De-a călătoria cu…(tramvaiul, autobuzul, trenul)

Jocul „ De-a călătoria cu…(tramvaiul, autobuzul, trenul) ”

Scopul: fixarea cunostintelor privind unele actiuni si deprinderi în legătură cu folosirea diferitelor
mijloace de locomotie de către călători .Deprinderea copiilor să cedeze locul adultilor.
Obiective de referintă: să execute corect în calitate de călător toate actiunile implicate de călătoria
cu mijloacele de locomotie în comun (să-si cumpere bilet de călătorie , să urce pe o
anumită usă si să coboare pe alta, să-si perforeze biletul de călătorie, să se poarte politicos si
disciplinat).
Resurse didactice: bani (de carton), bilete, compostor, geamantane.
Desfăsurarea jocului
Cadrul didactic împreună cu copiii vor aseza scaunele imitând tramvaiul, autobuzul sau trenul
(în compartimente si vagon).
Se vor fixa cele câteva roluri: casier, controlor, vatman (sofer, mecanic). Propunătorul va
interpreta rolul de ghid pentru a da explicatii cu privire la locurile pe unde trece în traseul
fixat.
În desfăsurarea fiecărui gen de călătorie se va urmări plasarea corectă a momentului si a
locului de unde se cumpără biletele:
- la tramvai si autobuzele din oras, de la oricare ghiseu de bilete din statii;
- la autobuz, în cazul unei călătorii ce depăseste limitele localitătii, de la sofer, taxator
sau de la casierul din autogară;
- la tren, la ghiseul de bilete din gară.
În cursul călătoriilor vor fi introduse unele activităti specifice:
- în tren: asezarea geamantanului, lectura revistelor, cărtilor, luarea gustării, prezentarea
biletelor la control;
- în autobuz: lectura ziarului, a revistei.
Regulile de comportare vor fi reamintite fiecare la momentul potrivit. Se va insista în cazul
călătoriei cu trenul ca să nu coboare nici un copil în statiile intermediare, pentru a evita pierderea
lui. De asemenea, se va putea diversifica actiunea jocului introducând roluri diverse: mamă,
tată, bunici. Se pot, de asemenea, în unele variante propune roluri de persoane care însotesc
rudele la tren si în acest caz se pune accentul pe felul în care se face despărtirea între cei
care pleacă si cei care rămân, stimulând copiii să-si interpreteze veridic rolul.
Orice variantă s-ar alege de către propunător accentul trebuie pus pe relatiile care se stabilesc
între cei care călătoresc si cei care fac parte din personalul de deservire a mijloacelor de

locomotie.