Preocupari referitoare la
scolarizare la 6 ani s-au manifestat inca din aniii ’70,cu privire la
disciplina despre care vorbim, unele dintre recomandarile de atunci fiind
valabile si astazi. Astfel, cultivarea capacitatii de exprimare a elevilor din
clasa 1 are ca obiective exersarea aparatului fonator, in vederea pronuntari
calre a cuvintelor, corectarea defectelor de pronuntie; corectarea exprimarii;
dezvoltarea vocabularului si transformarea lui in instrument de comunicare
corecta; activizarea si perfectionarea exprimarii orale ca mijloc de insusirea
cunostiintelor la toate disciplinele de invatamant; cultivarea expresivitatii
vorbirii; dezvoltarea proceselor psihice de cunoastere si exprimare prin limbaj
a trailor afective. Desigur insa ca astazi aceste obiective se realizeaza
apeland la cele mai attractive metode si tehnici in special concepute ludic.
Planul actual de invatamant incearca sa raspunda noilor conditii de desfasurare
a activitatii scolare, sa creeze premisele unui parcur educational felxibil,
adaptat particularitatilor de varsta ale elevilor, precum si caracteristicilor
personale ale acestora. Activitatile de invatare sunt concepute in majoritatea
cazurilor sub forma ludica nu doar pt clasa 1, ci si pentru clasele urmatoare
din ciclul primar, respectandu-se particularitatile colectivului de elevi, astfel
incat, intr-o lectie de 45 minute, activitatea de invatre sa nu depaseasca 30
de minute. Activitatile de invatare pun accentual pe creerea unor situatii de
invatre interactive. Continuturile invatarii, saelectate inraport cu noua
varsta de scolarizare, recomanda, in cadrul activitatii de citire a textelor,
utilizarea unor texte cu cel mult 75 de cuvinte (in loc de 100) si precizeaza
pentru dictare, utilizarea a maximum 15 cuvinte. Problemele specific invatarii
cititului si scrisului vor avea ca support o madalitate noua de gestionare noua
a timpului. Perioada prealfabetara dureaza intre 5-8 saptamani. Perioada
alfabetara se prelungeste pana la sfarsitul anului scolar, iare perioada
postabecedara se va desfasura incepand din primele saptamani ale calsei 2.
Elevul este antrenat spre o directive ce pune accent pe stimularea comunicarii,
pe anularea inhibitiilor sip e cresterea increderii in sine, ca sip e
abilitarea elevului spre autoevaluare. Eliminarea repetentiei la nivelul clasei
1 contituie un alt element care vine intampinarea elevilor in conditiile
scolarizarii la 6 ani. Posibilitatea continuarii perioadei abecedare si in clasa
2, ca si exemplul celor care au resusit invatarea citit-scrisului in clasa 1,
eventual ajutorul acestora, contribuie la sustinerea efortului elevului pentru
care adaptarea la scolaritate este un process anevois.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu