Orice activitate de
scriere va fi pregatita printr-un antrenament motric adecvat (incalzirea
mainilor) si va fi urmarita in vedere respectarii pozitiei corecte de scris in
banca. In predarea citit-scrisului se disting 3 perioade: perioada
preabecedara/prografematica cand are loc pregatirea citirii si a scrisului;
perioada abecedara/grafematica/allfabetara cand se realizeaza invatarea
propriu-zisa a scris-cititului; perioada
postaabecedara/postalfabetara/postgrafematica in care se consolideaza si se
fixeaza deprinderile si cunostiintele din perioada anterioara. Activitatile
desfasurate in perioada preabecedara sunt menite sa-I pregateasca pe elevi pt
insusirea citit-scrisului, urmarindu-se in primul rand dezvoltarea capacitatii
de comunicare orala realizata prin forme variate. Pregatirea elevilor pentru
citit-scris se realizeazaprin exercitii de comuicare verbal, exercitii de
analiza si sinteza fonematica, familiarizarea elevilor cu manualul, cu
liniatura caietului si prin insusirea regulilor tehnice apoi a celor grafice,
privind realizarea scrisului. de astfel, pozitia corecta de stat in banca
trebuie urmarita si comunicata elevului ca valabila in cadrul oricarei
activitati. Procesul insusirii
citit-scrisului presupune 2 etape: invatrea tehnicii citit-scrisului;
invatrea intrumentelor sau tehnicilor muncii cu cartea. Invatarea scrisului se
realizeaza treptat: clasa 1-2, invatarea elementelor si literelor
corespunzatoare (scris corect si constient); clasa 3, etapa scrisului legat,
clasa 4, etapa scrisului rapid. Insusirea literelor marcheaza sfarsitul
perioadei abecedare, insa nu coincide neaparat cu insusirea scrisului.
invatarea scrisului presupune atat realizarea corespunzatoare a literelor in
cuvinte cat si automatizarea aplicarii regulilor tehnice si grafice de scriere.
Insusirea alfabetului marcheaza incheierea perioadei abecedare, fara a putea
afirma ca cititul si scrisul au devenit deprinderi. In perioada postabecedara
continua efortul de consolidare a procesului formarii deprinderilor de citire
si scriere corecta, perfectionarea acestui process realizandu-se pe baza
metodei, analitico-sintetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu