31. PERIOADE IN PREDAREA CITIT-SCRISULUI. PREZENTARE GENERALA.

Orice activitate de scriere va fi pregatita printr-un antrenament motric adecvat (incalzirea mainilor) si va fi urmarita in vedere respectarii pozitiei corecte de scris in banca. In predarea citit-scrisului se disting 3 perioade: perioada preabecedara/prografematica cand are loc pregatirea citirii si a scrisului; perioada abecedara/grafematica/allfabetara cand se realizeaza invatarea propriu-zisa a scris-cititului; perioada postaabecedara/postalfabetara/postgrafematica in care se consolideaza si se fixeaza deprinderile si cunostiintele din perioada anterioara. Activitatile desfasurate in perioada preabecedara sunt menite sa-I pregateasca pe elevi pt insusirea citit-scrisului, urmarindu-se in primul rand dezvoltarea capacitatii de comunicare orala realizata prin forme variate. Pregatirea elevilor pentru citit-scris se realizeazaprin exercitii de comuicare verbal, exercitii de analiza si sinteza fonematica, familiarizarea elevilor cu manualul, cu liniatura caietului si prin insusirea regulilor tehnice apoi a celor grafice, privind realizarea scrisului. de astfel, pozitia corecta de stat in banca trebuie urmarita si comunicata elevului ca valabila in cadrul oricarei activitati. Procesul insusirii citit-scrisului presupune 2 etape: invatrea tehnicii citit-scrisului; invatrea intrumentelor sau tehnicilor muncii cu cartea. Invatarea scrisului se realizeaza treptat: clasa 1-2, invatarea elementelor si literelor corespunzatoare (scris corect si constient); clasa 3, etapa scrisului legat, clasa 4, etapa scrisului rapid. Insusirea literelor marcheaza sfarsitul perioadei abecedare, insa nu coincide neaparat cu insusirea scrisului. invatarea scrisului presupune atat realizarea corespunzatoare a literelor in cuvinte cat si automatizarea aplicarii regulilor tehnice si grafice de scriere. Insusirea alfabetului marcheaza incheierea perioadei abecedare, fara a putea afirma ca cititul si scrisul au devenit deprinderi. In perioada postabecedara continua efortul de consolidare a procesului formarii deprinderilor de citire si scriere corecta, perfectionarea acestui process realizandu-se pe baza metodei, analitico-sintetice.