Dupa Robert Gagne, instruirea
intitutionalizata presupune urmatoarele evenimente; captarea atentiei,
informarea elevului cu privire la obiectivul urmarit, stimularea reactualizarii
elementelor invatate anterior, prezentarea materialului-stimul, asigurarea
dirijarii invatarii, obtinerea performantei, asigurarea feedbackului pentru
corectitudinea performantei, evaluarea performantei, intensificarea procesului
de retentive si transfer. In general, lectia din invat. primar contine aceste
evenimente, care pot fi cu usurinta identificate si delimitate. Atat eveniment
al invatarii, cat si obiectiv intrinsic
al ei, captarea atentiei constituie o conditie esentiala a desfasurarii cu
success a intregului proces educational. Simpla captare a atentiei la inceputul
orei didactice nu este suficienta insa, daca nu este urmata de oientarea si
mentinerea atentiei. Spre exemplu, apeland la o ghicitoare, atentia elevilor
poate fi captata exclusive in timpul spunerii ei si al cautarii raspunsului,
dar odata ce acest raspund a fost comunicat, atentia scade, fiind necesare alte
strategii pentru orientarea si mentinerea ei. Captarea, orientarea si
mentinerea atentiei elevului se realizeaza prin diverse tehnici, metode si
procedee, cu sau fara material didactic, de natura sa-I starneasca acestuia
interesul, sa-l implice in procesul formative-instructiv, tinand de
personalitatea si de creativitatea cadrului didactic in a gasi Solutia cea maqi
potrivita in acest sens pentru colectivul pe care il coordoneaza. Consideram ca
un raspuns bun al elevului trebuie intarit pozitiv si prin repetarea lui de
catre cadrul didactic, prin apluze, prin appreciative precum bravo, foarte
bine, corect sau chiar prin strangerea mainii elevului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu