Metodele active-participative, ca formula de educatie centrata pe
persoana, au la baza cateva principia: profesorii si elevii isi impart
responsabilitatile invatarii; climatul activitatii trebuie sa fie unul care sa
faciliteze formarea finite; elementul cel mai important este sa invatam cum sa
invatam ceea ce ne intereseaza; disciplina necesara activitatii trebuie sa
devina autodisciplina; evaluarea semnificatiei invatarii trebuie sa devina
autoevaluare; cadrul didactic trebuie receptat ca un furnizor de resurse ale
invatarii. La limba si literatura romana, pot fi utilizate toate metodele
active-participative moderne consemnate in literatura de specialitate dar si
cele traditionale.
Metode Tradiţionale: algoritmizarea, exerciţiul, problematizarea,
conversaţia, demonstraţia,
analiza gramticala, jocul de rol, compunerea gramticala, descoperirea, studiul
cu manualul, s.a. Algoritmizarea
poate fi concretizată prin
următoarele concepte operaţionale: reducerea la o schemă, sau model;
anticiparea unor rezultate; reprezentarea datelor; rezolvarea de probleme prin
modelare şi algoritmizare. Metoda specifică
studierii faptelor lingvistice; elevii sunt conduşi
să observe direct fenomenele gramaticale şi să tragă concluzii din exemplele date,
ajungând la definiţii şi reguli; metodă
ce se poate utiliza în orice moment al lecţiei; un foarte bun mijloc de
verificare a cunoştinţelor; Exerciţiul
metodă pentru fixarea cunoştinţelor, formarea
priceperilor şi deprinderilor, recunoaşterea şi analiza noţiunilor gramaticale. Tipuri de exercitii: după modul de efectuare: orale şi scrise; după natura faptelor de limbă: fonetice, de vocabular, morfologice, sintactice; după natura priceperilor sau
deprinderilor: ortoepice, ortografice,
de punctuaţie, lexicale, gramaticale şi stilistice; după gradul de independenţă: de recunoaştere şi cu caracter creator; Problematizarea:
metodă în
care se creează o situaţie-problemă, printr-o intrebare-problemă, al cărei răspuns reprezintă soluţia căutată; metodă ce nu poate fi folosită exclusiv, ci îmbinată cu: conversaţia, descoperirea, activitatea pe grupe. Paşii învăţării prin problematizare sunt: debutul –
cunoaşterea problemei, a cerinţelor; investigaţia, explorarea –
parcurgerea; informaţiilor necesare
pentru rezolvarea problemei; sinteza – notarea constatărilor; rezoluţia şi
evaluarea – obţinerea rezultatului final, prin confruntarea şi evaluarea
rezultatului obţinut de grupe / elevi.
Conversatia: metodă
frecvent folosită în studierea limbii, antrenându-i pe elevi în cercetarea faptelor de limbă, în descoperirea
regulilor gramaticale. Tipuri de conversaţie: Conversaţia catihetică: se poate folosi cu
precădere la începutul orei, la reactualizarea cunoştinţelor, sau în momentul
retenţiei cunoştinţelor, adică după ce s-au însuşit anumite cunoştinţe noi.
Elevii sunt puşi în situaţia de a reproduce informaţii obţinute anterior. Conversaţia
euristică: folosită la predarea-învăţarea unor noi cunoştinţe şi la
lecţiile de formare a unor priceperi şi deprinderi. Elevul, aflat într-un
dialog deschis cu profesorul, poate pune întrebări, poate răspunde la
întrebări, îşi lămureşte neclarităţile. Demonstratia: metodă tradiţională pe care o utilizăm frecvent şi în didactica modernă; ea constă în folosirea unor raţionamente logice care sunt însoţite de mijloace intuitive de la care se pleacă şi se construiesc reprezentări, constatări, interpretări. Demonstraţia poate fi: directă – „ pe viu” – a unor fenomene,
acţiuni, obiecte în starea lor naturală de existenţă şi de manifestare; figurativă
– cu ajutorul reprezentărilor grafice; cu ajutorul imaginilor
audio-vizuale; cu ajutorul
softurilor educaţionale;
Metode moderne: ciorchinelui,
cadrenelor, cubului, sinelg, Stiu-Vreau să stiu-Am
învăţat, invatarea cu ajutorul calculatorului, brainstormingul, metoda focus
grup s.a.
Metoda cadranelor: Este o modalitate de rezumare
şi sistematizare a unui conţinut informaţional solicitând participarea şi
implicarea elevilor în înţelegerea lui adecvată. Stimulează atenţia şi
gândirea; Caută căi de acces spre propriile cunoştinţe,
credinţe şi convingeri; Conştientizează elevul asupra propriului nivel al
cunoştinţelor. Metodă a gândirii critice, presupune trasarea pe
mijlocul foii a două drepte perpendiculare, astfel încât să se formeze cele
patru ,,cadrane” şi în care elevii vor nota informaţiile solicitate. Se poate
lucra individual sau cu clasa împărţită pe grupe şi atunci fiecare grupa va
primi câte o fişă. Se pot propune diferite cerinţe în cadrul metodei cadranelor
pentru a realiza obiectivele propuse în lecţia respectivă. Propun
spre exemplificare o varianta a cadranelor: Cadranul I: Precizează personajele textului citit. Cadranul II: Stabileşte şi scrie
ideile principale ale textului citit. Cadranul
III: Scrie morala/ învăţătura care se desprinde din text. Cadranul IV: Reprezintă printr-un
desen al doilea fragment din text.
Metoda
horoscopului este o metodă prin care se rezumă sau se sintetizează conţinutul unei
lecţii. Pe tablă se trasează două axe perpendiculare
în aşa fel încât să se formeze patru
cadrane. Metoda se poate folosi frontal,
pe grupe sau individual. Are urmatoarele avantaje: ii capaciteaza sa
citeasca; li se stimuleaza initiativa; se reactualizeaza textul; ii activizeaza
pe copii; li se da posibilitatea sa vorbeasca in fata clasei; la sfarsit
rezulta caracterizarea unui personaj; cineva din calsa reia toate trasaturile
de caracter. Metoda Sinelg: este o metoda de predare -
învăţare menită să servească drept referinţă convenabilă pentru nivelul cunoştinţelor
elevilor la un moment dat; este o modalitate prin care se pot obţine informaţii
despre ce ar dori elevii să afle în raport cu o tema anume; este o tehnică de
monitorizare a înţelegerii; urmăreşte dezvoltarea vocabularului şi a capacităţii
de exprimare. SINELG este un instrument util, pentru că le permite elevilor să înţeleagă ceea ce
citesc. Metoda Stiu – Vreau Să Ştiu – Am Învăţat: este o strategie de
conştientizare de către elevi a ceea ce ştiu, sau cred că ştiu, referitor la un
subiect şi totodată a ceea ce nu ştiu, sau nu sunt siguri că ştiu, si ar dori
să ştie sau să înveţe; metoda poate fi folosită în prima parte a unei
lecţii – actualizarea vechilor
cunoştinţe - evocarea; activează elevii şi îi face
conştienţi de procesul învăţării; oferă elevilor posibilitatea de a-şi verifica
nivelul cunoştinţelor. Metoda Cubului: este o strategie de predare utilizată pentru
studierea unei teme, a unui subiect, a unei situaţii, din mai multe perspective. Metoda poate fi folosită în
orice moment al lecţiei. Oferă elevilor posibilitatea de a-şi dezvolta
competenţele necesare unor abordări complexe. Metoda Ciorchinelui: metodă ce se poate utiliza mai ales în
etapa de reactualizare a
structurilor învăţate anterior, sau în etapa de evocare (conform proiectărilor care
au la bază tehnici ale gândirii critice), elevii fiind puşi în situaţia de a
stabili conexiuni între elementele
studiate, de a realiza câmpuri semantice, de a stabili familii de
cuvinte etc. Tehnică de predare - învăţare menită să încurajeze elevii
să gândească liber şi să stimuleze conexiunile de idei; modalitate de a realiza
asociaţii de idei sau de a oferi noi sensuri ideilor însuşite anterior.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu