T1

17. PROBLEMATIZAREA LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA, IN INVAT. PRIMAR.

 Presupune rezolvaea unei situatii problema create de c.d., adica rezolvarea unei stari conflictuale in gandirea elevilor, generate de relatia dintre experienta lor anterioara si perspective noua, impusa de sarcina didactica. Ctin cucos considera problematizarea, predare prin rezolvare de problem sau predare productive de problem si reprezinta una din cele mai utile metode, prin potentialul ei euristic activizator. Trebuie facuta o distinctive intre problema si situatia-problema care presupune contradictii intre cunostiintele detinute si ce esten ou. Pe de alta parte, experienta anterioara, iar pe de alta parte, elementul de noutate si de surpriza, necunoscutul cu care este confruntat subiectul, ceea ce deschide calea spre cautare si descoperire, spre intuirea unor noi siutatii, a unor relatii aparent absente intre vechi si nou. O alta distinctive se face intre problemele reale si pseudo-probleme, in ultimul caz raspunsul fiind continut in text sau se deduce fara stabilirea unor conexiuni noi. Rezolvarea situatiei-problema create consta in explicarea faptului ca, in functie de felul in care este completat cuvantul subliniat neterminat, fiecare propozitie poate sa transmita un mesaj sau altul. O alta situatie conflictuala se poate naste prin intonatie si prin accentuarea unui cuvant sau a altuia, atunci cand textul este scris si poate transmite mesaje diferite, in functie de modul in care este rostit. 

R1