26. MUNCA CU MANUALUL SI CU ALTE CARTI.

 Este o metoda didactica utilizata cu succes la toate tipurile de lectii. Explicarea modului de utilizare a manualului incepe  chiar din prima ora de Abecedar, respectiv de Limba si literatura romana, atunci cand elevului ii este prezentat respectivul manual. An de an, in invat. primar, c.d. trebuie sa-i arate elevului elementele individualizatoare ale oricarei carti si sa-l pregateasca pe discipol in vederea trezerii interesului fata de continuturile disciplinei, prin enumerarea unor obiective ce urmeaza sa se realizeze in decursul acelui an scolar. Se intuieste si se verbalizeaza imaginea de pe coperta cartiii, prin conversatie cu elevii realizandu-se o lectura dupa imagine, menita sa confere antractivitate fata de ceea ce vor afla prin studierea disciplinei de care ne ocupam, dar si sa traseze expectatii copiilor in legatura cu roadele invataturii lor. Apoi se citesc numele autorului, titlul exact al manualului, editura la care acesta a aparut, eventual editia, si anul aparitie. Aceste coordonate ale cartii li se vor sublinia elevilor, eventual comprandu-se cu cele prezente pe un alt manual sau volum, in ideea intelegerii de catre copii a importantei lor, respectiv a identificarii lor in cazurile ulterioare de apel la alte carti. Deprinderea muncii cu manualul presupune abilitatea elevului cu 2 tipuri de tehnici: tehnici de manipulare a oricarei carti, in general si tehnici de munca intelectuala cu cartea. Este necesar sa li se explice elevilor ca manipularea oricarei carti trebuie efectuata cu grija fata de pastrarea intacta a volumului, in conditii de igiena, fara a se indoi filele sau a le mazgali, insuflandu-li-se respectul fata de carte, ca produs deopotriva al culturii si civilizatiei. Oferirea unui semn de carte discipolilor ar fi act de generozitate si i-ar ajuta in efortul de a intretine intr-o stare buna pentru mai mult timp manualul, in conditiile rasfoirii lui frecvente. Deprinderea tehniciilor de munca intelectuala cu cartea ce realizeaza treptat, incepand odata cu precizarea si identificarea elementelor individualizatoare ale acesteia. Apelul la dictionare, enciclopedii ilustrate si la culegeri de texte literare ii ajuta considerabil pe elevi, punandu-se astfel bazele educatiei permante si autoinstruirii. Lucrul cu manualul poate inlocui momentele de expunere a invatatorului, fiind preferabil efortul propriu al elevilor in insusirea materiei.