Activităţile matematice oferă copiilor posibilitatea
explicării ştiinţifice a conceptului de număr şi a operaţiilor cu numere
naturale. În formarea noţiunilor matematice trebuie respectată legătura dintre
conţinut şi denumirea noţiunii. Orice denumire trebuie să se bazeze pe
înţelegerea conţinutului noţional.
Abilităţile aritmetice dobândite în activităţile
matematice din grădiniţă dezvoltă capacităţi ce conduc la formarea ulterioară a
conceptelor fundamentale (mulţime, număr) fără a recurge la limbajul specific
matematic, dar şi la însuşirea formelor de exprimare corectă din punct de
vedere logic. Acestea pot fi considerate judecăţi cu valoare matematică
exprimate în limbaj uzual.
Orientarea verbală este, în perioada preşcolară,
superioară celei intuitive. Cuvântul devine eficient numai asociat cu
intuitivul şi în formarea gândirii el are un rol activizator, iar în
activităţile matematice este utilă valorificarea posibilităţilor sale
funcţionale. Cuvintele pot îndeplini funcţii de planificare în acţiune numai
dacă semnificaţia lor reflectă o anumită experienţă legată de obiectele cu care
se acţionează.
La copilul de 3-4 ani experienţa c constituie
suportul semantic al cuvintelor este de ordin senzorio-motor şi perceptiv.
Copilul afirmă, dar nu explică. Gândirea ce însoţeşte limbajul nu este de fapt
gândire logică, ci inteligenţa intuitiv-acţională, căci gândirea preşcolarului
este prelogică, nu operează cu concepte abstracte (J. Piaget, 1976, p. 103). Există
o strânsă legătură şi interacţiune între planul concret acţional şi cel verbal.
Ele se află în strânsă corelaţie şi se îmbogăţesc reciproc.
La vârsta de 5-6 ani acţiunile verbale se supun
,,logicii obiectelor”, în măsura în care sunt dirijate de reguli. Limbajul este
instrument de instruire în completarea percepţiei, observaţiei şi acţiunii.
Formarea limbajului matematic necesită relevarea,
compararea şi reunirea mai multor caracteristici ca: accesibilitate, pertinenţă
ştiinţifică, funcţionalitate etc.
Datorită caracterului abstract, limbajul matematic
se introduce treptat, cu unele dificultăţi. De aceea, în învăţământul preşcolar
se folosesc termeni similari, mai accesibili copiilor. Astfel, se utilizează
denumirea de grupă în loc de mulţime, obiect în loc de element, rotund în loc
de cerc etc. În introducerea unei noţiuni se are în vedere posibilitatea reală
în înţelegerea de către copii a noţiunii.
Pentru familiarizarea copiilor cu unele concepte
moderne de matematică (mulţime, relaţie între mulţimi) sau pentru consolidarea
reprezentărilor despre unele forme geometrice (triunghi, dreptunghi, pătrat),
destinate pregătirii conceptului de număr natural şi operaţii cu numere naturale, se utilizează
jocurile logico-matematice premergătoare operaţiilor cum ar fi: jocuri pentru
construirea mulţimilor, jocuri de diferenţiere, jocuri cu cercuri (operaţii cu
numere), jocuri de formare a unor perechi, jocuri de transformare, jocuri cu
mulţimi echipotente.
În grădiniţă sunt utilizate mai des la activităţile
matematice noţiuni şi denumiri ca:
·
Piesă,
figură, formă geometrică
Termenul de ,,formă geometrică” implică o
abstractizare a realităţii şi restrânge însuşirile unui obiect caracterizat
prin formă, mărime, culoare la unul singur: ,,formă”. Termenul de ,,piesă”
(geometrică) este utilizat când ne referim şi la alte însuşiri ale obiectului.
·
Grupă,
grup, mulţime
În matematică, noţiunea de ,,mulţime” este o noţiune
primară, care se introduce prin exemple. În activităţile matematice din
grădiniţă se folosesc denumirile de ,,grup”, ,,grupă” de obiecte pentru
noţiunea de mulţime , pentru că se materializează esenţa noţiunii ,,colecţie de
obiecte determinate şi distincte”. Prin exerciţii repetate se formează grupe cu
mai puţine elemente, chiar cu un singur element, cărora li se atribuie
denumirea de ,,grupă”. Treptat, copiii înţeleg că tuturor grupelor de obiecte,
indiferent de numărul obiectelor, li se atribuie denumirea de ,,grupă” sau
,,mulţime”. Avantajul indiscutabil al folosirii termenului de mulţime de către
preşcolari este acela al rigurozităţii ştiinţifice. Dezavantajul este de natură
semantică şi legat de experienţa empirică a acestora. În limbajul activ al
copiilor cuvântul ,,mulţime” are ca temă ,,mult” şi deci, în reprezentările
lor, o asemenea entitate are un număr mare de obiecte. Apare astfel o
contradicţie flagrantă între cele două semnificaţii ale cuvântului în cauză,
mai ales în situaţia în care discută despre mulţimi având două elemente sau
având un singur element. Funcţia comunicativă a limbajului se poate realiza
prin folosirea, la început, a cuvintelor ,,grup/grupă de…”, ce materializează
esenţa noţiunii. În timp, nivelul de abstractizare al copiilor va permite
înţelegerea faptului că noţiunea de ,,mulţime” nu este condiţionată de numărul
elementelor care fac parte din ea.
·
Mulţime
cu mai puţine elemente, mulţime cu mai multe elemente, mulţime cu tot atâtea
elemente
Două mulţimi sunt egale dacă au acelaşi număr de
elemente. Pentru mulţimile care nu au ,,tot atâtea elemente” se folosesc
termeni ca ,,mai puţine obiecte/elemente” sau ,,mai multe obiecte/elemente”. Nu
este corect să se folosească termeni ca ,,mulţime mai mare” sau ,,mulţime mai
mică”.
·
Număr
natural, operaţia de adunare sau de scădere
Pentru conştientizarea simbolurilor matematice
folosite în grădiniţă se pot crea scurte povestiri în legătură cu acestea,
folosind un limbaj adecvat nivelului de înţelegere al acestora. După acţiunea
directă cu obiectele concrete urmează folosirea imaginilor, jetoanelor, apoi se
trece la acţiunea prin simboluri convenţionale. Urmează etapa de familiarizare
a copiilor cu simboluri (semne grafice) matematice: cifrele de la 1 la 10 şi
semnele +, -, =.
În această etapă copiii pot efectua comparaţii,
generalizări, abstractizări, care conduc la formarea de structuri mentale
operatorii, folosind limbajul adecvat.
Formarea şi dezvoltarea limbajului, ca proces
specific uman de exprimare şi comunicare de informaţii referitoare la
realitatea obiectivă, reprezintă scopuri prioritare pentru învăţământul
preşcolar. Dezvoltarea limbajului este strâns legată de dezvoltarea gândirii
matematice a copilului şi de înţelegerea simbolurilor. În acest context,
activităţile matematice urmăresc familiarizarea copiilor cu limbajul matematic,
în forme accesibile înţelegerii copiilor.
Simpla enunţare a acestei preocupări ne plasează în
faţa unei probleme decizionale: accesibilitate şi/sau rigurozitate în învăţarea
limbajului noţional matematic în grădiniţă?. Desigur, la modul ideal, răspunsul
este: şi riguros şi accesibil. De multe ori însă nu este posibil decât un
compromis între acestea, deoarece învăţarea mecanică a unui termen, în spatele
căruia nu se află reprezentările corespunzătoare, nu este decât o învăţare
formală. De aceea, trebuie asigurată mai întâi înţelegerea noţiunii respective,
sesizarea esenţialului, într-un limbaj accesibil copiilor, urmând ca, în
perspectivă, să fie prezentată şi denumirea ştiinţifică.
Din punct de vedere psihologic, învăţarea limbajului
se poate realiza prin 3 categorii mari de evenimente de întărire:
·
simple coincidenţe, bazate pe memorarea
unor probabilităţi condiţionate;
·
sisteme de întărire imediată, bazate pe
motivaţie, în care se include şi afectivitatea;
·
sisteme bazate pe întărirea ulterioară.
La vârsta preşcolară, descrierea şi explicaţia
bazate pe variate exemple şi operaţii concrete cu obiectele, integrate într-un
sistem de întărire imediată şi urmate de o atentă abstractizare, până la
nivelul accesibil, sunt cele mai indicate. Întrebările adresate de către
educatoare copiilor, ca instrumente de lucru ale conversaţiei, trebuie să fie
precise, exprimate corect, simplu şi clar. Ele trebuie să vizeze un răspuns
unic, altfel pot deruta copiii. La matematică trebuie să predomine întrebările
care încep prin ,,de ce”, cu rol de incitare la gândirea productivă. Cadrul
didactic trebuie să stăpânească ,,arta de a pune întrebări”. De exemplu, după
punerea în corespondenţă a două mulţimi de obiecte, nu este corectă întrebarea
,,Cum sunt cele două mulţimi?”, deoarece copiii pot răspunde ,,roşii” sau
,,egale”, gândindu-se la culoare sau la numărul de elemente. Corect este să
adresăm întrebarea ,,Ce observăm din corespondenţa celor două mulţimi?”Atunci
răspunsul aşteptat este clar şi unic: ,,Mulţimile au tot atâtea elemente.” De
asemenea, se pot întâlni şi expresii de tipul ,,Mulţimea X este mai mare decât
mulţimea Y”. Se impune ca educatoarea să intervină şi să-i convingă pe copii de
corectitudinea expresiei ,,Mulţimea X are mai puţine/mai multe elemente decât mulţimea
Y”.
Din punctul de vedere al limbajului utilizat la
grupă, este indicat să se folosească exprimări ce evită formulările absolut
riguroase, dar greu accesibile copiilor la această vârstă, desigur fără a veni
în contradicţie cu sfera noţiunii respective. Un exemplu elocvent ar putea fi
numirea cifrelor şi asemănarea lor cu elemente din lumea înconjurătoare care le
sunt familiare copiilor, pentru a fi accesibile şi conştientizate.
Încă de la primele acţiuni cu obiectele în cadrul
activităţilor matematice, copilul trebuie determinat să însoţească operaţia
efectuată cu exprimarea orală, verbalizarea acţiunii, pentru că învăţarea
matematicii începe cu însuşirea limbajului ei noţional. Copiii trebuie să
devină capabili să exprime oral regulile jocurilor, exerciţiilor, problemelor
cu simboluri matematice.
Un rol important în dezvoltarea limbajului matematic
la copilul preşcolar îl are şi modul în care sunt formulate enunţurile
problemelor ilustrate. Formularea enunţurilor acestor probleme poate afecta în mod
semnificativ capacitatea copiilor de a găsi rezolvarea. Efortul de înţelegere a
limbajului în care sunt enunţate problemele trebuie dublat de imagini care să
accentueze caracterul concret al datelor. De asemenea, o întrebare bine pusă
poate conduce la rezolvare problemei. Întrebările directe, simple, clare,
concise conduc la identificarea procesului rezolutiv logic.
Verbalizarea tuturor acţiunilor şi operaţiilor
logice în cadrul activităţilor matematice din grădiniţă conduc spre
perfecţionarea rostirii în limba maternă şi spre îmbogăţirea ei prin adăugarea
elementelor specifice limbajului matematic.
Subliniem totuşi că trebuie evitată tendinţa de
accentuare excesivă a activităţii verbale a preşcolarilor în dauna acţiunilor
manipulatorii, deoarece, aşa cum se cunoaşte, formarea gândirii începe de la
acţiunea directă cu obiectele, în cadrul căreia se dezvoltă toate procesele
cognitive.
DA. MAI ASTEPTAM SI ZLTE ARTICOLE DE GENUL.
RăspundețiȘtergere