Metodologia se referă la ceea ce învǎţǎtorul şi elevii întreprind în
comun în vederea producerii învăţării dorite; vine să mijlocească şi să
faciliteze interacţiunea dintre elev şi conţinutul de studiat; să determine
organizarea şi trăirea acelor experienţe de învăţare care semnifică producerea
schimbărilor dorite în comportamentul elevilor.
Educaţia muzicală, ca parte componentă a educaţiei umaniste, estetice,
angajează viaţa psihică a copiilor sub toate aspectele ei, cu repercursiuni
adânci asupra întregii personalităţi, prezentând numeroase valenţe cognitive,
relaţionale, educaţionale, voliţionale, afective şi estetice. Pentru ca
educaţia muzicală să devină o forţă modelatoare a personalităţii copiilor,
cadrele didactice trebuie să dea dovadă de o exigenţă deosebită în abordarea
metodologiei didactice.
Eficienţa utilizării metodelor de învăţământ ţine de inspiraţia şi
experienţa didactică a învăţătorului în a alege şi a-şi sprijini discursul pe
un suport tehnic care, în mod virtual, posedă calităţi ce aşteaptă a fi
exploatate. Evident, parcurgerea acestui
drum nu presupune niciodată o singură alegere metodică, o singură soluţie
strategică, o unică alternativă. Un obiectiv de instruire poate fi realizat
prin căi şi mijloace diferite şi de aceea, în faţa cadrului didactic se ridică
întotdeauna problema identificării celor mai adecvate metode sau combinaţii
metodologice, ce pot soluţiona eficient o anumită situaţie de învăţare şi pot favoriza
realizarea obiectivului propus.
Metodele trebuie să fie
abordate în consens cu celelalte componente ce determină structura
curriculum-ului şcolar (obiective, conţinuturi, mijloace didactice, evaluare).
Acţiunea didactică a
cadrului didactic începe cu proiectarea în plan mintal a ceea ce urmează să fie
– rezultatele (performanţele) finale la care intenţionează să ajungă elevii. Stabilind
în prealabil ceea ce există deja, el analizează şi proiectează ceea ce are de
înfăptuit, anticipând natura şi nivelul modificărilor ce trebuie produse în
comportamentul elevilor săi, pe plan cognitiv (a şti), afectiv (a simţi) şi
psihomotor (a face). Precizarea obiectivelor este o condiţie primordială a unei
instruiri eficiente. În funcţie de acestea profesorul determină tipul de
“experienţă de învăţare”, cea mai adecvată pentru a se ajunge la rezultatele
aşteptate şi totodată elaborează metodologia de lucru pe care o va aplica în
sensul dorit. Metodele se stabilesc cu alte cuvinte, în primul rând în funcţie de obiectivele
specifice disciplinei.
Finalitatea procesului de educaţie muzicală este aceea de a forma
atitudinea estetică muzicală. Scopul educaţiei muzicale poate fi considerat
atins în momentul în care elevul a dobândit interese temenice şi variate legate
de întreaga complexitate a fenomenului muzical. Rolul învǎţǎtorului este de a-l
conduce pe elev de la ipostaza de spectator sensibil, receptiv şi activ, la cea
de interpret şi critic al operei de artă muzicală, înzestrat cu criterii de
selecţie şi apreciere adecvate artei muzicale şi, de aici, la ipostaza supremă
de creator al operei de artă, atunci când fondul de predispoziţii şi aptitudini
i-o permit. Prin raportare la aceste finalităţi ale disciplinei se vor
selecţiona acele metode care pot conduce la dezvoltarea sensibilităţii
muzicale, a interesului şi dragostei pentru arta muzicii, metode care implică
elevul în activitatea concretă de cânt, ce-l pun în contact direct cu arta
sunetelor, ce favorizează formarea unor deprinderi şi capacităţi muzicale
specifice, ce activizează permanent gândirea în rezolvarea sarcinilor de
învăţare şi nu în ultimul rând, metode ce potenţează capacităţile creative ale
elevilor.
Problema “cum să se predea”, “cum să se înveţe” este indisolubil legată
de problema “ce să se înveţe”- precizarea conţinuturilor. Metodele nu trebuie să fie privite ca ceva exterior
conţinutului, ci dimpotrivă, ca elemente cuprinse în însăşi logica organizării
conţinutului, de unde deducţia că stabilirea conţinutului include în sine,
într-un anumit fel şi o determinare a căilor prin care se obţine transmiterea
şi însuşirea acestuia. Schimbările de conţinut atrag în mod inerent şi o
modificare a metodologiilor de predare-învăţare. Natura conţinutului educaţiei
muzicale, ca disciplină de învăţământ, impune anumite metode de predare
specifice, cum ar fi: demonstraţia, exerciţiul, conversaţia, explicaţia, metoda
jocurilor, modelarea didactică, cooperarea, studiul de caz, cât şi metodele ce
vizează cultivarea creativităţii muzicale a elevilor.
Educaţia muzicală, ca
disciplină de învăţământ, se distinge prin anumite particularităţi, cea mai
semnificativă fiind aceea că încorporează conţinuturi distincte (teoria
muzicii, folclor muzical, istoria
muzicii universale şi româneşti, forme muzicale etc) ce se transmit atât
în cadrul lecţiei cât şi în cadrul unor activităţi extraşcolare (ansamblul
coral, instrumental, vocal-instrumental, spectacole diverse, cercuri muzicale
etc.), toate având ca scop educarea estetică a tinerei generaţii. De aceea se
impune ca profesorul să stăpânească un repertoriu cât mai larg de metode, să
cunoască principiile ce reglementează folosirea acestora, spiritul modern în
care trebuie aplicate, funcţiile şi sfera lor privilegiată de aplicabilitate şi
să găsească o alternativă metodologică optimală. Alegerea metodei variază şi în
funcţie de particularităţile diferitelor teme de studiu.
O metodă care nu este
inspirată din logica intrinsecă a disciplinei sau care nu derivă din conţinutul
intern al lecţiei, se transformă cu uşurinţă într-un artificiu, devine o
procedură exterioară materialului de studiat, sterilă, lipsită de eficienţă.
În concluzie, există o
unitate organică între conţinuturi şi metodele de predare-învăţare. Diferitele
metode pot să pună mai mult sau mai puţin în evidenţă semnificaţiile
informaţionale şi formativ-educative ale materiei care se predă; ele pot să
ducă la simplificarea, schematizarea şi sărăcirea conţinuturilor date, şi
implicit la diminuarea funcţiilor lor educative sau dimpotrivă, la sublinierea
şi punerea lor în lumină şi prin aceasta la întărirea caracterului lor
formativ-educativ.
În stabilirea metodelor nu se pot deasemenea neglija condiţiile reale,
materiale şi de spaţiu în care se exercită activitatea de predare-învăţare şi
în primul rând mijloacele didactice pe care cadrul didactic le are la
dispoziţie în şcoală. În şcoala modernă, învǎţǎtorul are posibilitatea de a
interpune între elevi şi materia de studiat o gamă extrem de diversificată de
mijloace de învăţământ care pot limita
la maximum pierderile de timp şi de energie, pot duce la un învăţământ
intensiv, viu şi atractiv.
Dintre mijloacele de realizare a educaţiei muzicale se conturează ca de
o deosebită importanţă următoarele: cântecele, audiţiile, exerciţiile şi
jocurile didactice muzicale la care se
adaugă instrumentele muzicale ce aduc o varietate în interpretare şi
sporesc plăcerea copiilor de a cânta, instrumente utilizate de cadrul didactic
(pian, orgă, vioară, chitară) în scopul exemplificării sau în acompanierea
cântecelor, sau mânuite de către elevi (block-flote, triola, xilofonul de lemn
sau metal, muzicuţa, instrumente de percuţie-trianglul, tamburina, toba,
jucăriile muzicale şi pseudo-instrumentele-baghete, morişcă, cutii rezonatoare)
-utilizate frecvent în acompaniamentul ritmic. În scopul optimizării procesului
de predare-învăţare se vor adăuga mijloacele audio-vizuale (radio, casetofon,
televizor, video, combine muzicale, retroproiector, casete video şi audio) şi
materialul ilustrativ (portrete de compozitori, scheme grafice, planşe ce redau
simboluri muzicale în diferite relaţii, instrumente muzicale, orchestre
simfonice, de muzică populară şi uşoară, instituţii muzicale, imagini din viaţa
muzicală a ţării sau a copiilor din diferite formaţii muzicale).
Mijloacele actuale de
învăţământ pot da un impuls de modernitate metodologiei didactice. Metodele şi
mijloacele sunt interdependente, se susţin reciproc. Însăşi dispoziţia spaţială
a colectivului de elevi influenţează pozitiv sau negativ exercitarea unor
metode, care devin mai active, mai antrenante şi mai eficiente atunci când
elevii nu mai sunt grupaţi pe şiruri tradiţionale de bănci, ci dispuşi în
semicerc sau în cerc, iar cadrul didactic se încadrează şi el în acest
dispozitiv. Vechea catedră, înălţată pe un postament pentru a da şi mai multă
autoritate profesorului, pentru a-l ţine la distanţă de elevii săi, îşi găseşte
astăzi o tot mai puţină justificare într-un învăţământ care năzuieşte să ajungă
la statornicirea unor noi relaţii, mai apropiate, între cadrele didactice şi
colectivele de elevi.
O altă componentă a curricullum-ului de educaţie muzicală aflată în
interacţiune cu metodologia didactică este evaluarea. Calităţile fundamentale
ale unei metode sunt eficienţa şi eficacitatea. Este eficientă acea metodă
care, prin propria aplicare, favorizează obţinerea unor rezultate superioare,
care produce maximum de modificări comportamentale în condiţii minime de timp,
de efort, de cheltuieli materiale posibile, asigurând un grad înalt de
perfecţiune şi calitate a organizării învăţării. Iar eficacitatea unei metode
se apreciază, în modul cel mai pragmatic, după performanţele obţinute, după
contribuţia ei la realizarea sau nerealizarea obiectivelor propuse.
Evaluarea are o funcţie corectivă şi orientativă în determinarea
metodologiei didactice. Confirmarea sau infirmarea efectelor anticipate,
planificate, atrag învǎţǎtorului atenţia asupra eventualelor consecinţe
neprevăzute şi îl ajută să ia o decizie corespunzătoare dacă în viitor va mai
folosi sau nu aceeaşi metodă în realizarea unei sarcini similare, sau dacă va
fi necesar să-i aducă unele îmbunătăţiri.
Alegerea şi adecvarea unei metode se face şi în funcţie de
personalitatea cadrului didactic şi de particularităţile de vârstă ale
elevilor. Nici o metodă nu poate fi considerată la fel de eficientă pentru
orice situaţie, pentru orice categorie de elevi şi mai ales pentru toţi elevii.
De aceea, unele metode prezintă variante
diferite pentru vârste diferite, pentru stadii de dezvoltare intelectuală
diferite. Gândirea concretă a şcolarului din clasele I-IV bazată pe elemente
intuitive ca şi fluctuaţia atenţiei lui, vor impune de exemplu, utilizarea mai
frecventă a metodei demonstraţiei, precum şi o mai mare alternanţă şi variaţie
a metodelor. Predominarea gândirii abstracte, la adolescenţi, va face posibilă aplicarea
unor metode bazate mai puţin pe elemente intuitive şi mai mult pe cele logice,
pe stimularea conceptualizării. Metoda poate să cruţe energiile intelectuale şi
forţele fizice, să uşureze sau să îngreuneze efortul de învăţare, să sporească sau
să diminueze capacitatea de muncă a elevilor; ea poate contribui la scurtarea
procesului de învăţare şi accelerarea ritmului de muncă sau dimpotrivă, la
prelungirea acestuia, atât cât este nevoie sau chiar dincolo de limitele
dorite. Totul depinde de opţiunea cadrului didactic, în sensul abordării unui
evantai de metode care să fie în concordanţă cu particularităţile psihofizice
ale elevilor.
Pentru învǎţǎtor, metoda este componenta cea mai intim legată de
exercitarea funcţiilor ce îi revin, de revelarea personalităţii sale. Fiind cel
mai intim legată de activitatea sa, metodologia reprezintă terenul pe care se
poate afirma cel mai uşor creativitatea sa didactică.
Prin intermediul metodei, cadrul didactic întinde o punte de legătură între sine şi
elevii cu care lucrează, intră în dialog, stabileşte un anumit tip de relaţii
cu aceştia, relaţii care influenţează natura şi efectele învăţării. Depinde de
metodă şi de tact ca să creeze acea interacţiune favorabilă îndeplinirii optime
a sarcinilor propuse.
Opţiunea pentru o metodă sau alta este condiţionată
de competenţa învǎţǎtorului, de capacitatea lui de reflecţie pedagogică şi de
analiză a situaţiei de moment. Comportamentul metodic al sǎu se află, deci, sub
influenţa factorilor psihici de personalitate, sub imboldul unor motive
subiective care reflectă abilităţile cognitive şi gradul de stăpânire a
disciplinei pe care o predă, care ţin de ştiinţa sa, de nivelul de cultură
generală la care a ajuns, de întinderea şi natura experienţei sale
psiho-pedagogice, de însuşirile de temperament şi starea de sensibilitate
afectivă, de atitudinile şi ţinuta sa morală, de pasiunea şi perseverenţa de
care dă dovadă în pregătirea lecţiilor, de stilul său de muncă, în general.
Dacă pentru fiecare situaţie de învăţare există o variantă metodică optimă,
atunci sesizarea acesteia este condiţionată de concepţia şi perspicacitatea pedagogică a învǎţǎtorului, de spiritul lui
practic şi creator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu