10. METODA FONETICA, ANALITICO-SINTETICA.

 A fost generalizata in special de scriitorul Ion Creanga prin intermediul lucrarii “Metoda noua de scriere si cetire pentru uzul clasei 1 primara” (1868) si al lucrarii “Povatuitoriu de cetire prin scrierea dupa sistema fonetica”. In invat. romanesc, citit-scrisul se bazeaza pe metoda fonetica analitico-sintetica, denumita astfel deoarece porneste de la planul vorbirii (fonetica), foloseste analiza, descompunerea cuvintelor in silabe si a silabelor in sunete pana la izolarea unui sunet dintr-un cuvant (este analitica) si apeleaza apoi la procesul invers analizei, constand in imbinarea suntelor in silabe si a silabelor in cuvinte si citirea acestora (sintetica). Etapele in insusirea unui sunet nou sunt separarea propozitie din vorbire; studiul propozitiei; analiza cuvantului; izolarea si studierea sunetului nou; studierea literei corespunzatoare sunetelui; compunerea cuvintelor cu ajutorul literelor din alfabetar; citirea cuvintelor noi si citirea propozitiilor din alfabetar; prezentarea literelor de mana si identificarea grafemelor acestora; scrierea literei in intregime, a cuvintelor care contin aceasta litera si a propozitiilor corespunzatoare. Procesul insusirii citit-scrisului presupune 2 etape: invatarea tehnicii citit-scrisului si invatarea intrumentelor sau tehnicilor mumcii cu cartea. Deprinderea cititului incepe cu intuirea si verbalizarea imaginilor, recunoasterea literelor, unirea literelor in silabe si citirea propozitiilor, apoi a textelor. Corect, cuvantul se pronunta in timpul expiratiei. Concomitant se practica si framantari de limba. Pentru a realize citirea constienta, receptarea constienta, receptarea unui cuvant se vaface pe 3 cai; percepre vizuala; pronuntarea cuvantului; percepere auditiva. Laclasa 1 pentru un text de 66 cuvinte sunt admise 5 greseli iar pt clasa 1 pt un text din 108 cuvinte 7-8 greseli. Scrisul presupune un efort fizic mai mare decat  cel depus pentru citit, incepatatorul adaugand si miscari inutile din cauza lipsei antrenamentului graphic. La nivelul clasei 1, este necesara asigurarea caracterului constient al invatarii scris-tititului si desprinderea semnificatiei globale a unui text dat.