T1

23. JOCUL DIDACTIC, LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA IN INVAT. PRIMAR.

Este deopotriva o metoda didactica si o activitate de invatare dirijata, imbinand component formativ-intructiva cu cea distractiva.  Jocul didactic are o component informative si una formative, antrenand numerosi stimuli.caracterul fomrativ al jocului consta in; exersarea si perfectionarea senzatiilor si a perceptiilor; antrenarea memoriei; exersarea imaginatiei si a atentiei; dezvoltarea gandirii; exersarea limbajului. Jocul didactic are o vadita valoare educative, influentand comportamentul copiilor, mai ales prin intermediul regulilor realizand o forma de socializare a realtiilor in care copiii trebuie sa dovedeasca puterea de stapanire, spirit disciplinat, spirit critic si cooperant, respectarea partenerilor. Pentru a fi efficient, jocul  trebuie sa aiba un continut tematic corespunzator gradului de dezvoltare intelectuala a elevilor, intereselor si preocuparilor lor, sa fie organizat in forme originale, antrenante, sad ea tuturor elevilor satisfactia participarii sis a stimuleze calitatile intelectuale ale elevilor. In invat. primar, aproape continuturile pot fi predate-invatate prin sarcini de invatare concepute ludic. Astfel, in functie de obiectivul dominant, se apeleaza la jocuri gramaticale, jocuri lexical-semantice. Jocurile fonematice urmaresc dezvolaterea capacitatii scolarului mic de a pronunta corect toate sunetele limbii. Iata cateva exemple: Telefonul fara fir, Deschide urechea bine, acestea contribuie atat la imbunatatirea pronuntiei, cat si la dezvoltarea auzului fonematic. Jocurile lingvistice se impart in 2 grupe: jocuri care au drept scop obisnuirea cu sistemul limbii si jocuri care au ca obiect dezvoltarea deprinderilor de comunicare. Astfel aceste jocuri “Jocul silabelor” “Fazan” s.a. dezvolta capacitatea de exprimare orala aelevilor mai ales sub aspect lexical-semantic. Unele jocuri le ofera elevilor prilejul sa opereze cu elementele de vocabular in situatii gramaticale, cu mult  inainte de a se studia teoretic gramatica. Exista numeroase jocuri didactice prin care se poate invata si exersa un limbaj figurative: jocul insusirilor-epitete; jocul rimei-comparatia s.a. participand la astfel de jocuri, elevul aprofundeaza cunoastiinte de stilistica si semantic. De fapt, prin aceste jocuri, se solicita diverse cuostiinte de limba si literature. Textele literare sunt modele de exprimare artistic. Reluarea cuvintelor recent insusite in situatii de joc ii ajuta pe elvi sa le include in vocabularul lor activ. 

R1