1.1. METODE EXPOZITIVE
EXPUNEREA – metodă de transmitere a cunoştinţelor prin intermediul limbajului oral.
În cadrul lecţiilor de
educaţie muzicală, expunerea se
abordează mai ales la predarea noilor cunoştinţe şi beneficiază de prezenţa unor procedee ca: demonstraţia, conversaţia, exerciţiul.
Intervenţia cadrului didactic în expunerea unor conţinuturi, în explicarea
anumitor noţiuni este necesară în fiecare lecţie, ori de câte ori situaţia o
cere, dar cu condiţia ca aceasta să fie scurtă şi concisă, cu prezentarea
conţinutului teoretic în ceea ce are mai esenţial, fără să se transforme în
teoretizare. Conţinutul şi caracterul practic emoţional al disciplinei impune
învǎţǎtorului o abordare a expunerii prin alternanţă cu momente de demonstraţie
directă (cu vocea sau instrumental) sau indirectă prin intermediul audiţiei
muzicale, a elementelor teoretice ce se constituie ca subiect al lecţiei. Forme
ale expunerii:
POVESTIREA
DIDACTICĂ constă în nararea unor fapte sau întâmplări sau descrierea lor, fără
explicarea cauzelor. Este o formă de expunere cu caracter plastic-intuitiv,
concret, evocator şi emoţional, care sporeşte valoarea comunicării, mai ales la
elevii de vârstă mică. În ciclul primar se utilizează frecvent în momentele
introductive ale lecţiei pentru a realiza captarea atenţiei, la momentul
familiarizării copiilor cu conţinutul cântecului, precede audiţia muzicală
oferind date legate de viaţa şi creaţia compozitorilor, poate îmbrăca formă de
basm atunci când învăţătorul vrea să-i introducă pe copiii în lumea sonoră a
instrumentelor muzicale, poate prezenta date cu privire la desfăşurarea şi
practicarea unor obiceiuri şi datini etc. Povestirea, ca metodă de învăţare
poate avea un rol important în dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii
elevilor mici, atunci când se combină cu elemente de joc şi îşi propune să
ajute la decodificarea mesajului muzical al unei audiţii, elevii aflându-se în
postura “de a povesti ce le spune muzica”. DESCRIEREA, este o formă a
expunerii, care prezintă trăsăturile şi detaliile exterioare ale unui obiect
sau proces. Descrierea dezvoltă spiritul de observaţie al elevilor. Cadrul
didactic o poate aborda, de exemplu, la
capitolul deprineri de diferenţiere a timbrului muzical prin prezentarea şi
descrierea unor instrumente muzicale. În acest caz metoda se combină cu modelarea şi demonstraţia.
Este indicat să nu se exagereze cu detaliile exterioare pentru că se ajunge la
descriptivism. Învǎţǎtorul trebuie să completeze descrierea cu demonstraţia,
exemplificând prin interpretare instrumentală sau prin audiţie, sonoritatea
specifică a fiecărui instrument muzical.
EXPLICAŢIA este o formă a
expunerii în care predomină argumentarea raţională. Se aplică în toate
strategiile de predare. Funcţia ei constă în introducerea în investigarea
fenomenelor, a relaţiilor cauzale, a înţelegerii esenţei lucrurilor etc. Se
utilizează mai ales în predarea noilor cunoştinţe.
Datorită caracterului
practic al muzicii, explicaţia în lecţia de educaţie muzicală, trebuie să se
împletească cu conversaţia, demonstraţia şi exerciţiul, rolul predominant fiind
de a orienta gândirea elevilor către înţelegerea cauzelor care determină
anumite elemente sau efecte muzicale şi a modului în care acestea se produc. În
predarea noilor cunoştinţe este recomandat să nu se pornească direct cu
explicaţii teoretice, ci de la exemple muzicale care conţin noua problemă
teoretică în contextul unor elemente cunoscute. Elevii trebuie puşi în situaţia
de a descoperi noul element muzical, de a-i stabili principalele
caracteristici. După parcurgerea acestei etape, cadrul didactic poate interveni
oferind explicaţiile teoretice necesare aprofundării subiectului, explicaţii ce
vor fi urmate de exerciţii muzicale, interpretare de cântece şi audiţii
muzicale în strânsă legătură cu tema lecţiei,
prin care elevul să integreze “noul” într-un context muzical
Explicarea diferitelor
elemente de limbaj muzical este necesară în fiecare oră, dar cu condiţia ca
aceasta să fie concisă, să nu se transforme într-o teoretizare obositoare.
Într-o formă simplă, ea se prezintă ca o intervenţie scurtă pe care cadrul
didactic o intercalează pe parcursul tuturor activităţilor instructive din
lecţiile de educaţie muzicală, cu scopul să comunice, să precizeze şi să rezume
cunoştinţe, să dirijeze activitatea elevilor, să răspundă la întrebările lor. În activităţile independente, explicaţiile
învǎţǎtorului lămuresc sarcina de studiu şi-i ajută pe elevi să depăşească
dificultăţile care le blochează progresele în învăţare. Poate fi prezentă încă
din clasele primare, dar devine predominantă din clasele de gimnaziu, continuând
în clasele liceale. Explicaţia are şi ea la bază anumite raţiuni: elevul a
acumulat o experienţă muzicală suficientă, simţind nevoia să-i fie lămurită în
amănunt; “mecanismele” gândirii logice sunt destul de dezvoltate să poată
recepţiona discursul ştiinţific
propriu-zis; tendinţa dominantă a vârstei începe să fie aceea de cunoaştere a
tabloului cauzal dinamic al lumii. Pentru a asigura o explicaţie eficientă este necesar să se evite exagerările privind
detaliile şi argumentările nesemnificative, secundare, deoarece acestea pot
diminua posibilitatea evidenţierii esenţialului, a elementelor generale şi de
sinteză şi ca atare pot duce la scăderea nivelului cunoaşterii, al pregătirii
temenice. Explicaţia eficientă necesită un efort serios de documentare şi
experimentare, însoţit de un proces logic de abstractizare a ceea ce este
important, tipic pentru conţinutul ce urmează a fi transmis.
Pentru a
realiza o abordare eficientă a metodei expunerii, în toate formele sale, cadrul
didactic trebuie să ţină cont de următoarele cerinţe:
-
prezentarea
conţinuturilor pe baza unui plan riguros;
-
corectitudine,
claritate şi conciziune ştiinţifică şi gramaticală, evitându-se greşelile de
orice natură în exprimare şi în scrierea pe tablă, confuziile, frazele greoaie,
cuvintele de prisos şi pauzele lungi în expuneri ;
-
folosirea
unei mimici corespunzătoare;
-
folosirea
unei intensităţi normale a vocii, însoţită de un timbru vioi şi sobru, cald,
apropiat şi plăcut;
-
realizarea unui ritm normal de predare, care să
asigure înţelegerea, să se poată consemna ceea ce este esenţial, evitându-se
dictarea;
-
îmbinarea
metodei expunerii cu elemente ale celorlalte metode (conversaţia, demonstrarea,
modelarea, problematizarea, studiul de caz etc.);
-
realizarea
unei expuneri libere, textul scris fiind necesar doar pentru orientare, pentru
confruntarea discretă a unor date complexe, greu de memorat;
-
evitarea
repetării întocmai a manualului, căutându-se a se aduce întotdeauna ceva nou,
deosebit, să orienteze studiul individual al elevilor;
-
asigurarea
unei pregătiri temeinice a conţinutului şi modului de realizare a prelegerii
din partea profesorului, evitând predarea improvizată.
Utilizarea metodei în cadrul lecţiilor de
educaţie muzicală prezintă atât avantaje cât şi dezavantaje, pe care cadrul didactic
trebuie să le cunoască pentru a determina oportunitatea sau inoportunitatea
abordării acesteia în cadrul unei secvenţe didactice.
Principalele
avantaje ale utilizării acestei metode în activitatea didactică sunt:
-
este o cale simplă, directă, rapidă de transmitere a
unor cunoştinţe;
-
facilitează
transmiterea unui volum mare de informaţii comparativ cu alte metode;
-
oferă o sinteză a cunoştinţelor;
-
influenţează sentimentele şi atitudinile, convingerile şi
opiniile elevilor;
-
oferă un model de abordare raţională a conţinuturilor
disciplinei;
-
incită
la căutări personale;
-
oferă
posibilitatea transmiterii unor conţinuturi pentru care nu există altă soluţie
decât ca ele să fie transmise în mod coerent.
Dintre
dezavantajele acestei metode aş menţiona următoarele:
-
grad
redus de activism pe care metoda îl impune în activitatea didactică;
-
învăţarea
se face în mod pasiv, elevii sunt puşi să recepteze, li se oferă cunoştinţe
de-a gata;
-
nu
favorizează un contact nemijlocit cu arta muzicală;
-
comunicarea învǎţǎtor - elev este unidirecţională, iar
feed-back-ul este mai slab.
Pentru o
creştere a eficienţei metodei, pentru activizarea acesteia, putem apela la
următoarele procedee:
-
prezentarea
conţinuturilor pe baza unui plan riguros;
-
ierarhizarea
conţinuturilor în cadrul prezentării astfel încât să se asigure o bună
înţelegere din partea elevilor;
-
sublinierea ideilor de relevanţă maximă, care vor
trebui să fie fixate în memoria de lungă durată;
-
prin
indicarea modalităţilor de valorificare a conţinuturilor predate;
-
utilizarea unor materiale didactice care să fie adecvate
prezentării;
-
prin utilizarea unor întrebări incitante care să provoace
curiozitate şi interes;
-
prin anticiparea unor întrebări care ar putea fi adresate
la sfârşit şi la care profesorul va trebui să răspundă;
-
prin utilizarea altor metode (problematizarea,
descoperirea, modelarea, simularea, asaltul de idei, studiul de caz, etc.)
cu statut de procedeu didactic care să
solicite efectiv anumite operaţii ale gândirii (analize, clasificări,
discriminări, ordonări etc.), să-i determine pe elevi să examineze o idee, o
ipoteză etc. şi să pună în mişcare resursele afectiv-emoţionale;
-
prin
îmbunătăţirea feed-back-ului care este mai puţin consistent. Se vor adresa
întrebări cu scopul de a reliefa ecourile pe care le au conţinuturile în rândul
auditorului. Învǎţǎtorul trebuie să observe şi limbajul non-verbal, unele
indicii ce semnalează eventualele probleme de receptare (mişcări ale corpului,
membrelor, expresii faciale), în funcţie de care să aducă ameliorări
prezentării sau modului de utilizare a metodelor şi procedeelor didactice.
EXPUNEREA CU OPONENT
EXPUNEREA
CU OPONENT este o formă dramatizată a
expunerii care ia forma unui “spectacol didactic”. Expunerea e întreruptă de
“oponent”, care este elevul, care prin ridicarea unor întrebări, şi crearea unor situaţii problematice înviorează
mersul expunerii şi-i imprimă un caracter euristic. Evident, folosirea acestei
modalităţi de expunere, care ia oarecum forma unui “spectacol didactic”, bine
echilibrat, pretinzând cadrului didactic şi oponentului său să “joace roluri”,
să conceapă şi să realizeze dialoguri, solicită anumite calităţi artistice (de
actor), cu deosebire aptitudinea de a şti să folosească adecvat procedeele şi
mijloacele artei dramatice, precum şi capacitatea de a realiza un acord perfect
între calitatea dramatizării şi calitatea conţinuturilor de prezentat. Metoda
se poate aborda în cadrul unor lecţii deschise, organizate la nivelul
Inspectoratului şcolar, în care “oponentul” poate fi un alt cadru didactic sau
chiar inspectorul de specialitate.
PRELEGEREA DEZBATERE
PRELEGEREA
DEZBATERE (DISCUŢIE), combină expunerea cu dezbaterea. Este o modalitate ce
dezvoltă caracterul activ – participativ al elevilor sporind calitatea şi
eficienţa învăţării. Învǎţǎtorul crează cadrul discuţiei, apoi urmează
dezbaterea ideilor puse în discuţie cu scopul de a adânci înţelegerea,
interpretarea şi eventual aplicarea celor expuse, de a mijloci raportarea
noţiunilor noi la propria experienţă teoretică şi practică câştigată deja de
elevi, de a prilejui noi asociaţii de idei şi de a găsi împreună căi de
rezolvare a problemelor puse în discuţie.
Prelegerile
de acest fel necesită o anumită pregătire prealabilă a elevilor pentru ca
participarea lor la dialog, dezbatere şi discuţie să se facă în cunoştinţă de
cauză, să devină fructuoasă, eficientă. Aceasta necesită existenţa unui material documentar pe care să-l poată
folosi elevii înainte de prelegere. Punctele de vedere personale ale elevilor,
izvorâte din participarea lor la dialog, dezbateri şi discuţii, trebuie omologate
de învǎţǎtor, aducându-se atunci când este cazul, corecţii sau completări.
Metoda se poate aplica cu succes în cadrul activităţilor extracurriculare şi
în mod deosebit în cadrul activităţilor
de cerc muzical.
1.2. METODE
INTEROGATIVE
CONVERSAŢIA – este o metodă ce constă în dialogul dintre cadrul didactic şi
elevi, în cadrul căruia profesorul formulând succesiv întrebări, stimulează
gândirea elevilor în vederea însuşirii de noi cunoştinţe sau în vederea fixării,
adâncirii, sistematizării şi verificării acestora. Se remarcă în prezent, o
vădită tendinţă de intensificare a dialogului profesor-elevi, considerat ca una
dintre cele mai active şi mai eficiente modalităţi de instrucţie.
Conversaţia poate fi:
·
euristică (însuşire de
noi cunoştinţe)
·
de
reactualizare (reactualizarea şi introducerea în tema noii lecţii);
·
de fixare (fixarea
şi sistematizarea cunoştinţelor însuşite);
·
de verificare (verificarea orală a cunoştinţelor).
În predarea
muzicii, metoda îşi găseşte aplicare în toate momentele importante ale lecţiei.
Prin conversaţie se realizează momentul de debut al lecţiei, verificarea
cunoştinţelor dobândite anterior, se obţine participarea activă a întregii
clase la dobândirea noilor cunoştinţe cât şi la fixarea acestora.
Cea mai
solicitată în predare este conversaţia
euristică, o metodă dialogată, de incitare a elevilor printr-un şir de
întrebări oportun puse. Se prezintă sub forma unor serii legate de întrebări şi
răspunsuri, la finele cărora să rezulte, ca o concluzie, noutatea pentru elevul
antrenat în procesul învăţării. Dacă în momentul predării învǎţǎtorul va
completa conversaţia cu exemple demonstrative muzicale, va trezi curiozitatea ,
interesul şi atenţia auditivă a elevilor, pentru a descoperi singuri noile
elemente muzicale, direct din materialul muzical exemplificat prin cânt vocal
sau instrumental sau audiat. O astfel de abordare va conduce gândirea elevilor
spre perceperea şi înţelegerea noului element muzical, desprins dintr-un
context muzical, evitându-se astfel prezentarea cunoştinţelor sub formă
expozitivă, care nu este recomandabilă în general, în predarea muzicii, în
afara unor teme de istoria muzicii. Conversaţia euristică are şi o formulă
specifică de desfăşurare: întrebările şi răspunsurile se încheagă în serii
compacte, fiecare nouă întrebare avându-şi germenele sau punctul de plecare în
răspunsul anterior. Posibilitatea de utilizare a conversaţiei euristice nu este
nelimitată, ci condiţionată de un fapt esenţial şi anume, de experienţa de cunoaştere
de până atunci a elevului, care să-i permită să dea răspuns la întrebările ce i
se pun.
Conversaţia
trebuie însă să fie permanent combinată cu demonstraţia, mai ales în momentul
verificării cunoştinţelor, elevul chestionat axându-şi răspunsurile pe
exerciţii, cântece şi exemplificări, numai în felul acesta dovedind că şi-a
însuşit cu adevărat problemele muzicale respective.
Metoda poate fi
utilizată şi în scopul consolidării cunoştinţelor şi deprinderilor muzicale,
combinată cu exerciţiul şi demonstraţia. De exemplu la dictările orale, cadrul
didactic adresează întrebări la care elevii răspund verbal, prin scriere sau
cântând, realizând un dialog specific lecţiilor de educaţie muzicală. Şi în
cazul exerciţiilor de creaţie muzicală, improvizaţiile muzicale pornesc de la
un dialog muzical realizat între învǎţǎtor şi elev sub formă de întrebare şi
răspuns.
Eficacitatea
metodei conversaţiei necesită conceperea şi respectarea unor condiţii, în
primul rând ale dialogului, adică ale întrebărilor şi ale răspunsurilor.
O întrebare este
o invitaţie la acţiune. Ea precede construcţia raţionamentului, orientează
gândirea pe calea descoperirii adevărului, poate să direcţioneze cu subtilitate
percepţia, înţelegerea şi judecata spre sesizarea a ceea ce este nou şi esenţial,
să îndemne la deducţii şi inducţii, să dea un impuls constituirii noilor
generalizări, să devină, deci, o formă productivă de gândire.
Există o gamă
largă de tipuri de întrebări ce pot fi utilizate de către cadrul didactic în
scopul antrenării elevilor la dialog, pentru stimularea participării active a
acestora la procesul de predare-învăţare. O astfel de tipologie, realizată după criteriul modului de adresare,
prezintă prof. Miron Ionescu în lucrarea “Strategii de activizare a elevilor în
procesul didactic”, editată la Cluj-Napoca în anul 1980.
TIPUL ÎNTREBĂRII
|
CARACTERISTICI
|
EXEMPLE
|
Frontală (generală sau de ansamblu)
|
Adresată tuturor participanţilor.
|
Care este cauza? De ce?
|
Directă
|
Adresată unui anume participant.
|
“B” ce te face să
susţii…?
|
Inversată (nedirijată)
|
Primită de conducătorul discuţiei de la unul din participanţi şi
returnată acestuia (clasicul “răspuns prin
întrebări”)
|
Participantul: ce se întâmplă dacă…
Conducătorul: tu ce părere ai…?
|
De releu şi de completare
|
Întrebare pe care un participant o adresează conducătorului, iar
acesta o repune unui alt participant sau când răspunsul la aceeaşi întrebare
este dat prin completare de alţi participanţi.
|
Elevul Z: Nu
credeţi că…? Cadrul didactic: “Z” a ridicat o problemă extrem de importantă
(interesantă). Ce părere aveţi
voi despre asta?
|
TIPUL ÎNTREBĂRII
|
CARACTERISTICI
|
EXEMPLE
|
De revenire
|
Întrebare pe care conducătorul dezbaterii o pune, reluând o
observaţie, o idee, o părere emisă anterior de unul din participanţi a cărei
luare în seamă nu era indicată în acel moment
|
“Z” şi-a manifestat
mai înainte părerea că…
Cum credeţi că
poate fi influenţată de…?
|
Imperativă
|
Se formulează, de fapt, o cerere categorială şi necondiţionată.
|
Vă rog să rezumaţi părerea dvs…
Analizaţi următorul caz.
Explicaţi diferenţele…
Examinaţi cauzele…
|
De controversă
|
Presupune răspunsuri ce apar contradictorii, în chestiuni principale.
|
Geniile se nasc sau
se formează?
Talentul se
moşteneşte sau nu?
|
Privind
dintr-o perspectivă euristică, putem distinge următoarele tipuri de întrebări:
TIPUL ÎNTREBĂRII
|
CARACTERISTICI
|
Reproductive
|
Fac apel mai ales la memorie (ce? unde? când?)
|
Productive
|
Dominant explicative, ce activează elaborări de cunoştinţe,
aprofundări, situarea cunoştinţelor în contexte, explicaţii cauzale,
producerea unor argumente, găsirea unor soluţii, formularea de ipoteze,
comparaţii etc. (de ce? cum? dar dacă?)
|
Convergente
TIPUL ÎNTREBĂRII
|
Solicită canalizarea
eforturilor intelectuale în direcţia unei soluţii. Îmbie la analize, sinteze,
comparaţii
CARACTERISTICI
|
Divergente
|
Implică demersuri
intelectuale variate, alternative şi, adesea, contradictorii, ceea ce le
conferă un grad sporit de solicitare a creativităţii.
|
De evaluare
|
Solicită emiterea
de judecăţi de valoare proprii asupra aspectelor întâlnite, în funcţie de
criterii diferite (ce este mai bun?)
|
Anticipative
|
Solicită imaginaţia în a prefigura şi prezenta evoluţia anumitor
procese, fenomene în timp şi spaţiu.
|
Sugestive
|
Sugerează fie răspunsul ce urmează a fi dat, fie domeniul de
activitate din care sunt solicitate cunoştinţele sau tipul de obiecte,
procese, fenomene asupra cărora se fac referiri.
|
Didactica actuală preconizează o utilizare
mai frecventă a întrebărilor convergente şi în mod deosebit a întrebărilor
divergente şi de evaluare – care solicită elevii să emită judecăţi proprii de
valoare asupra creaţiilor muzicale, interpretării şi a altor aspecte legate de
specificul disciplinei, în funcţie de
criterii diferite.
Calităţile
necesare ale întrebărilor sunt:
-
să fie variate, să stimuleze gândirea elevilor şi să-i
pună în situaţia de a ajunge ei singuri la descoperirea adevărurilor. Prin
întrebări şi îndrumări de tipul: “de ce”, “cum”, “ce s-ar întâmpla dacă”,
“comparaţi”, “arătaţi”, elevii sunt solicitaţi să motiveze răspunsurile, să
sesizeze cauzele şi relaţiile dintre diferitele elemente muzicale;
-
întrebările trebuie să aibă o înlănţuire logică pentru
a-i conduce pe elevi la esenţa problemei, trebuie să fie accesibile şi să fie
acordate întregii clase.
-
întrebarea
trebuie să fie asociată cu timpul de gândire necesar.
-
nu sunt
recomandate întrebările ce cer răspunsuri monosilabice, cele care cuprind
sugerarea răspunsului şi nici cele voit eronate.
-
pe
timpul răspunsului, nu se intervine decât dacă se comit confuzii grosolane.
Ca formă, întrebările trebuie să fie concise,
clare, exprimate corect şi simplu. Răspunsurile elevilor, trebuie să fie corecte, complete şi argumentate prin
exemplificări, să fie exprimate clar, concis şi corect din punct de vedere
gramatical.
1.3. METODA
DISCUŢIILOR ŞI DEZBATERILOR
Învăţământul modern favorizează discuţia şi
dezbaterea în grup, găsind în ele modalităţi dintre cele mai active, de
participare directă a elevilor la desfăşurarea unor activităţi ce se
caracterizează printr-un schimb reciproc şi organizat de informaţii şi de idei,
de impresii şi de păreri, de critici şi de propuneri în jurul unei teme sau
probleme determinate.
În cadrul
orelor de educaţie muzicală, acestea pot avea ca scop:
-
examinarea şi clarificarea în comun a unor noţiuni
teoretice sau aspecte practice legate de interpretare, discuţii pe marginea
unei lucrări muzicale audiate în sensul decodificării mesajului muzical;
-
consolidarea şi sistematizarea unor conţinuturi cu care elevii au avut un contact cognitiv în
prealabil;
-
explorarea unor analogii, similitudini şi deosebiri dintre diverse noţiuni, teme de studiu,
creaţii muzicale etc;
-
efectuarea unor analize de caz etc.;
-
soluţionarea unor probleme teoretice şi practice complexe
care comportă mai multe alternative şi cu deosebire a acelora care cer
originalitate şi intuiţie;
-
dezvoltarea
capacităţii de creativitate muzicală
colectivă.
Dezbaterea are înţelesul unei discuţii pe
larg şi amănunţite a unor probleme, adeseori controversate şi rămase deschise,
urmărindu-se influenţarea convingerilor, atitudinilor şi conduitei
participanţilor.
Pentru a avea funcţionalitatea necesară, ea
trebuie să răspundă unor anumite cerinţe. Cerinţele se adresează pe de o parte
elevilor, şi anume: ei pot fi antrenaţi în dezbatere numai când dispun:
-
de
informaţia implicată în problemă;
-
de metoda necesară investigării în sfera dezbaterii;
-
de
capacitatea de a înţelege punctele de vedere ale celorlalţi.
Cerinţele
ce se adresează cadrului didactic:
-
să fi
creat climatul socio-afectiv necesar, bazat cu prioritate pe coeziunea
grupului;
-
să
organizeze grupul de dezbatere în număr rezonabil (15-20), pentru a da
fiecăruia posibilitatea să-şi exprime părerea;
-
să se
îngrijească de cea mai bună dispunere în spaţiu a grupului (dispunere în
semicerc sau la masă rotundă);
-
să evite
pe cât posibil să-şi impună propria părere, asumându-şi doar rolul de
modelator;
-
să se îngrijească de o repartizare aproximativă a
timpului, pentru tratarea fiecărei probleme cuprinse în dezbatere.
În cadrul discuţiei - dezbatere se pot
distinge trei secvenţe principale:
1.
Introducerea în dezbatere – formularea problemei cu
sublinierea inportanţei ei teoretice şi practice, inclusiv a dificultăţilor pe
care le prezintă. Deschiderea se poate realiza prin prezentarea unor puncte de
vedere diferite sau soluţii diferite la
problema dată;
2.
Dezbaterea
propriu-zisă – luările de cuvânt ale participanţilor;
3.
Sintetizarea rezultatelor – sistematizarea
concluziilor la care s-a ajuns, însoţite de aprecieri.
Principalele dezavantaje ale metodei sunt:
-
ritmul asimilării informaţiei este redus;
-
poate avea un efect
inhibitor asupra unor membri ai grupului.
Avantajele
o recomandă a fi utilizată atunci când situaţia de învăţare permite o
asemenea abordare:
-
este o formă socializată de învăţare;
-
intensifică
intercomunicarea reală şi relaţiile în cadrul grupului;
-
formează
deprinderile de cooperare;
-
caracter
operaţional şi spontaneitate.
În cursul discuţiei, elevii expun şi explică,
întreprind analize şi interpretări, fac comparaţii şi comentarii, resping sau
acceptă idei şi soluţii, formulează
ipoteze şi concluzii, iau decizii şi adoptă atitudini, exprimă opinii şi
sugestii etc., activităţi care conferă acestei metode un caracter operaţional;
ea stimulează iniţiativa şi participarea curajoasă şi responsabilă la
clarificarea de adâncime a problemelor luate în cercetare.
1.4. METODA PROBLEMATIZĂRII
PROBLEMATIZAREA este denumită şi PREDARE PRIN
REZOLVARE DE PROBLEME. Metoda constă în crearea unor dificultăţi practice sau
teoretice a căror rezolvare să fie rezultatul activităţii proprii de cercetare
a elevului; este o predare şi o însuşire pe baza unor structuri cu date
insuficiente.
O situaţie
problemă desemnează o situaţie contradictorie, conflictuală ce rezultă din
experienţa anterioară cognitivă şi elementul de noutate, de surpriză,
necunoscutul cu care se confruntă elevul. Acest conflict incită la căutare şi
descoperire, la intuirea unor soluţii noi, a unor relaţii aparent inexistente
între antecedent şi consecvent.
Cadrul
organizatoric conflictual al situaţiei poate fi astfel creat încât sarcina
elevilor să rezulte din circumstanţe prin care elevilor li se solicită:
-
să aplice cunoştinţele, deprinderile, capacităţile
anterior formate în condiţii noi, necunoscute;
-
să aleagă dintr-un ansamblu de cunoştinţe numai pe acelea care sunt necesare în
rezolvarea situaţiei;
-
să
rezolve o situaţie în care apare o contradicţie (controversă) între rezolvarea
teoretic cunoscută şi inaplicabilitatea practică a acesteia;
-
să
rezolve dezacordul între cunoştinţele insuficiente şi explicaţia ştiinţifică.
Specificul acestei metode constă în faptul că
învǎţǎtorul nu comunică elevilor cunoştinţe gata elaborate, ci le dezvăluie
doar “embriologia adevărurilor”, punându-i în situaţia de căutare şi de
descoperire. În problematizare cel mai important este crearea situaţiilor problemă, care
cuprinde un ansamblu de întrebări
problemă. Cu ajutorul unei întrebări problemă se determină una din
necunoscutele situaţiei problemă.
Metoda poate fi
utilizată în predarea unor conţinuturi de teorie a muzicii şi nu numai, atunci
când învǎţǎtorul prezintă elevilor un material muzical ce conţine o problemă
teoretică necunoscută elevului, acesta aflându-se într-o primă fază în
imposibilitatea de a-l înţelege, interpreta, analiza. Elevul se confruntă deci
cu o problemă. A trece peste acest obstacol este adevăratul obiectiv
de îndeplinit al cadrului didactic.
Important este
să ne asigurăm că elevii posedă mijloacele necesare de a depăşi obstacolul, ce
constituie de fapt o treaptă în dezvoltarea capacităţilor sale muzicale. Este deci, necesară o
reactualizare a cunoştinţelor şi deprinderilor muzicale însuşite anterior şi
inducerea unui comportament de căutare şi de identificare a unor noi
cunoştinţe.
În
abordarea acestei metode se impune respectarea anumitor condiţii :
-
existenţa la elev a unui fond aperceptiv suficient;
-
dozarea dificultăţilor într-o anumită gradaţie;
-
alegerea
celui mai potrivit moment de plasare a problemei în lecţie; existenţa unui
interes real pentru rezolvarea problemei.
Problematizarea este o metodă cu caracter
activ-participativ, formativ şi euristic, capabilă să determine activitatea
independentă, să antreneze şi să dezvolte capacităţile intelectuale-imaginaţia
şi gândirea logică, de investigaţie şi explorare a capacităţilor productive şi
creative, prin formularea de ipoteze şi
variate soluţii de rezolvare. Ea contribuie la transformarea elevului în
subiect al educaţiei, în participant la dobândirea noilor cunoştinţe, creând
posibilitatea de a mobiliza resursele personalităţii şi de a aduce satisfacţii
pe toate planurile ei: cognitiv, afectiv, estetic şi acţional. O activitate
didactică bazată pe problematizare sporeşte eficienţa învăţării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu