In scoala este menita atat sa le
dezvolte elevilor capacitatea de exprimare scrisa si orala, cat sis a
contribuie la formarea lor intelctuala, morala si estetica. In cadrul
compunerilor, creativitatea isi gaseste expresie deopotriva prin originalitatea
formala, originalitatea continutistica si privind articularea structurarii materialului,
in cazul unui eseu, presupunand valorificarea anumitor cunostiinte. Etapele alcatuirii unei compuneri sunt:
alegerea temei/subiectului si stabilirea continutului; inventiunea (cautarea
ideilor); dispozitiunea (elaborarea planului); eloctiunea (elaborarea
compunerii). In procesul didactic, aceste etape se concretizeaza in elaborarea
compunerilor collective, astfel: are loc anuntarea temei, dezvoltarea ei,
alcatuirea planului compunerii, elaborarea orala a compunerii, scierea
compunerii, fie pe table, de catre c.d., fie individual in caiete, de catre
elevi. In invatamantul primar se pot realize urmatoarele tipuri mari de
compuneri: compuneri pe baza unor material de sprijin (proverb, zicatori);
compuneri libere; compuneri-corespondenta si cu destinatie oficiala; compuneri
gramaticale. Dupa tehnica folosita de invatator, compunerile scoalre pot fi; cu
inceput dat; cu sfarsit dat; cu termini de sprijin; cu propozitii de sprijin.
In ultima situatie enuntata, compunerea se poate realize ca text lacunar. Dupa
modul de expunere predominant, compunerile pot fi: narrative, descriptive. In
predarea-invatrea tehnicii de realizare a compunerilor, c.d. trebuie sa tina
seama de posibiltiatile individuale de lucru ale elevilor. Evaluarea
compunerilor trebuie sa aiba in vedere: incadrarea in tema/concordant dintre
titlul compunerii si continut; respectarea structurii unei compunerii;
incadrarea in dimensiunea propusa; corectitudinea formaularii enunturilor din
compunere; inlantuirea logica si coerenta a ideilor; originalitatea tratarii
subiectului; expresivitatea exprimarii. In functie de tipul compunerii, se
adauga noi elemente, de specificitate pentru respective compunere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu