T1

1. ACHIZITIILE LINGVISTICE ALE PRESCOLARULUI SI SCOLARULUI MIC.

In aceasta perioada, caracteristica pentru copil este gandirea intuitiva in imagini. Pana la varsta scolaritatii, copilul intelege si transmite mesaje simple, distinge si pronunta sunetele care compun cuvintele, utilizeaza un limbaj oral cat mai apropiat de corectitudine dpvd gramatical, fiind apt sa creeze povestiri sau texte orale de mica intindere. Pana la 3 ani, invata si utilizeaza in jur de 1000 de cuvinte, achizitiile lexicale fiind rapide si extreme de diferite. Copilul recunoaste scrisul oriunde il intalneste, manifesta interes pentru citit. Dezvoltarea limbajului si a gandirii are loc gradual in aceasta perioada. Intre3-5 ani, copilul are o gandire concreta, bazata pe imagini, pe senzatii directe. El nu are inca posibilitatea de abstractizare, de generalizare. Din aceasta cauza este impresionat mai ales de culori, de miscare, de sunete. In aceasta perioada ii sunt accesibile povestririle in proza sau in versuri. Pentru scolar   capata o semnificatie mai puternica momentele dramatice ale povestiri, aceasta il emotioneaza. Acumuland cunostiinte, intre 5-7 copilul incepe sa treaca de la faza intuitive a gandirii la faza logica, rationala. La scolarul mic (6/7-10/11 ani) gandirea este concreta. La 7/8 ani are loc trecerea la stadiul operatiunilor concrete urmata mai tarziu de stadiul operatiilor propozitionale. La varsta de 11 ani, 20% din copii ajung la stadiul logico-formal. Cele mai importante schimabari la nivelul gandirii scolarului mic constau in: modificarea potentialului de activitate ideativ-intelectuala; dezvoltarea organizarii, sistematizarii in procesul de insusire a cunostiintelor si de gandire; cresterea caracterului active si realational al gandirii pe baze noi; subordonarea analizei perceptive sarcinilor ideative; dezvoltarea caracterului critic al gandirii odata cu cresterea experientei intuitive si verbale. Lexical scolarului mic insumeaza 4000-4500 de cuvinte, dintre care 1500-1600 reprezinta vocabularului active. Desprinderea lecturii si insusirea limbajului scris deschid scolarului noi surse de imbogatire a cunostiintelor si de dezvolatare a posibilitatilor de percepere si integer a povestirilor. Insusirea citi-scrisului are inraurire pozitiva asupra exprimarii orale a copilului, princaracterul literar al textelor cu care acesta vine in contact. La inceputul perioadei (clasale 1-2), desi gandirea logica face progrese simtitoare, se constata inca dificultatea ierarhizarii episoadelor unei povestiri. Scolarul mic, ca si prescolarul, continua sa fie un emotive prin excelenta. 

R1