Este deopotriva o metoda didactica si o activitate de invatare dirijata,
imbinand component formativ-intructiva cu cea distractiva. Jocul didactic are o component informative si
una formative, antrenand numerosi stimuli.caracterul fomrativ al jocului consta
in; exersarea si perfectionarea senzatiilor si a perceptiilor; antrenarea
memoriei; exersarea imaginatiei si a atentiei; dezvoltarea gandirii; exersarea
limbajului. Jocul didactic are o vadita valoare educative, influentand
comportamentul copiilor, mai ales prin intermediul regulilor realizand o forma
de socializare a realtiilor in care copiii trebuie sa dovedeasca puterea de
stapanire, spirit disciplinat, spirit critic si cooperant, respectarea
partenerilor. Pentru a fi efficient, jocul
trebuie sa aiba un continut tematic corespunzator gradului de dezvoltare
intelectuala a elevilor, intereselor si preocuparilor lor, sa fie organizat in
forme originale, antrenante, sad ea tuturor elevilor satisfactia participarii
sis a stimuleze calitatile intelectuale ale elevilor. In invat. primar, aproape
continuturile pot fi predate-invatate prin sarcini de invatare concepute ludic.
Astfel, in functie de obiectivul dominant, se apeleaza la jocuri gramaticale,
jocuri lexical-semantice. Jocurile fonematice
urmaresc dezvolaterea capacitatii scolarului mic de a pronunta corect toate
sunetele limbii. Iata cateva exemple: Telefonul fara fir, Deschide urechea
bine, acestea contribuie atat la imbunatatirea pronuntiei, cat si la
dezvoltarea auzului fonematic. Jocurile lingvistice se impart in 2 grupe:
jocuri care au drept scop obisnuirea cu sistemul limbii si jocuri care au ca
obiect dezvoltarea deprinderilor de comunicare. Astfel aceste jocuri “Jocul
silabelor” “Fazan” s.a. dezvolta capacitatea de exprimare orala aelevilor mai
ales sub aspect lexical-semantic. Unele jocuri le ofera elevilor prilejul sa
opereze cu elementele de vocabular in situatii gramaticale, cu mult inainte de a se studia teoretic gramatica.
Exista numeroase jocuri didactice prin care se poate invata si exersa un limbaj
figurative: jocul insusirilor-epitete; jocul rimei-comparatia s.a. participand
la astfel de jocuri, elevul aprofundeaza cunoastiinte de stilistica si
semantic. De fapt, prin aceste jocuri, se solicita diverse cuostiinte de limba
si literature. Textele literare sunt modele de exprimare artistic. Reluarea
cuvintelor recent insusite in situatii de joc ii ajuta pe elvi sa le include in
vocabularul lor activ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu