T1

5. DETERMINAREA CALITATII AUZULUI FONEMATIC.

 Este obligatorie in clasa 1 pentru acei elevi care inregistreaza rezultate scazute la invatatura si se realizeaza prin aplicarea unui test elaborate de Roper si Schneider, presupunand sase probe, adaptat de Ruxandra Petrarcu specificului limbii romane: analiza fonematica, sinteza fonematica, eliminarea ultimului sunet, substituirea primului sunet, substituirea ultimului sunet. Totodata, ele trebuie sa contina consoane care in general ridica probleme in discriminarea lor in fluxul vorbirii. In forme usoare, probelemele fonetice intampinate de elevi pot fi remediate de catre cadrul didactic. In forme complicate, cand vorbim despre deficient, de dislexii, cazurile respective sunt de competent logopedului. In aceasta perioada pregatirea elevilor pentru citit-scris se realizeaza prin exercitii de comunicare verbal, exercitii de analiza si sinteza fonematica, familiarizarea elevilor cu manualul, cu liniatura caietului si prin insusirea regulilor tehnice, apoi si a celor grafice, privind realizarea scrisului. De astfel, pozitia corecta de stat in banca trebuie urmarita si comuicata elevului ca valabila in cadrul oricarei activitati (doar in cazul lucrului in grup, mai cu seama daca nu solicita scriere, atunci se vor comunica noi reguli tehnice).

R1