T1

13. LECTURA INDEPENDENTA.

Pregatirea elevilor pentru actul citirii independente ii revine cadului didactic, care propune o serie de activitatii incepand cu lucrul nanual. Elevii vor fi stimulate sa citeasca prin prezentarea atractiva a unor carti, prin citirea selective a unor fragmente, prin oferirea unor repere privind cartile recomandante spre lectura. In acest sens, cadrul didactic va alcatuir o lista cu operele literare adecvate varstei, nivelului informational si dezvoltarii psihice a copiilor carora se adreseaza. Elevii vor fi indrumati privind modul in care sa realizeze conspecte, fise de citate, rezumate sau diverse transcrieri de informatii. Concret, argumentele de natura sa stimuleze elevul sa-si formeze deprinderea de a citi independent, trebuie sa vizeze: opera din lista bibliografiei recomandante, autorul, universal operei, audienta. Oferirea unor exemple de personalitatii cultural si stiintifice passionate de lectura ar fi si ea de natura sastimuleze practica lecturii independente la elev. Nu este insa de ajuns ca elevii sa citeasca, ci se impune educarea lecturii, in plus, trebuie urmarita crearea unei atitudini active in timpul lecturii si insusirea treptata a unor deprinderi corecte si complexe de autoinstruire prin lectura. Bucuria, placerea sau desfatarea induse de lectura, ca si satisfactiile intelectuale prin valorificarea elementelor cultural assimilate, sustin constatarea ca practicarea lecturii indepedente este automotivanta.  

R1