Este
o metoda didactica utilizata cu succes la toate tipurile de lectii. Explicarea
modului de utilizare a manualului incepe
chiar din prima ora de Abecedar, respectiv de Limba si literatura
romana, atunci cand elevului ii este prezentat respectivul manual. An de an, in
invat. primar, c.d. trebuie sa-i arate elevului elementele individualizatoare
ale oricarei carti si sa-l pregateasca pe discipol in vederea trezerii
interesului fata de continuturile disciplinei, prin enumerarea unor obiective
ce urmeaza sa se realizeze in decursul acelui an scolar. Se intuieste si se
verbalizeaza imaginea de pe coperta cartiii, prin conversatie cu elevii
realizandu-se o lectura dupa imagine, menita sa confere antractivitate fata de
ceea ce vor afla prin studierea disciplinei de care ne ocupam, dar si sa
traseze expectatii copiilor in legatura cu roadele invataturii lor. Apoi se
citesc numele autorului, titlul exact al manualului, editura la care acesta a
aparut, eventual editia, si anul aparitie. Aceste coordonate ale cartii li se
vor sublinia elevilor, eventual comprandu-se cu cele prezente pe un alt manual
sau volum, in ideea intelegerii de catre copii a importantei lor, respectiv a
identificarii lor in cazurile ulterioare de apel la alte carti. Deprinderea
muncii cu manualul presupune abilitatea elevului cu 2 tipuri de tehnici:
tehnici de manipulare a oricarei carti, in general si tehnici de munca
intelectuala cu cartea. Este necesar sa li se explice elevilor ca manipularea
oricarei carti trebuie efectuata cu grija fata de pastrarea intacta a
volumului, in conditii de igiena, fara a se indoi filele sau a le mazgali,
insuflandu-li-se respectul fata de carte, ca produs deopotriva al culturii si
civilizatiei. Oferirea unui semn de carte discipolilor ar fi act de
generozitate si i-ar ajuta in efortul de a intretine intr-o stare buna pentru
mai mult timp manualul, in conditiile rasfoirii lui frecvente. Deprinderea
tehniciilor de munca intelectuala cu cartea ce realizeaza treptat, incepand
odata cu precizarea si identificarea elementelor individualizatoare ale
acesteia. Apelul la dictionare, enciclopedii ilustrate si la culegeri de texte
literare ii ajuta considerabil pe elevi, punandu-se astfel bazele educatiei
permante si autoinstruirii. Lucrul cu manualul poate inlocui momentele de expunere
a invatatorului, fiind preferabil efortul propriu al elevilor in insusirea
materiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu