În metodologia de aplicare a noului Curriculum pentru învǎţǎmânt
preşcolar, obiectivele pedagogice sunt menţionate pe domenii experienţiale. Obiectivele
pedagogice reprezintǎ enunţuri cu
caracter finalist, anticipativ, care urmǎresc o intenţie pedagogicǎ, un
rezultat aşteptat printr-o schimbare a personalitǎţii copiilor. În funcţie de
gradul de generalizare şi complexitate a obiectivelor didactice, putem
diferenţia 3 categorii: Obiective generale traduse curricular în obiective
cadru (O.C.); Obiective intermediare traduse curricular în obiective de
referinţǎ (O.R.); Obiective concrete traduse curricular în obiective
operaţionale. În cadrul domeniului ştiinţe pot fi recunoscute 3 obiective cadru
existente şi în programele anterioare de cunoaşterea mediului: O.C.1 – dezv.
capacitǎţilor de cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurǎtor, precum şi
stimularea curiozitǎţii pentru investigarea acestuia; O.C 2 – utilizarea unui
limbaj adecvat în prezentarea unor
fenomene din naturǎşi din mediul înconjurǎtor apropiat; O.C.3 – formarea
şi dezv. unor deprinderi de îngrijire şi ocrotire a mediului înconjurǎtor în
vederea educǎrii unei atitudini pozitive faţǎ de acesta. Metodologia de
aplicare a noului plan de înv. Cuprinde şi un al patrulea O.C: O.C.4 – dezv.
capacitǎţilor de observare şi stabilire de relaţiicauzale, spaţiale şi
temporale. Aceste O.C. au un înalt grad de generalitate şi complexitate şi se
întind pe durata întregului ciclu preşcolar. Fiecǎrui O.C. îi corespund unul
sau mai multe O.R. 1.1.sǎ cunoascǎ unele elemente componente ale lumii
înconjurǎtoare (diferite obiecte, apa,aerul, pǎmântul, focul etc.) precum şi
interdependenţa dintre acestea; 1.4. – sǎ cunoascǎ corpuri cereşti şi vehicule
cosmice; 2.1. – sǎ comunice impresii, idei, pe baza observǎrilor efectuate; 3.1.
– sǎ manifeste disponibilitate în participare la acţiunile de îngrijire şi
ocrotire a mediului, aplicând cunoştinţele dobândite; 3.2. – sǎ aplice norme de
comportare specifice asigurǎrii sǎnǎtǎţiişi protecţiei omului şi naturii; 4.1.
– sǎ înţeleagǎ raporturi cauzale între acţiuni, fenomene, procese prin
observare şi realizare de experimente. Obiectivele operaţionale (concrete)
vizeazǎ performanţe de învǎţare ale copiilor. Sunt proiectate de educator, în
concordanţǎ cu elementele de conţinut, prin derivarea O.R., resursele umane şi
materiale contextuale ale grupei de copii, ale grǎdiniţei, ale comunitǎţii
locale. De mare importanţǎ în direcţionarea ob. Operaţionale sunt exemplificǎrile de noi comportamente
prezentate tabelar în noua metodologie de aplicare a noulu plan de inv
preşcolar.
CONŢINUTURILE Activitaţile didactice din învǎţamantul prescolar: Activitatea
didacticǎ din învǎţǎmântul preşcolar şi metodologia lor lǎsând la latitudinea educatoarei
conţinuturile, metodele şi formele de organizare a acestei activitǎţi. Aceastǎ
strategie de structurare a metodologiei de aplicare a noului plan de inv.
Preşcolar este asemǎnǎtoare cu anterioarele structuri ale programelor
activitǎţilor comune din grǎdiniţǎ. În noua metodologie, conţinuturile sunt
menţionate sugestiv. În noua viziune curricularǎ, programa nu mai poartǎ
amprenta unei programe analitice, privitǎ simplist, printr-o înşiruire de
conţinuturi, pe grupe limitate de vârstǎ. Conţinuturile nu devin neimportante,
dar ele sunt privite mult mai în mare mǎsurǎ ca nişte vehicule, vectori de
formare a noilor comportamente, competenţe intelectuale şi relaţionale
superioare necesare copilului care trebuie sǎ se adapteze şi sǎ se implice
activ într-o societate democratǎ, concurenţialǎ. Luând în considerare cele 3
repere de constituire a noilor programe curriculare din înv. Preşcolar, noile
conotaţii ale conţinuturilor şi prezentarea lor sub formǎ de sugestii
metodologice, vom sistematiza elemente de conţinut ale activitǎţilor de
învǎtǎre din domeniul experienţial Stiinţe/Cun. Mediului. În acest demers de
sistematizare, conţinuturile activit de cun a medpot fi cuprinse în urmatoarele
domenii de cunoaştere, ce pot fi aplicate în cele 6 teme mari curriculare. Domeniile
de cunoaştere specifice Cunoaşterii mediului sunt: OMUL, cu urmǎtoarele repere
de conţinut: înfǎţişare (caracteristici, asemǎnare/ deosebiri); îmbrǎcǎminte,
încǎlţǎminte; condiţii de viaţǎ, de igienǎ personalǎ/ colectivǎ; activitǎţile
omului în familie, la locul de muncǎ, în societate; manifestǎri afective
pozitive faţǎ de oameni; comportamente civilizate (morale, estetice etc). NATURA:
înfǎţişare (caracteristici, asemanari, deosebiri); elemente primare din naturǎ
(apǎ,aer, pǎmânt, foc etc.); clasificarea corpurilor, fenomenelor dupǎ criterii
date (mediul geografic, mediul cu/fara viaţǎ, plante, animaleanotimpuri etc.); condiţii
de creştere şi dezv. a platelor şi animalelor (îngrijire, foloase, pagube,
protecţia mediului); sentimente, comportamente pozitive, individuale şi
colective faţǎ de naturǎ şi faţǎ de componentele acesteia. FAMILIA: denumirea; adresa,
topografia locului, recunoaştrea împrejurimilor; activitǎţi specifice copilului
în familie, în gradiniţǎ şi şcoalǎ, semnificaţia acestor activitǎţi; sentimente,
comportamente pozitive individuale şi colectiveîn familie, în gradiniţǎ, şcoalǎ.
LOCALITATEA NATALǍ ŞI ŢARA denumirea; elemente locale specifice (de aşezare,
relief, obiective socio-culturale, istorice, economice, religioase, etnice); evenimente
importante (tradiţionale, culturale, istorice, religioase); sentimente şi
comortamente de apartenenţǎ faţǎ de acestea. UNIVERSUL: Pǎmântul- planeta
vieţii/noastrǎ; Cosmosul (corpuri cereşti, palnete, Luna, Soarele, stelele); Sentimente
şi comportamente pozitive faţǎ de ocrotirea vieţii pe Pǎmânt. DREPTURILE COPILULUI:
dreptul de a fi protejat şi de a avea o familie; dreptul la o viaţǎ decentǎ, la
îngrijire, educaţie şi instruire, la asistenţǎ medicalǎ; dreptul de a se forma
în spiritul înţel;egerii, toleranţei şi pǎcii; dreptul copilului de a aparţine
grupului etnic minoritar sau a populaţiei indigene, care sǎ participe la
propria religie şi sǎ aibǎ acces la limba maternǎ; dreptul creşterii în
siguraţǎ, de a fi respectat p[entru gândurile şi ideile sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu