Învatarea scris-cititului
în tara noastra se face simultan, (cu mici exceptii) printr-o singura metoda-fonetica, analitico-sintetica. Aceasta
datorita faptului ca limba româna este o „limba fonetica”.
Metoda
Fonetica, Analitico-Sintetica este o metoda traditionala ce presupune o strânsă legatură între procesul însuşirii citirii şi cel al
scrierii. Însuşirea literelor de mână şi formarea deprinderilor de scriere se
face paralel cu însuşirea literelor de tipar.
Folosirea metodei fonetice, analitico-sintetice, în
vederea familiarizării elevilor cu cititul şi scrisul, permite învingerea unor
dificultăţi şi prevenirea unor greşeli care constau fie în scriere legată a
unor cuvinte, ca urmare a nediferenţierii acestora, fie în omisiuni,
inversiuni, substituiri sau adăugiri de litere ca urmare a nediferenţierii în
vorbire, a sunetelor respective. Separarea cuvintelor din vorbire reprezintă un
element indispensabil citirii şi scrierii.
Mai presupune o participare activă şi conştientă a
elevilor la lecţie. Analiza şi sinteza elementelor fonetice care compun
cuvintele şi propoziţiile cer un efort intelectual din partea elevilor, efort
care îi conduce spre conştientizarea activităţii de învăţare.
Etape: desfăşurarea unei conversaţii după diferite;
desprinderea propoziţiei în care se află un cuvânt ce
conţine sunetul nou; stabilirea locului cuvintelor în propoziţie şi separarea
cuvântului în care se află sunetul nou; despărţirea cuvântului în silabe şi descoperirea
sunetelor ce compun fiecare silabă; separarea sunetului nou; exemplificări de cuvinte care
conţin sunetul nou aflat în poziţii diferite; jocuri
pentru descoperirea sunetului nou în diferite cuvinte;
intuirea literei de tipar corespunzătoare sunetului;
recunoaşterea literei în abecedar şi în diferite surse,
s.a. Metoda
fonetică, analitico-sintetică, specifică procesului de predare-învăţare a
limbii române la clasa I poate fi considerată într-un fel un complex de metode
şi procedee, care se întrepătrund şi care dau configuraţia întregii strategii
educaţionale folosite. Metodele cele
mai frecvent folosite în procesul predării-învăţării scrisului sunt cele ce se
încadrează în grupa metodelor de comunicare. Metoda
globala sau „priveste si spune”. Este
folosita în lume din anul 1930. Consta în memorarea vocabularului, la vederea
acestuia.
Învatatorul
scrie pe cartonase cuvinte uzuale, cuvinte care denumesc obiecte cu care elevii
lucreaza zi de
zi,
care le sunt aproape, care au semnificatie pentru ei, care îi intereseaza.
Atunci când vorbesc despre obiect, le este prezentat si cartonasul cu
numele respectiv, în mod repetat, pâna este retinut. Metoda Slovenirii consta in invatarea
citit-scrisului, bucoavnelor si bucvarilor cu litere chirilice (sec.17). Metoda Montessori Explicata pe larg în
lucrarea Descoperirea copilului, metoda ni se pare deosebit de utila, deoarece pune
accentul pe folosirea a cât mai multe canale de receptionare a informatiilor
(pipait, vaz, auz) Metoda
lingvistica integrala
A
cunoscut o larga raspândire în ultimii ani, în Occident. Copiii învata sa
citeasca cu ajutorul
povestilor, poeziilor, cântecelor, ghicitorilor etc.
Textele respective, selectate în functie de particularitatile de
vârsta si semnificatia lor, sunt prezentate sub forma unor Carti Uriase.
Învatatorul citeste, marcând cu un aratator fiecare cuvânt, iar copiii
urmaresc cu privirea cuvintele indicate. Continutul cartilor poate fi studiat
în amanunt, în grup sau individual, deoarece exista si carti mici, cu acelasi
text, pentru fiecare
elev. Citit-scrisul se predau integrat, copiii
fiind întrebati ce doresc sa scrie. Textul de la care s-a pornit,
poate oferi numeroase puncte de plecare, în functie de interesul celor mici. Metoda naturala (Freinet) Copiii
spun scurte texte, legate de experienta lor zilnica. Învatatorul le scrie si le
afiseaza în clasa.
Ele vor constitui memoria colectiva. Metoda se bazeaza
pe faptul ca, materialele cu sens (fraze, texte, date,
scheme) care au o anumita semnificatie, creeaza o stare afectiva pozitiva si
vor fi mai usor
memorate
decât cele fara sens (textele din abecedarele de la noi nu au nici un fel de
legatura cu ceea ce
gândesc
sau simt elevii; Ana are mere- si ce daca?) Metoda functionala consta
în scrierea si citirea de texte functionale, strâns legate de interesele
micilor scolari- afise, scrisori, reclame, retete. Citit-scrisul au in vedere
numai situatii concrete cotidiene, copilul citind mesaje inserate in contexte
de comunicare reala si eleborand texte functionale.
informație foarte utilă, mulțumesc
RăspundețiȘtergere