LITERE PUNCTATE

       Va prezint mai jos toate literele cuprinse in alfabet compuse  prin intermediul punctelor. Literele sunt necesare elevilor pentru a-i invata sa scrie. Acestea au de trasat cu un instrument de scris pe deasupra punctelor, linii curbe , drepte sau frante care intr-un final vor da nastere literei ce apar pe plansa in susul paginii. Literele scrise in susul paginii alaturi de literele punctate din josul paginii au scopul de a-l ghida pe elev  in scrierea acestora. Plansele cu litere punctate cuprind atat litere mari de mana cat si litere mici de mana. 
      Alaturi de litere punctate, am postat mai jos si elementele grafice prin a caror imbinare iau nastere literele de mana. Elementele grafice sunt extrem de necesare deoarece astfel ne putem da seama cu exactitate ce linii trebuie sa trasam pentru a scrie corect o litera, un cuvant, o propozitie sau mai tarziu o fraza. 
       Impreuna cu scrisul literelor, copilul isi poate dezvoltata si cititul. Fiecare plansa mai cuprinde pe fiecare rand si cate un desen reprezentativ ce face referire la litera pe care copilul o are de scris in dreptul desenului. Denumirea tuturor desenelor incepe mereu cu litera prezenta pe fisa, in asa fel incat elevul sa poata sa intuiasca la ce litera se face referire, astfel incat elevul sa stie exact ce litera a scris pe respectiva plansa.
















PERIOADA ABECEDARA
 (ALFABETARA)

          Este cea mai complexa perioada pentru ca atunci se pun bazele scrierii si cititului corecte realizandu-se predarea-invatarea sunetelor si literelor mici si mari de tipar si de mana, citirea silabelor, cuvintelor, a prepozitiilor, si a unor texte mici. 
          Scrierea literelor si a silabelor, a cuvintelor si a prepozitiilor, corelarea activitatilor de citire si scriere cu elemente de dezvoltare a comunicarii verbale la toate nivelurile limbii.
           Etapele instruirii scrisuui in scoala sunt reprezentate de insusirea din perioada preabecedariana a elementelor grafice ale literelor (regasindu-se ulterior in litere), orientarea corecta in spatiul grafic a caietului, respectarea regululor tehnice si grafice in timpul scrisului si de o deosebita importanta este "incalzirea" mainilor sau antrenamentul muschilor flexuali ai mainilor copiilor inaintea efectuarii oricarui semn grafic.    
           Etapa literelor incepe in perioada alfabetara si se incheie atunci cand elevii le realizeaza cu relativa usurinta, adica la sfarsitul clasei intai sau la inceputul clasei a doua.
               In acea etapa are loc automatizarea regulilor tehnice si grafice de scriere.
                Efortul elevului se concretizeaza asupra realizarii corecte a literelor, a pozitionarii lor in spatiul grafic al caietului si a utilizarii acolo unde este cazul a majusculelor.
              Etapa scrisului legat se realizeaza in general in clasa a doua si a treia cand se exerseaza imbinarea literelor in silabe si respectiv in cuvinte.
              De asemenea tot atunci se realizeaza si scrierea caligrafica, punctuatia si lizibilitatea evitand omisiunile si inversiunile.
              Etapa scrisului rapid incepe in clasa a treia, dar de asemenea poate incepe in clasa a patra cand scrisul incepe sa se automatizeze.
               Pentru cultivarea de capacitati de exprimare scrisa imaginativa, scrierea despre textul literar  si tipurile de exercitii de scriere vizeaza in ordine copierea, transcrierea, dictarea si autodictarea.
                Metoda fonetica analitico-sintetica sta la baza insusirii scrisului.


Poti vedea




2 comentarii: