Face parte din aria curriculara
limba si comunicare. Programa scolara este un document normative ce are un rol
deosebit de important descriind conditiile invatarii si criteriile dezirabile
pentru realizarea acesteia, precizand obiectivele cadru, obiectivele de
referinta, continuturile deinvatare, activitatiile de invatare ascoate
acestora, standardele curriculare de performanta. Incepand cu anul scolar
2003-2004, programele scolare pentru invatamantul primar propun activitati de
invatare concepute preponderant ludic. În situatia
curriculum-ului scolar pentru Aria curriculara Limba si comunicare a
fost necesara operarea unor schimbari la nivelul obiectivelor de referinta
pentru clasa I si a II-a în vederea relaxarii ritmului de lucru,
în special la clasa I, si a realizarii individualizarii demersului
didactic, astfel încât sa existe solutii profesioniste pentru nevoile de
scolarizare impuse de diferentele de vârsta cronologica, dar si de diferentele
de dezvoltare psihologica si emotionala a elevilor. Astfel, curriculum-ul şcolar al
disciplinei Limba şi literatura română
pentru ciclul primar creează, prin
ansamblul obiectivelor de referinţă, o hartă echilibrată a ceea ce înseamnă
competenţă de comunicare la această vârstă, accentuând asupra elementelor de
interacţiune în grup, de cooperare. Schimbările
făcute în cadrul ariei Limbă şi
comunicare au fost susţinute prin introducerea unor strategii cât mai
diverse de predare/învăţare, de o nouă modalitate de organizare a timpului
şcolar pe activităţi monodisciplinare şi transdisciplinare şi de utilizare a
unor instrumente adecvate de evaluare. Prezentul document (programa scolara) cuprinde: obiective
cadru (urmărite pe parcursul ciclului primar);
obiective de referinţă urmărite pe parcursul fiecărei clase; activităţi de învăţare pentru fiecare
obiectiv de referinţă (sugestii de exerciţii/activităţi care pot conduce la
atingerea obiectivelor); conţinuturi.
De altfel, scopul studierii disciplinei Limba şi literatura română în perioada
şcolarităţii obligatorii este acela de a forma progresiv un tânăr cu o cultură
comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea din jurul său,
să comunice şi să interacţioneze cu semenii, exprimându-şi gânduri, stări,
sentimente, opinii etc., să fie sensibil la frumosul din natură şi la cel creat
de om, să-şi utilizeze în mod eficient şi creativ capacităţile proprii pentru
rezolvarea unor probleme concrete în viaţa de zi cu zi, să poată continua în
orice fază a existenţei sale procesul de învăţare. În acest sens, curriculum-ul
de faţă are la bază modelul comunicativ-funcţional, model ce presupune
dezvoltarea integrată a capacităţilor de receptare orală, de exprimare
orală, respectiv de receptare a mesajului scris (“citirea/lectura”) şi de exprimare scrisă. Programa şcolară
subliniază importanţa cunoştinţelor dobândite de elevi în plan formativ, este
instrumentul de la care se porneşte în realizarea proiectării didactice,
conţinând obiective cadru, obiective de referinţă, exemple de activităţi de
învăţare, conţinuturi ale învăţării şi standarde curriculare de performanţă
facilitând în acest mod un demers educativ flexibil, ce permite profesorului
adaptarea cadrului formal la personalitatea sa şi la caracteristicile elevilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu