului;
·
menţinerea
unui ritm acceptabil care să asigure o bună participare şi înţelegere.
Demonstrarea
cu obiecte se prezintă sub
forma prezentării unor instrumente muzicale sau pseudo-instrumente muzicale sau
a unor materiale didactice cu rol de sporire a eficienţei predării şi învăţării
muzicii: costume populare, metronom, partituri etc. Important este ca
perceperea obiectului să se facă prin mai mulţi analizatori, pentru a se
întipări cât mai multe date despre el. Demonstrarea să respecte succesiunea: ansamblu, părţi componente,
detalii, revenirea la ansamblu.
Demonstraţiile cu obiecte, prin gesturi şi
scriere sunt mai puţin concrete, cea mai precisă rămâne demonstraţia prin cânt,
o demonstraţie specifică muzicii ca obiect de învăţământ.
.4.2.2. MODELAREA DIDACTICĂ
MODELAREA DIDACTICĂ – metodă
de predare în cadrul căreia mesajul ce urmează a fi transmis este cuprins
într-un model ce reprezintă un substitut sau un înlocuitor pentru un anumit
conţinut. Pentru ca metoda să fie eficientă este necesar ca între model şi
elementul sau fenomenul muzical pe care îl substituie să existe o relaţie de
izomorfism, modelul să redea, să reproducă cu fidelitate structura,
configuraţia şi caracteristicile obiectului substituit. Metoda modelării se
înscrie în strategia deductivă, modelul reprezentând un mod de materializare a
generalului, ansamblul de la care se pleacă în descoperirea elementelor
particulare.
Funcţiile metodei:
-
însuşirea de cunoştinţe noi prin conducerea gândirii
elevilor la descoperirea lor cu ajutorul unor modele;
-
imprimarea unui
caracter intuitiv-practic învăţării;
-
îi iniţiază pe
elevi în utilizarea conţinutului analogic, îi obişnuieşte cu faptul că
obiectele şi fenomenele pot fi modelate;
-
familiarizează elevii cu tehnica operării cu modele,
etapă necesară în utilizarea tehnicilor de simulare;
-
stimulează operaţiile şi calităţile gândirii,
capacităţile de analiză, sinteză, comparaţie;
-
oferă elevilor
posibilitatea de a aplica cunoştinţele în condiţii noi, variate;
-
dezvoltă spiritul
de observaţie.
Modelul este un sistem teoretic sau material cu
ajutorul căruia pot fi studiate indirect proprietăţile şi transformările
obiectului sau fenomenului original cu care are o anumită asemănare sau
analogie esenţială. Asigură accesibilitatea la ceea ce nu este accesibil.
Criteriul pentru definirea pedagogică a modelului este elementul nou de
informaţie pe care-l aduce nemijlocit elevului în momentul utilizării.
În lecţiile de educaţie muzicală, modelele au două funcţii :
-
ilustrativă – prezintă un anumit fragment din realitatea
sonoră;
-
cognitivă – induc
direct informaţii privitoare la un anumit conţinut.
Tipuri de
modele :
·
modele obiectuale – sunt obiectele însele sau reproduceri la scară convenabilă a obiectelor
reale; în această categorie se integrează instrumentele muzicale şi jucăriile
muzicale care reproduc instrumentele muzicale, metronomul şi alte materiale
ajutătoare ce se utilizează frecvent în ciclul primar pentru a trezi
curiozitatea şi interesul elevilor pentru interpretarea cântecului şi
participarea la lecţie în general (costume populare, jucării, modele ale unor
obiecte sau personaje prezente în cântecul ce urmează a fi predat);
·
modele figurative (iconice) – constau în imagini ale obiectelor menţionate mai
sus, care seamănă structural şi funcţional cu cele de referinţă;
·
modele simbolice – bazate pe simboluri convenţionale care, structural, trimit la o
anumită realitate sonoră – semnele de notaţie muzicală în general,
reprezentările grafice ce redau, de exemplu, valorile de note sau sensul liniei
melodice din exerciţii şi cântece, modele simbolice utilizate frecvent în etapa
prenotaţiei muzicale;
·
modelul similar
– care reprezintă o reproducere simplificată şi la dimensiuni mai mari sau mai
mici a unui obiect, fenomen sau proces,
prin păstrarea caracteristicilor esenţiale şi care ajută pe elev să dobândească
informaţii în plus despre originalul modelat; în această categorie se pot
încadra de exemplu, jetoanele cu imagini de instrumente muzicale utilizate în
activităţile de recunoaştere şi diferenţiere a timbrului instrumental;
·
modelul analogic – care constă în studiul asemănărilor între două obiecte, procese,
fenomene. Aici se încadrează schemele abstracte de tipul cadranului tonal,
scheme de reprezentare grafică a gamelor majore şi minore, reprezentările
literare ale formelor muzicale etc., care redau într-o formă simplificată,
stilizată, creaţii muzicale, sisteme sonore muzicale, fenomene muzicale
complexe; modele care reprezintă o abstracţie, ce pune în evidenţă diverse
aspecte ale unui anumit conţinut muzical.
Prin utilizarea modelării didactice sunt
stimulate funcţiile creative ale gândirii elevilor, ei fiind puşi în situaţia
de a exersa diferite deprinderi, de a aplica cunoştinţe noi şi variate.
4.3. ÎNVĂŢAREA
PRIN DESCOPERIRE
ÎNVĂŢAREA PRIN DESCOPERIRE – este metoda
didactică în care cadrul didactic concepe şi organizează activitatea, astfel
încât să faciliteze elevului descoperirea prin efort propriu a cunoştinţelor,
explicaţiilor, legilor, proceselor şi fenomenelor. Ea trebuie înţeleasă ca o
strategie generală, dar şi ca o metodă didactică ce se poate aplica pe timpul
parcurgerii unui eveniment al învăţării, unei secvenţe. Descoperirea didactică
se realizează prin metode diferite de natură euristică cum ar fi: observaţia
dirijată, observaţia independentă, învăţarea prin încercări-experienţe, studiul
de caz, problematizarea, studiul individual, elaborarea de lucrări etc.
Forme şi variante
Se stabilesc în funcţie de două criterii:
1.
Suportul sau ajutorul oferit de profesor în utilizarea
acestei metode:
·
Independentă – elevul
este actorul principal. Învǎţǎtorul doar supraveghează şi controlează acest
proces, oferind la începutul activităţii toate materialele şi indicaţiile
necesare, intervenind apoi în final pentru activitatea de evaluare;
·
Dirijată – cadrul
didactic intervine nu numai la început ci şi pe parcurs, conduce descoperirea
prin sugestii, puncte de sprijin, soluţii parţiale.
2. În funcţie de direcţia demersului gândirii în
utilizarea metodei:
·
Descoperirea
inductivă – în care se porneşte de la situaţii particulare şi se ajunge prin efort
propriu la generalizări, reguli, definiţii;
·
Descoperirea deductivă – în care se pleacă de la general
(principii, legi, reguli) şi se ajunge la particular;
·
Descoperirea
analogică – se realizează pe
baza asemănării unor elemente a două sisteme, obiecte, fenomene etc., şi ca
urmare se presupune şi asemănarea celorlalte elemente ca şi în cazul
raţionamentelor. Este evident că certitudinile oferite de analogie trebuie
verificate teoretic şi practic, deoarece obiectele, procesele se aseamănă
uneori din foarte multe puncte de vedere, dar se deosebesc prin altele care le
asigură propria identitate;
·
Descoperirea transductivă – nu realizează o cunoaştere profundă, ci
doar o viziune comparativă, metaforică asupra unor obiecte, procese, fenomene,
de la abstract spre concret şi invers.
Pentru realizarea descoperirii elevii trebuie
să parcurgă următoarele etape:
·
confruntarea
cu problema;
·
declanşarea procesului de explorare-experimentare;
·
sesizarea
relaţiilor cauzale sau a legăturilor cu cunoştinţele anterioare;
·
formularea
rezultatelor.
În lecţiile de educaţie muzicală, metoda îşi
găseşte aplicabilitatea în momentul transmiterii noilor cunoştinţe. Descoperirea
directă de către elevi a elementelor teretice dintr-un context muzical, prin
efort propriu, conduce la dezvoltarea gândirii elevilor şi produce satisfacţii
spirituale, proprii artei muzicale. Noile cunoştinţe pot fi descoperite de
către elevi dacă învǎţǎtorul orientează auzul şi gândirea acestora prin
întrebări oportun puse şi prin
demonstraţii muzicale. Se poate aplica începând cu ciclul primar. Prin
intermediul cântecului sau a unor exemple muzicale, elevul poate fi orientat
spre perceperea conştientă a unor elemente de durată sau de înălţime a
sunetelor muzicale. A înlocui posibilitatea de descoperire a noutăţii de către
elevi, prin anunţarea şi explicarea acestei noutăţi de către profesor, înseamnă
a renunţa la partea cea mai emoţională a lecţiei de educaţie muzicală.
Dintre avantajele utilizării acestei metode
aş menţiona:
-
Instruirea se realizează în mod activ cu participarea
directă a elevilor;
-
Elevii
se familiarizează cu tehnici de investigare care sunt proprii cercetării
ştiinţifice;
-
Cunoştinţele
şi informaţiile vor fi mai bine reţinute în timp datorită însuşirii lor prin
efort propriu;
-
Se
amplifică motivaţia elevilor pentru învăţare;
-
Prin
aplicarea metodei nu se realizează doar un cumul de cunoştinţe, ci se dezvoltă
armonios însuşirile şi trăsăturile personalităţii umane: gândirea, limbajul,
imaginaţia, creativitatea, curiozitatea epistemică, voinţa precum şi
trăsăturile de caracter.
Se impune şi cunoaşterea
principalelor dezavantaje ale metodei :
-
Se
însuşesc cunoştinţe mai reduse pe unitatea de timp;
-
Nu toate conţinuturile pot fi obţinute prin învăţarea
prin descoperire.
Prin utilizarea
metodei, elevii pot să ajungă şi la unele neadevăruri, de aceea este indicat ca
la sfârşit, profesorul să evalueze corectitudinea informaţiilor, să le aducă
unele corecţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu