In aceasta perioada,
caracteristica pentru copil este gandirea intuitiva in imagini. Pana la varsta
scolaritatii, copilul intelege si transmite mesaje simple, distinge si pronunta
sunetele care compun cuvintele, utilizeaza un limbaj oral cat mai apropiat de
corectitudine dpvd gramatical, fiind apt sa creeze povestiri sau texte orale de
mica intindere. Pana la 3 ani, invata si utilizeaza in jur de 1000 de cuvinte,
achizitiile lexicale fiind rapide si extreme de diferite. Copilul recunoaste
scrisul oriunde il intalneste, manifesta interes pentru citit. Dezvoltarea
limbajului si a gandirii are loc gradual in aceasta perioada. Intre3-5 ani,
copilul are o gandire concreta, bazata pe imagini, pe senzatii directe. El nu
are inca posibilitatea de abstractizare, de generalizare. Din aceasta cauza
este impresionat mai ales de culori, de miscare, de sunete. In aceasta perioada
ii sunt accesibile povestririle in proza sau in versuri. Pentru scolar capata o semnificatie mai puternica
momentele dramatice ale povestiri, aceasta il emotioneaza. Acumuland
cunostiinte, intre 5-7 copilul incepe sa treaca de la faza intuitive a gandirii
la faza logica, rationala. La scolarul mic (6/7-10/11 ani) gandirea este
concreta. La 7/8 ani are loc trecerea la stadiul operatiunilor concrete urmata
mai tarziu de stadiul operatiilor propozitionale. La varsta de 11 ani, 20% din
copii ajung la stadiul logico-formal. Cele mai importante schimabari la nivelul
gandirii scolarului mic constau in: modificarea potentialului de activitate
ideativ-intelectuala; dezvoltarea organizarii, sistematizarii in procesul de
insusire a cunostiintelor si de gandire; cresterea caracterului active si
realational al gandirii pe baze noi; subordonarea analizei perceptive
sarcinilor ideative; dezvoltarea caracterului critic al gandirii odata cu
cresterea experientei intuitive si verbale. Lexical scolarului mic insumeaza
4000-4500 de cuvinte, dintre care 1500-1600 reprezinta vocabularului active.
Desprinderea lecturii si insusirea limbajului scris deschid scolarului noi
surse de imbogatire a cunostiintelor si de dezvolatare a posibilitatilor de
percepere si integer a povestirilor. Insusirea citi-scrisului are inraurire
pozitiva asupra exprimarii orale a copilului, princaracterul literar al
textelor cu care acesta vine in contact. La inceputul perioadei (clasale 1-2),
desi gandirea logica face progrese simtitoare, se constata inca dificultatea ierarhizarii
episoadelor unei povestiri. Scolarul mic, ca si prescolarul, continua sa fie un
emotive prin excelenta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu