STUDIUL CU CARTEA – Metodă în cadrul căreia
învăţarea are ca sursă esenţială şi ca instrument de formare a elevului cartea
şcolară sau alte surse similare.
Pentru ca
metoda să devină eficientă în cadrul lecţiei, se impun două condiţii de bază:
-
manualele de educaţie muzicală să aibă valoare
didactică, în sensul de a fi în concordanţă cu conţinutul tematic prevăzut de
programă, să prezinte problemele teoretice rezultate din materialul muzical,
cât mai clar şi mai concis, să cuprindă exemplificări muzicale în concordanţa
cu tema abordată, care să răspundă însă şi criteriilor: accesibilitate, valoare
estetică şi educativă;
-
manualul
să fie folosit cu discernământ de către profesor, în mod deosebit la
reactualizarea şi consolidarea cunoştinţelor predate anterior, prin intonarea
cântecului şi a exerciţiilor prevăzute
în manual. La predarea noilor cunoştinţe este recomandabil ca acesta să fie
utilizat doar în momentul aplicării noilor cunoştinţe muzicale în exerciţii şi
cântece.
Dacă la alte materii, elevii pot studia şi
singuri anumite teme prin lecturarea lor din manual, în cazul educaţiei
muzicale, acest lucru devine imposibil şi nerecomandat. Muzica nu poate fi studiată
fără ajutorul învǎţǎtorului, iar solfegierea independentă nu se poate realiza
în şcoala de cultură generală.
În scopul formării unei bogate culturi
muzicale, cadrul didactic poate recomanda elevilor o bibliografie de
specialitate, care să completeze unele cunoştinţe ce nu se pot aborda la clasă
în profunzime, cum ar fi cele de istoria muzicii.
Prin
exersare insistentă în studiul cu cartea, elevii îşi formează capacitatea de a
face însemnări, adnotări, sistematizări, de a conspecta, de a întocmi fişe din
lectura cărţilor. Studiul cu cartea s-a consacrat ca principala strategie de
muncă independentă, cu pronunţat caracter individual, care contribuie la
transformarea elevilor în subiect al educaţiei, asigurându-le în bună măsură
realizarea unei cunoaşteri şi învăţări dobândite şi eficiente.
Tehnica lecturii eficiente este legată
nemijlocit de îndeplinirea unor cerinţe, printre care se pot evidenţia:
a)
o
lectură completă şi eficientă este necesar să înceapă cu studiul unor surse de
informaţii primare (manuale, cursuri, tratate, studii din revistele de
specialitate), să continue cu studiul unor surse de informaţii secundare
(prelucrări de date, sinteze, buletine informative, recenzii, etc.), ca în
final să se apeleze la sursele de informaţii terţiare (conferinţe, expuneri,
simpozioane, mass-media etc.);
b)
formarea
deprinderii de a înţelege corect cele citite, de a-şi îndrepta atenţia spre
problemele-cheie, centrale, de a descoperi noţiunile care exprimă esenţialul,
de a analiza şi aprecia materialul citit, de a reflecta asupra textului şi de a
interpreta personal cuprinsul de idei, de a stabili legături între cele citite
şi experienţa personală, de a trage concluzii corespunzătoare etc.;
c)
formarea capacităţii de a selecta cele mai importante
date pentru studiul temei abordate;
d)
în condiţiile unor surse multiple de informare, este
necesar să se îmbine studiul notiţelor de la clasă, cu studiul nemijlocit al
cărţii şi cu studiul informaţiilor oferite de sistemele informative moderne;
e)
studierea
atât a surselor de informare redactate în limba română, cât şi sursele externe
redactate în limbi străine;
f)
să se citească cu un scop bine precizat;
g)
să se
citească cu pasiune şi trăire intelectuală, cu voinţa de a obţine rezultate
superioare în învăţare. Studiul de specialitate să se facă cu spirit critic
ştiinţific, în sensul de a interpreta şi verifica autenticitatea şi
veridicitatea adevărurilor prezentate;
h)
să se
realizeze o lectură sintetico-analitico-sintetică, citindu-se mai întâi textul
integral, apoi pe secvenţe informaţionale, ca la final să se recitească
integral textul, pentru a realiza unirea datelor esenţiale într-un ansamblu
informaţional unitar;
i)
să se
citească mult, zi de zi, pentru a asigura temeinicia studiului;
j)
lectura
cărţii de specialitate necesită consemnări sistematice sub formă de: rezumate,
conspecte, referate, studii, fişe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu