A fost generalizata in special de scriitorul
Ion Creanga prin intermediul lucrarii “Metoda noua de scriere si cetire pentru
uzul clasei 1 primara” (1868) si al lucrarii “Povatuitoriu de cetire prin
scrierea dupa sistema fonetica”. In invat. romanesc, citit-scrisul se bazeaza
pe metoda fonetica analitico-sintetica, denumita astfel deoarece porneste de la
planul vorbirii (fonetica), foloseste analiza, descompunerea cuvintelor in
silabe si a silabelor in sunete pana la izolarea unui sunet dintr-un cuvant
(este analitica) si apeleaza apoi la procesul invers analizei, constand in
imbinarea suntelor in silabe si a silabelor in cuvinte si citirea acestora
(sintetica). Etapele in insusirea unui sunet nou sunt separarea propozitie din
vorbire; studiul propozitiei; analiza cuvantului; izolarea si studierea
sunetului nou; studierea literei corespunzatoare sunetelui; compunerea
cuvintelor cu ajutorul literelor din alfabetar; citirea cuvintelor noi si
citirea propozitiilor din alfabetar; prezentarea literelor de mana si
identificarea grafemelor acestora; scrierea literei in intregime, a cuvintelor
care contin aceasta litera si a propozitiilor corespunzatoare. Procesul
insusirii citit-scrisului presupune 2 etape: invatarea tehnicii citit-scrisului
si invatarea intrumentelor sau tehnicilor mumcii cu cartea. Deprinderea cititului
incepe cu intuirea si verbalizarea imaginilor, recunoasterea literelor, unirea
literelor in silabe si citirea propozitiilor, apoi a textelor. Corect, cuvantul
se pronunta in timpul expiratiei. Concomitant se practica si framantari de
limba. Pentru a realize citirea constienta, receptarea constienta, receptarea
unui cuvant se vaface pe 3 cai; percepre vizuala; pronuntarea cuvantului;
percepere auditiva. Laclasa 1 pentru un text de 66 cuvinte sunt admise 5
greseli iar pt clasa 1 pt un text din 108 cuvinte 7-8 greseli. Scrisul
presupune un efort fizic mai mare decat
cel depus pentru citit, incepatatorul adaugand si miscari inutile din
cauza lipsei antrenamentului graphic. La nivelul clasei 1, este necesara
asigurarea caracterului constient al invatarii scris-tititului si desprinderea
semnificatiei globale a unui text dat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu